(Foto: MORTEN ANTONSEN)

Foto: MORTEN ANTONSEN

Leses nå:

Saken oppdateres.

Det var spenning til siste slutt på generalforsamlingen til Gråkallbanen i går kveld. Ledelse, ansatte og 6 av 7 styremedlemmer i Gråkallbanen fryktet nemlig at aksjonær Bjørn Smeby med sine 24,5 prosent av aksjene, skulle sette en stopper for det franske konsernet Connex' oppkjøp av banen.

Rett før avstemmingen skulle gjennomføres ble imidlertid generalforsamlingen informert om at Smeby hadde solgt samtlige av sine aksjer i Gråkallbanen - og kjøperen var Connex.

Dermed ble resultatet at generalformsamlingen godkjente Connex' kjøp av 67 prosent av aksjene i Gråkallbanen.

- Vi er overlykkelige. Det er ubeskrivelig, sa Ann Kristin Lian i Gråkallbanens Funksjonærforening rett etter at resultatet av avstemningen var klart. Ingen visste på forhånd at hovedmotstanderen av oppkjøpet hadde solgt aksjene sine til nettopp det franske konsernet.

- Gråkallbanen ville sikkert klart å holde ut i noen år uten oppkjøp, men så ville det ikke gått lenger. Nå føler vi oss mye tryggere. Vi er så glade, sier Lian på vegne av de ansatte.

Opprusting

Styremedlem Tore Korsnes lover at også passasjerene kommer nyte godt av den franske kapitalen.

- Dette er veldig gledelig. Passasjerne kommer til å merke oppgraderingen, sier styremedlem Tore Korsnes.

Salget betyr 10,7 millioner kroner i frisk kapital til Gråkallbanen, og bidrar sterkt til å få dekket utgiftene de neste ti årene. Åtte millioner kroner skal brukes til utskifting eller opprusting av stasjonsområder, sporvekslere og deler av skinnegangen. Fire delstrekninger skal skiftes helt ut. Videre skal ytterligere tre millioner kroner brukes på tiltak som skal bedre komforten for passasjerene.

Connex er et av Europas største transportkonsern, og driver båt- og busstransport flere steder i Norge. På kort sikt kan konsernets inntreden i Gråkallbanen bety en forlengelse av trikken med elbusser. På lang sikt ser selskapet også muligheter innenfor tog- og bussmarkedet i Trondheim.