– Jeg kan ikke forstå at de sender en sånn regning til ei gammel dame som meg. Tenk om det hadde vært noen som ikke var like oppegående, forteller 88-åringen.

Hele 1.530.334,00 står det på meldingen som er sendt fra sparebanken, med påskriften: "Oppdrag er ikke utført. Dekning mangler."

Mange barnebarn

I utgangspunktet skulle hun betale 165 kroner for renholdsarbeid fra kommunen, men beløpet tydet heller på at hun nettopp hadde kjøpt seg ny leilighet.

Avtalegiroen gikk som planlagt til hennes konto hos Sparebank 1 SMN i sommer, men den ble automatisk sendt videre til Nyheims adresse siden hun ikke overraskende manglet dekning på kontoen.

– Jeg ble sjokkert, jeg skjønte ikke hva det var for noe. Jeg har mange barn og barnebarn, hva om noe skulle skjedd meg. Hvem skulle ordnet opp da da, spør hun.

Hun henvendte seg først til sønnen som bare ristet på hodet av beløpet. En tur til banken kunne likevel gi Nyheim ro i sjelen.

Uvisst hvor feilen kom fra

En av kundebehandlerne tok en telefon til kommunen og kunne deretter fortelle henne at det var snakk om en trykkfeil.

Fungerende leder ved regnskapstjenesten i Trondheim kommune, Stein Erik Stubmo synes hendelsen er beklagelig.

– Per nå så vet vi ikke så mye om hva som har skjedd, det kan være alt fra en datafeil til en menneskelig glipp. Det eneste vi vet er at en feil har skjedd.

Feilen ble rettet opp av avdelingen den 15. august.

Ingen fare

Det skal ifølge Sparebank 1 SMN aldri ha vært fare for formuen til Nyheim.

– Betalingen hadde uansett ikke gått igjennom, selv om hun skulle hatt dekning på kontoen. Vi har en beløpsgrense på avtalegiroer, sier banksjef ved Sparebank 1 SMN Nardo, Morten Aass.

– Men hva om tastefeilen bare hadde vært på noen tusenlapper?

– Da kan det hende at betalingen hadde blitt utført, slike tabber skjer heldigvis sjelden.