Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Trondheim

Klasker nedi slitne humper

TV-adressa sjekket fartshumper i Trondheim.

Klasker nedi slitne humper

Mange av Trondheims 2500 fartshumper avviker fra malen.
Leses nå:

To personer pågrepet etter person skal ha blitt knivtruet

Politiet er noe usikker på om det kan ha vært et ran.

Alt av brannmannskap i Trondheim ble sendt hit

Brannvesenet fryktet brann på Bakklandet. Det viste seg å være damp.

- Mange kjører her selv om de ser at det er ulovlig

Nå bliri det flere kontroller i den stengte veien i Trondheim.

Barnevogn påkjørt på Byåsen

Skulle krysse vei, ble påkjørt.

Trondheim får drive Analysesenteret

En langvarig kamp mellom Trondheim kommune og EFTAs overvåkningsorgan – ESA – er nå over. Kommunen kan drive Analysesenteret slik de gjør i dag.

Her ska det bygges ny skole for over 600 elever

Formannskapet i Trondheim går inn for at det skal bygges en ny skole på Lade, med plass til 630 elever. I tillegg skal det bygges en ny kommunal idrettshall som en del av prosjektet.

Er årets russeknuter de snilleste noensinne?

Aldri før har russeknutene vært så milde som i år.

Is raste ned på veien i Trondheim

Vegtrafikksentralen vil undersøke om det er fare for at mer kan komme rasende.

Se Vidars elleville feiring av Northugs oppløp

Da broren gikk bananas foran tv-en tok Erik Guttormsen frem mobilkameraet.

- Taper minst en kvart million kroner på skjenkestopp

Utelivsbransjen i Trondheim mener én uheldig hendelse kan føre til konkurs.

Trondheimsfamilie involvert i ulykke i Sverige

Campingbil med fem personer kolliderte med en personbil på E45 nord for Orsa.

Nesten 600 hustander var uten strøm på Byåsen

Noen kunder var uten strøm i to timer.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

TV-adressa har vært ute og målt noen tilfeldig valgte fartshumper. Ingen av dem tilfredstilte kravene som er fastsatt.

SE VIDEO AV MÅLINGENE OVER  

Resultatet er biler som klasker ned i asfalten og bilister som nærmest filleristes.

Slitasje gir kortere humper, mens høyden på fartshumpene består.

- Det er ille, men med 2500 fartshumper i Trondheim har vi ikke mulighet til å reparere alle. Etterslepet blir for stort, innrømmer avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim kommune.

- I tillegg vet vi at en del nye humper ikke følger vegvesenets standard, det vil si enkelte fartshumper kan bli for korte eller for høye.

For korte og for høye

En såkalt sirkelhump i en 30-sone skal ifølge malen til Statens vegvesen være fire meter lang og ti centimeter høy. Er humpen kun et par centimeter høyere eller noen centimeter kortere, vil det gi merkbare utslag for den som kjører over.

På tilsvarende måte skal en hump i en 40-sone være 6,5 meter lang og 10 cm høy.

I 40-sonen i Bøckmans vei mellom Munkvoll og Rognheim, målte Adresseavisen humpen til å være 4,5 meter lang.

- Humpen i Bøckmans vei er altfor kort og jeg forstår godt at bilistene reagerer på denne.

Men Bøckmans vei er en fylkesvei, og derved er det fylket og ikke kommunen som må se på denne humpen, presiserer Brødreskift.

Vil ha tips

Å legge en ny hump i en 30-sone koster mellom 7000 og 8000 kroner. Er humpen slitt eller skadet, kan det koste opp mot det dobbelte å frese bort den gamle og så få lagt en ny fartshump.

- Vi vil gjerne rette opp både fartshumper og andre feil ved veinettet i Trondheim. Det beste er om innbygerne melder feil på nettsiden vår. Her kan man også se om andre har meldt inn samme feil, sier Rolf Brødreskift.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus