Det er når leddbussene kjører over trikkeskinnene i retning byen de får problemer og subber ned i veien med belgen. Bildet viser en av de ordinære bussene etter at leddbussene ble tatt ut av drift. Foto: KRISTOFFER FURBERG

Problemene med å passere trikkeskinnene på Munkvoll for de nye leddbussene, gjør det nødvendig å legge om rute 5. Busser som kjører mot sentrum vil kjøre i Arnt Smistads veg.

Det opplyser kommunaldirektør for byutvikling, Einar Aassved Hansen.

Veien må bygges om

Det er eksisterende veigeometri på stedet som er årsaken til at belgene på leddbussene subber i underlaget og blir skadet.

Trikkeskinner, sporveksler, plattformer og trikkestall på stedet gjør det uaktuelt å justere høyden på sporene. Ombygging av veien må til for å løse problemet. Det vil eventuelt koste ti millioner kroner og kan ikke gjennomføres før neste sommer.

Løsningen på kort sikt er derfor å legge om ruten. Det vil da ikke bli stopp på Munkvoll holdeplass i retning mot sentrum. Men det ligger to holdeplasser innenfor en avstand på 200 meter, i tillegg til at Munkvoll betjenes med trikk. For å kunne trafikkere Arnt Smistads veg, må det gjøres enkelte mindre tilpasninger.

- Det må blant annet fjernes noen humper, sier kommunikasjonssjef Grethe Opsal i Atb.

Leddbussene står fortsatt inne til reparasjon. Deler har blitt bestilt fra utlandet, og det er ventet at bussene vil være i trafikk igjen i løpet av 3-4 uker. Totalregningen for skadene på bussene blir cirka 800 000 kroner. Dette går som en forsikringssak for busselskapet.

3,2 millioner passasjerer

AtB har akseptert ordningen og legger om rute 5 på Munkvoll når Arnt Smistads veg er klar. Dersom driftssituasjonen krever det, må Arnt Smistads veg benyttes i begge retninger.

Rute 5 er byens viktigste og den største nord for Dovre med et samlet passasjertall på 3,2 millioner per år.

- Det er veldig fulle busser på strekningen nå, men vi har økt kapasiteten for å møte behovet. Så langt har det ikke vært store problemer, men vi følger utviklingen nøye. Når det blir kaldere parkerer mange sykkelen og da kan det bli nødvendig å sette inn enda flere busser, sier Opsal.