Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter / Trondheim

Klasker nedi slitne humper

TV-adressa sjekket fartshumper i Trondheim.

Klasker nedi slitne humper

Mange av Trondheims 2500 fartshumper avviker fra malen.
Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Leses nå:

Syklist påkjørt av bil

Politiet melder om lettere skader etter kollisjon på Nardo.

Nå blir det bedre asfalt på denne strekningen

Statens vegvesen vil legge asfalt om natten på strekningen mellom Solsiden og Nyhavna.

Her kommer ubåten inn Trondheimsfjorden

Canadisk ubåt tar en hvil i Trondheim før den lange ferden over Atlanterhavet begynner.

Folk:

Advokaten som ble søppeltømmer

– Ingen er bedre enn andre på grunn av penger, status eller jobb, sier advokat Farhad Shariati (36).

Glohet vanndamp sto opp fra kumlokk

– Det var bra det ikke var barn i nærheten

Lekkasje i et fjernvarmeanlegg på Solsiden torsdag kveld førte til at kokvarmt vann dampet ut av et kumlokk.

– Du betaler ikke for hva folk gjør, men hva de vet

Adresseavisens lesere er delte i sine meninger om saken der en kunde måtte betale 1300 kroner for ett minutts jobb. Forbrukerådet sier man må spørre på forhånd for å unngå overraskelser.

Harald gråt en skvett da han fikk Norges første Tesla Model X

I mai 2013 bestilte Harald Kr. Pedersen fra Orkdal sin Tesla-bil nummer tre. I går fikk han endelig ha hendene på rattet.

Marvin Wiseth blir styremedlem i Plan Norge

Den tidligere ordføreren ser frem til å bruke nettverket sitt til å hjelpe barn i nød.

Arne spanderer kikkert på turfolk i Trondheim

Arne Waldemar Olsen har lenge savnet en kikkert på Gråkallen. Nå har han gått til innkjøp av en - som blir liggende på toppen til fri benyttelse.

Bil og syklist kolliderte i Mellomveien

En mannlig syklist ble lettere skadd da han kolliderte med en bil.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

TV-adressa har vært ute og målt noen tilfeldig valgte fartshumper. Ingen av dem tilfredstilte kravene som er fastsatt.

SE VIDEO AV MÅLINGENE OVER  

Resultatet er biler som klasker ned i asfalten og bilister som nærmest filleristes.

Slitasje gir kortere humper, mens høyden på fartshumpene består.

- Det er ille, men med 2500 fartshumper i Trondheim har vi ikke mulighet til å reparere alle. Etterslepet blir for stort, innrømmer avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim kommune.

- I tillegg vet vi at en del nye humper ikke følger vegvesenets standard, det vil si enkelte fartshumper kan bli for korte eller for høye.

For korte og for høye

En såkalt sirkelhump i en 30-sone skal ifølge malen til Statens vegvesen være fire meter lang og ti centimeter høy. Er humpen kun et par centimeter høyere eller noen centimeter kortere, vil det gi merkbare utslag for den som kjører over.

På tilsvarende måte skal en hump i en 40-sone være 6,5 meter lang og 10 cm høy.

I 40-sonen i Bøckmans vei mellom Munkvoll og Rognheim, målte Adresseavisen humpen til å være 4,5 meter lang.

- Humpen i Bøckmans vei er altfor kort og jeg forstår godt at bilistene reagerer på denne.

Men Bøckmans vei er en fylkesvei, og derved er det fylket og ikke kommunen som må se på denne humpen, presiserer Brødreskift.

Vil ha tips

Å legge en ny hump i en 30-sone koster mellom 7000 og 8000 kroner. Er humpen slitt eller skadet, kan det koste opp mot det dobbelte å frese bort den gamle og så få lagt en ny fartshump.

- Vi vil gjerne rette opp både fartshumper og andre feil ved veinettet i Trondheim. Det beste er om innbygerne melder feil på nettsiden vår . Her kan man også se om andre har meldt inn samme feil, sier Rolf Brødreskift.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus