Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Trondheim

Klasker nedi slitne humper

TV-adressa sjekket fartshumper i Trondheim.

Klasker nedi slitne humper

Mange av Trondheims 2500 fartshumper avviker fra malen.

Trafikkuhell på Ugla

Scooterfører blir tatt hånd om av ambulansepersonell.

Knuste busskuret før han tok bussen videre

Politiet: - Det er helt meningsløst.

- Det er en utrolig kreativitet blant hundeeierne

Turgåer og byggeleder i Statens vegvesen rister på hodet etter at flere hundeposer ble dumpet i en splitter ny fellesgrill på Skansen.

- Håper noen så hvem som gjorde dette

- Dette er skikkelig surt. Hele siden på bilen min er skrapet opp. Og den som gjorde det stakk av.

Slo til Namsmann-ansatt på butikken

Tjenestemannen ble gjenkjent av voldsmannen.

MC-fører lettere skadd etter trafikkulykke

- Ble fraktet av annen bilist for å møte ambulansen.

19 annonser fra 1970 du ikke finner maken til i dagens Adresseavisen

Vi har gravd i arkivet og serverer deg 19 annonser fra Adresseavisen i 1970. (Bla deg gjennom bildene i galleriet over).

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Avdelingsingeniør Rolf Brødreskift vil gjerne ha tips fra publikum om fartshumper som er feilkonstruert eller nedslitte.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

TV-adressa har vært ute og målt noen tilfeldig valgte fartshumper. Ingen av dem tilfredstilte kravene som er fastsatt.

SE VIDEO AV MÅLINGENE OVER  

Resultatet er biler som klasker ned i asfalten og bilister som nærmest filleristes.

Slitasje gir kortere humper, mens høyden på fartshumpene består.

- Det er ille, men med 2500 fartshumper i Trondheim har vi ikke mulighet til å reparere alle. Etterslepet blir for stort, innrømmer avdelingsingeniør Rolf Brødreskift i Trondheim kommune.

- I tillegg vet vi at en del nye humper ikke følger vegvesenets standard, det vil si enkelte fartshumper kan bli for korte eller for høye.

For korte og for høye

En såkalt sirkelhump i en 30-sone skal ifølge malen til Statens vegvesen være fire meter lang og ti centimeter høy. Er humpen kun et par centimeter høyere eller noen centimeter kortere, vil det gi merkbare utslag for den som kjører over.

På tilsvarende måte skal en hump i en 40-sone være 6,5 meter lang og 10 cm høy.

I 40-sonen i Bøckmans vei mellom Munkvoll og Rognheim, målte Adresseavisen humpen til å være 4,5 meter lang.

- Humpen i Bøckmans vei er altfor kort og jeg forstår godt at bilistene reagerer på denne.

Men Bøckmans vei er en fylkesvei, og derved er det fylket og ikke kommunen som må se på denne humpen, presiserer Brødreskift.

Vil ha tips

Å legge en ny hump i en 30-sone koster mellom 7000 og 8000 kroner. Er humpen slitt eller skadet, kan det koste opp mot det dobbelte å frese bort den gamle og så få lagt en ny fartshump.

- Vi vil gjerne rette opp både fartshumper og andre feil ved veinettet i Trondheim. Det beste er om innbygerne melder feil på nettsiden vår. Her kan man også se om andre har meldt inn samme feil, sier Rolf Brødreskift.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus