Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Nyheter / Trondheim

Gråkallbanen selges

  •   ELIN FOSSHAUG OLSØ

Gråkallbanen selges

Gråkallbanen blir fransk. Det bestemte banens generalforsamling etter en nervepirrende avstemming med en overraskende vri mandag kveld.

Mopedulykke ved Jonsvatnet

Fører klager på smerter.

Ingen garanti for at du drikker trøndertappet julebrus i år

– Jeg er veldig overrasket. Det virker som det er hemmeligholdt fra ledelsen, sier bryggeriansatt.

Til sykehus etter sykkelvelt

Politiet tilkalte ambulanse etter sykkelvelt på Byåsen fredag morgen.

Mopedist veltet på glatta

En 16 år gammel jente er brakt til St. Olavs Hospital etter at hun veltet på mopeden sin.

Lokker kundene i Trondheim med skrekkelig lav pris på godteri

Halloween fører til priskrig på smågodteri.

Idrettstopper vil ha OL til Trondheim og Åre

Nå er det Trondheims tur til å bli lansert som OL-by. Vinter-OL i 2026 bør være et samarbeid mellom Trondheim og svenske Åre. Det mener lederne i Norges Toppidrettsgymnas (NTG).

Hissig busspassasjer gikk til angrep på guttunge

Politiet er interessert i observasjoner av den stygge hendelsen.

- Hadde vi vært i nærheten hadde vi stanset ham

Trøndelag brann- og redningstjeneste mener dieselhamstrer Stefan burde stoppet på 240 liter. Og ikke 3000 liter.

- Jeg sparer 10 000 kroner

Enkelte utnytter bensinkrigen i Trondheim for alt den er verdt. Stefan fylte opp 3000 liter på Tiller.

(Foto: MORTEN ANTONSEN)

Foto: MORTEN ANTONSEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det var spenning til siste slutt på generalforsamlingen til Gråkallbanen i går kveld. Ledelse, ansatte og 6 av 7 styremedlemmer i Gråkallbanen fryktet nemlig at aksjonær Bjørn Smeby med sine 24,5 prosent av aksjene, skulle sette en stopper for det franske konsernet Connex' oppkjøp av banen.

Rett før avstemmingen skulle gjennomføres ble imidlertid generalforsamlingen informert om at Smeby hadde solgt samtlige av sine aksjer i Gråkallbanen - og kjøperen var Connex.

Dermed ble resultatet at generalformsamlingen godkjente Connex' kjøp av 67 prosent av aksjene i Gråkallbanen.

- Vi er overlykkelige. Det er ubeskrivelig, sa Ann Kristin Lian i Gråkallbanens Funksjonærforening rett etter at resultatet av avstemningen var klart. Ingen visste på forhånd at hovedmotstanderen av oppkjøpet hadde solgt aksjene sine til nettopp det franske konsernet.

- Gråkallbanen ville sikkert klart å holde ut i noen år uten oppkjøp, men så ville det ikke gått lenger. Nå føler vi oss mye tryggere. Vi er så glade, sier Lian på vegne av de ansatte.

Opprusting

Styremedlem Tore Korsnes lover at også passasjerene kommer nyte godt av den franske kapitalen.

- Dette er veldig gledelig. Passasjerne kommer til å merke oppgraderingen, sier styremedlem Tore Korsnes.

Salget betyr 10,7 millioner kroner i frisk kapital til Gråkallbanen, og bidrar sterkt til å få dekket utgiftene de neste ti årene. Åtte millioner kroner skal brukes til utskifting eller opprusting av stasjonsområder, sporvekslere og deler av skinnegangen. Fire delstrekninger skal skiftes helt ut. Videre skal ytterligere tre millioner kroner brukes på tiltak som skal bedre komforten for passasjerene.

Connex er et av Europas største transportkonsern, og driver båt- og busstransport flere steder i Norge. På kort sikt kan konsernets inntreden i Gråkallbanen bety en forlengelse av trikken med elbusser. På lang sikt ser selskapet også muligheter innenfor tog- og bussmarkedet i Trondheim.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus