I midten av juni ble det kjent at Forbrukerombudet hadde sendt brev til AtB hvor de fastslo at selskapet bryter markedsføringsloven. Over 2000 kunder har fått regning fra inkassoselskapet Creno som krever inn penger på vegne at AtB. Problemet er at mange ikke vet at reisekontoen er negativ, og at de skylder penger.

Nå har AtB sendt et brev til Forbrukerombudet hvor de svarer på kritikken.

- Slik jeg tolker brevet så endrer de rutinene og praksis i tråd med våre standpunkt, og det er veldig positivt. Vi er fornøyde og saken er ute av verden for vår del, sier juridisk seniorrådgiver Sverre Åril ved Forbrukerombudet til Adressa.no.

Stanset pengekrav umiddelbart

Umiddelbart etter at AtB fikk brevet om at de brøt markedsføringsloven ble alle pengekrav stanset mens man gjennomgikk rutinene.

- - Vi har avtalt med samarbeidspartner Creno at vi lar alle krav ligge i bero til etter sommerferien, sier økonomi- og administrasjonssjef Knut Aspås ved AtB. Han ser for seg to mulige løsninger til høsten. Creno kan sende en betalingspåminnelse med giro på vegne av AtB der kunden får beskjed om at reisekontoen står i minus. Det vil ikke bli lagt på noe purregebyr på denne påminnelsen.

- Poenget er å gjøre folk oppmerksom på at de har overtrukket reisekontoen. Hvis vi velger denne løsningen, vurdere vi å kjøpe denne tjenesten fra Creno ettersom vi ikke har ressurser til å håndtere dette selv, sier Aspås.

Alternativet til å sende ut betalingspåminnelser fortløpende, er å gjøre dette ved enkelte perioder i løpet av det neste året.

- Reisekontoløsningen er i ferd med å fases ut, og i løpet av ett år vil den være borte. Vi må se på ressursene vi skal bruke for å følge opp kontoene fremover. Kanskje tar vi bare en bolkvis varsling til de som har negativ saldo, sier Aspås. - Hvilken lærdom har man tatt av denne saken?

- Vi er fortsatt ute etter å gjøre det som er riktig overfor publikum og vi vil være nøye med å dobbeltsjekke rutinene våre, sier han.

Svenske tok saken i egne hender

Det var svenske Marcus Almgren (35) fra Trondheim som forsøkte å få AtB til å forandre praksisen sin med tanke på innkreving av penger.

- Jeg tar ikke opp kampen på grunn av 61 kroner i gebyr, men livet som busspassasjer presenteres som en solskinnshistorie i mediene. Det bildet stemmer ikke, hevder han. Målet er å få AtB til å innrømme at de gjorde en feil og at de betaler tilbake gebyret til alle som har fått regning fra Creno, sa Almgren tidligere. Knut Aspås ved AtB forteller at kundene må eventuelt ta opp tilbakebetaling av gebyr med Creno.

- Dette råder ikke vi over, og vi kan ikke pålegge Creno å betale gebyret tilbake, sier Aspås.

Juridisk seniorrådgiver Sverre Åril ved Forbrukerombudet mener AtB bryter markedsføringsloven med sin innkrevingspraksis. Nå har AtB svart at de skal forandre rutinene sine. Foto: FORBRUKEROMBUDET