Pengekuttet har skapt betydelig uro blant elever og derespårørende fordi mye kompetanse var i ferd med å gå tapt.

Møtte politikerne foran Rådhuset

Flere av elevene møtte opp foran Rådhuset foran kveldensbystyremøte og rettet en sterk appell til politikerne om å tenke gjennom sakenen gang til. Ved å innføre en ny fordelingsmodell for tildeling av midler, komÅsveien dårlig ut, med konsekvenser for elever med helt spesielle behov, og deres familier. Skolens budsjett ble skåret ned med omtrent1,5 millioner kroner. For å møte dette kuttet, gjennomførte rektor flerepersonellmessige tiltak. Flere høyt utdannede fagfolk ble erstattet medassistenter. I tillegg ville deler av dagen bli mer preget av oppbevaring enntidligere.

Per Ketil Jonsvold, leder av brukerrådet for autismegruppaved skolen, sier elevene opplever det som veldig vanskelig med nytt personell.Situasjonen har utviklet seg til å bli veldig krevende. Flere av barna trengertett pedagogisk oppfølging gjennom hele dagen. Nå har de beste pedagogene valgtå slutte frivillig.

Arbeiderpartiets kommunalråd John Stene ga i debattenuttrykk for at tiltakene burde vært gjennomført på en langt mer skånsom måte.Blant annet hadde rektor to år til rådighet, men ønsket å gjennomføre demstraks.

- Kommunikasjonen med foreldre har vært under enhver kritikk,og hastigheten på gjennomføringen på grensen til uansvarlig med denne typeelever, sa Stene blant annet.

Stilte seg bak fellesforslag

Syv av partiene i bystyret stilte seg bak et fellesforslag,initiert av Stene. I forslaget blir rådmannen pålagt å finne de nødvendigemidlene i høst for å kompensere for de ekstrakostnader den delte løsningen påÅsveien utløser. Rådmannen skal også sørge for at tilleggsposten forsikkerhetstiltak har tildeling permanent. Dette skal innarbeides i budsjettetfor 2013.

Bevilgningen er ikke tallfestet, men de fleste tipsene tyderpå at det i høst kan bli stilt rundt 600 000 kroner til rådighet. Helårseffektenav dette ligger nært 1,5 millioner, det beløpet som gikk tapt i forbindelse medny fordelingsmodell. Håpet er dermed at fagkompetansen og standarden påtilbudet kan opprettholdes.