Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Trondheim

Gråkallbanen selges

  •   ELIN FOSSHAUG OLSØ

Gråkallbanen selges

Gråkallbanen blir fransk. Det bestemte banens generalforsamling etter en nervepirrende avstemming med en overraskende vri mandag kveld.
Leses nå:

Kommunen vil ha deg som ballongselger

Idrettslag og organisasjoner kan stille som ballongselgere 17. mai.

UFFA får beholde huset

Bystyret avviste torsdag kveld et forslag om å utrede og flytte UFFA fra dagens bygg og tomt til Buranhus.

Klimagassutslippene i Trondheim skal overvåkes

Klimagassutslippene i Trondheim øker voldsomt. Bystyret skal lage et årlig regnskap for klimafotavtrykket, og på den måten jobbe for å snu utviklingen.

Nekter å følge ny arbeidsmiljølov

Trondheim kommune taler regjeringen midt imot, og nekter å følge planene om økt midlertidig ansettelse, slik regjeringen legger opp til.

Ministeren skryter av NTNU-styret

Om de ansatte fortviler, er i alle fall Kunnskapsministeren fornøyd med NTNU-styrets fusjonsvedtak.

Brøt seg inn og tok penger fra verksted

Ingen mistenkte etter innbrudd på Byneset.

- Sjekker alt som kan sjekkes

Politiet og Statens vegvesen har en større kontroll av kjøretøy og billister på Sandmoen.

Knepen ja-seier - nå blir NTNU Norges største universitet

Styret ved NTNU har nå vedtatt fusjon med Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen i Gjøvik.

Mindre kø etter streikemarkering på Torvet

Trafikken har løsnet litt etter at busser og biler stod i lange rekker i Midtbyen.

Tekna mener fusjon er omvei

– Saks-prosessen kan virke som en omvei, sier Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna.

Angrepet av løshund på Byåsen

Politiet fikk melding om at dame med hund følte seg truet.

Slik påvirker streiken deg

Skal du ut og reise i Trondheimsområdet i dag? Les dette

Det kan gå mot midtstilt kollektivfelt i Elgeseter gate

Fylkesutvalget stemte tirsdag på de fem ulike forslagene for ny utforming av Trondheims hovedfartsvei sørfra.

(Foto: MORTEN ANTONSEN)

Foto: MORTEN ANTONSEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det var spenning til siste slutt på generalforsamlingen til Gråkallbanen i går kveld. Ledelse, ansatte og 6 av 7 styremedlemmer i Gråkallbanen fryktet nemlig at aksjonær Bjørn Smeby med sine 24,5 prosent av aksjene, skulle sette en stopper for det franske konsernet Connex' oppkjøp av banen.

Rett før avstemmingen skulle gjennomføres ble imidlertid generalforsamlingen informert om at Smeby hadde solgt samtlige av sine aksjer i Gråkallbanen - og kjøperen var Connex.

Dermed ble resultatet at generalformsamlingen godkjente Connex' kjøp av 67 prosent av aksjene i Gråkallbanen.

- Vi er overlykkelige. Det er ubeskrivelig, sa Ann Kristin Lian i Gråkallbanens Funksjonærforening rett etter at resultatet av avstemningen var klart. Ingen visste på forhånd at hovedmotstanderen av oppkjøpet hadde solgt aksjene sine til nettopp det franske konsernet.

- Gråkallbanen ville sikkert klart å holde ut i noen år uten oppkjøp, men så ville det ikke gått lenger. Nå føler vi oss mye tryggere. Vi er så glade, sier Lian på vegne av de ansatte.

Opprusting

Styremedlem Tore Korsnes lover at også passasjerene kommer nyte godt av den franske kapitalen.

- Dette er veldig gledelig. Passasjerne kommer til å merke oppgraderingen, sier styremedlem Tore Korsnes.

Salget betyr 10,7 millioner kroner i frisk kapital til Gråkallbanen, og bidrar sterkt til å få dekket utgiftene de neste ti årene. Åtte millioner kroner skal brukes til utskifting eller opprusting av stasjonsområder, sporvekslere og deler av skinnegangen. Fire delstrekninger skal skiftes helt ut. Videre skal ytterligere tre millioner kroner brukes på tiltak som skal bedre komforten for passasjerene.

Connex er et av Europas største transportkonsern, og driver båt- og busstransport flere steder i Norge. På kort sikt kan konsernets inntreden i Gråkallbanen bety en forlengelse av trikken med elbusser. På lang sikt ser selskapet også muligheter innenfor tog- og bussmarkedet i Trondheim.

Vis kommentarer
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus