Gå til mobilutgaven
forsiden / Nyheter / Trondheim

Gråkallbanen selges

  •   ELIN FOSSHAUG OLSØ

Gråkallbanen selges

Gråkallbanen blir fransk. Det bestemte banens generalforsamling etter en nervepirrende avstemming med en overraskende vri mandag kveld.
(Foto: MORTEN ANTONSEN)

Foto: MORTEN ANTONSEN

Leses nå:

Smadret garasjeport med tilhengeren full av felger

Travel tyv tatt etter biljakt på Byåsen.

Grønt vann i Stokkbekken:

- Det første jeg tenkte var giftig avfall

Kompisene trodde det kunne være gift, alger eller konditorfarge. Ingen av delene stemte.

Syklist påkjørt av bil

Politiet melder om lettere skader etter at syklist og en bilist kolliderte på Nardo.

Nå blir det bedre asfalt på denne strekningen

Statens vegvesen vil legge asfalt om natten på strekningen mellom Solsiden og Nyhavna.

Her kommer ubåten inn Trondheimsfjorden

Canadisk ubåt tar en hvil i Trondheim før den lange ferden over Atlanterhavet begynner.

Folk:

Advokaten som ble søppeltømmer

– Ingen er bedre enn andre på grunn av penger, status eller jobb, sier advokat Farhad Shariati (36).

Glohet vanndamp sto opp fra kumlokk

– Det var bra det ikke var barn i nærheten

Lekkasje i et fjernvarmeanlegg på Solsiden torsdag kveld førte til at kokvarmt vann dampet ut av et kumlokk.

– Du betaler ikke for hva folk gjør, men hva de vet

Adresseavisens lesere er delte i sine meninger om saken der en kunde måtte betale 1300 kroner for ett minutts jobb. Forbrukerådet sier man må spørre på forhånd for å unngå overraskelser.

Harald gråt en skvett da han fikk Norges første Tesla Model X

I mai 2013 bestilte Harald Kr. Pedersen fra Orkdal sin Tesla-bil nummer tre. I går fikk han endelig ha hendene på rattet.

Marvin Wiseth blir styremedlem i Plan Norge

Den tidligere ordføreren ser frem til å bruke nettverket sitt til å hjelpe barn i nød.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det var spenning til siste slutt på generalforsamlingen til Gråkallbanen i går kveld. Ledelse, ansatte og 6 av 7 styremedlemmer i Gråkallbanen fryktet nemlig at aksjonær Bjørn Smeby med sine 24,5 prosent av aksjene, skulle sette en stopper for det franske konsernet Connex' oppkjøp av banen.

Rett før avstemmingen skulle gjennomføres ble imidlertid generalforsamlingen informert om at Smeby hadde solgt samtlige av sine aksjer i Gråkallbanen - og kjøperen var Connex.

Dermed ble resultatet at generalformsamlingen godkjente Connex' kjøp av 67 prosent av aksjene i Gråkallbanen.

- Vi er overlykkelige. Det er ubeskrivelig, sa Ann Kristin Lian i Gråkallbanens Funksjonærforening rett etter at resultatet av avstemningen var klart. Ingen visste på forhånd at hovedmotstanderen av oppkjøpet hadde solgt aksjene sine til nettopp det franske konsernet.

- Gråkallbanen ville sikkert klart å holde ut i noen år uten oppkjøp, men så ville det ikke gått lenger. Nå føler vi oss mye tryggere. Vi er så glade, sier Lian på vegne av de ansatte.

Opprusting

Styremedlem Tore Korsnes lover at også passasjerene kommer nyte godt av den franske kapitalen.

- Dette er veldig gledelig. Passasjerne kommer til å merke oppgraderingen, sier styremedlem Tore Korsnes.

Salget betyr 10,7 millioner kroner i frisk kapital til Gråkallbanen, og bidrar sterkt til å få dekket utgiftene de neste ti årene. Åtte millioner kroner skal brukes til utskifting eller opprusting av stasjonsområder, sporvekslere og deler av skinnegangen. Fire delstrekninger skal skiftes helt ut. Videre skal ytterligere tre millioner kroner brukes på tiltak som skal bedre komforten for passasjerene.

Connex er et av Europas største transportkonsern, og driver båt- og busstransport flere steder i Norge. På kort sikt kan konsernets inntreden i Gråkallbanen bety en forlengelse av trikken med elbusser. På lang sikt ser selskapet også muligheter innenfor tog- og bussmarkedet i Trondheim.

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus