Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Leses nå:

TV-adressa har vært ute og målt noen tilfeldig valgte fartshumper. Ingen av dem tilfredstilte kravene som er fastsatt.

SE VIDEO AV MÅLINGENE OVER  

Resultatet er biler som klasker ned i asfalten og bilister som nærmest filleristes.

Slitasje gir kortere humper, mens høyden på fartshumpene består.

- Det er ille, men med 2500 fartshumper i Trondheim har vi ikke mulighet til å reparere alle. Etterslepet blir for stort, innrømmer avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim kommune.

- I tillegg vet vi at en del nye humper ikke følger vegvesenets standard, det vil si enkelte fartshumper kan bli for korte eller for høye.

For korte og for høye

En såkalt sirkelhump i en 30-sone skal ifølge malen til Statens vegvesen være fire meter lang og ti centimeter høy. Er humpen kun et par centimeter høyere eller noen centimeter kortere, vil det gi merkbare utslag for den som kjører over.

På tilsvarende måte skal en hump i en 40-sone være 6,5 meter lang og 10 cm høy.

I 40-sonen i Bøckmans vei mellom Munkvoll og Rognheim, målte Adresseavisen humpen til å være 4,5 meter lang.

- Humpen i Bøckmans vei er altfor kort og jeg forstår godt at bilistene reagerer på denne.

Men Bøckmans vei er en fylkesvei, og derved er det fylket og ikke kommunen som må se på denne humpen, presiserer Brødreskift.

Vil ha tips

Å legge en ny hump i en 30-sone koster mellom 7000 og 8000 kroner. Er humpen slitt eller skadet, kan det koste opp mot det dobbelte å frese bort den gamle og så få lagt en ny fartshump.

- Vi vil gjerne rette opp både fartshumper og andre feil ved veinettet i Trondheim. Det beste er om innbygerne melder feil på nettsiden vår . Her kan man også se om andre har meldt inn samme feil, sier Rolf Brødreskift.