Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Trondheim

Klasker nedi slitne humper

TV-adressa sjekket fartshumper i Trondheim.

Klasker nedi slitne humper

Mange av Trondheims 2500 fartshumper avviker fra malen.
Dette leses nå:

Her spiller de vinnerlåten hans på Trøndelag teater

Full jubel da 11-åringen Bendik fikk vite at han vant Nissepostens hitkonkurranse 2014.

Sjåfør slukket brann i buss

- Gjorde en god jobb, sier brannvesenet.

Trodde damp var røykutvikling

Politi og brannvesen rykket ut.

Elever laget hundrevis av islykter

Kulda ga julestemning i skolegården

- De tar med ungene hit

På Heimdal har familien Jakobsen pyntet huset utvendig til jul.

Fikk jobb i julegave

I en tøff offshorebransje danket mastergradsstudent Camilla Erstad (25), ut flere hundre erfarne ingeniører, og fikk fast jobb.

124 mill. til renere havn

Miljødirektoratet bidrar med 124 millioner kroner til oppryddingen av forurenset sjøbunn i Trondheim havn.

Sjokkert over at togene ikke stopper på Selsbakk stasjon

- Det nye togtilbudet har bare skapt støy og ulemper, sier Jostein Haug Netland.

Vraket sin egen bil da han kjørte i fylla

Stoppet med høy promille i Trondheim.

Blogginnlegget hans om bokstavpynt herjer på sosiale medier:

Over 100 000 har lest Oddgeirs «bokstavpynt-hest»

- Jeg traff en nerve, sier Oddgeir Hepsø, bedre kjent som «Ingenting Odd».

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

TV-adressa har vært ute og målt noen tilfeldig valgte fartshumper. Ingen av dem tilfredstilte kravene som er fastsatt.

SE VIDEO AV MÅLINGENE OVER  

Resultatet er biler som klasker ned i asfalten og bilister som nærmest filleristes.

Slitasje gir kortere humper, mens høyden på fartshumpene består.

- Det er ille, men med 2500 fartshumper i Trondheim har vi ikke mulighet til å reparere alle. Etterslepet blir for stort, innrømmer avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim kommune.

- I tillegg vet vi at en del nye humper ikke følger vegvesenets standard, det vil si enkelte fartshumper kan bli for korte eller for høye.

For korte og for høye

En såkalt sirkelhump i en 30-sone skal ifølge malen til Statens vegvesen være fire meter lang og ti centimeter høy. Er humpen kun et par centimeter høyere eller noen centimeter kortere, vil det gi merkbare utslag for den som kjører over.

På tilsvarende måte skal en hump i en 40-sone være 6,5 meter lang og 10 cm høy.

I 40-sonen i Bøckmans vei mellom Munkvoll og Rognheim, målte Adresseavisen humpen til å være 4,5 meter lang.

- Humpen i Bøckmans vei er altfor kort og jeg forstår godt at bilistene reagerer på denne.

Men Bøckmans vei er en fylkesvei, og derved er det fylket og ikke kommunen som må se på denne humpen, presiserer Brødreskift.

Vil ha tips

Å legge en ny hump i en 30-sone koster mellom 7000 og 8000 kroner. Er humpen slitt eller skadet, kan det koste opp mot det dobbelte å frese bort den gamle og så få lagt en ny fartshump.

- Vi vil gjerne rette opp både fartshumper og andre feil ved veinettet i Trondheim. Det beste er om innbygerne melder feil på nettsiden vår. Her kan man også se om andre har meldt inn samme feil, sier Rolf Brødreskift.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus