Hele 23 millioner unike reiser ble registrert hos busselskapet i 2012. Dette er en økning på hele 10,8 prosent fra 2011.

Grethe Opsal, kommunikasjonssjef for selskapet, tror noe av oppgangen skyldes det positive synet det har vært på kollektive reiser de siste årene. Hun nevner også at det har blitt enklere å kjøpe billett, noe som nå gjør terskelen lavere for å reise kollektivt enn tidligere.

- Flere ser en mulighet for å reise kollektivt fremfor å kjøre bil. Både på grunn av kostnadene, og det at det er enkelt. Når tilbudet er tilrettelagt brukerne, er det flere som reiser, sier Opsal.

Vekst i trafikk

En av hovedårsakene til den kraftige økningen er at busstilbudet på rute nummer 4 har blitt utvidet. Denne ruten har alene hatt en økning på hele 490 000 reisende i 2012.

Som følge av en gjennomsnittlig økning på 6289 ekstra passasjerer hver dag, så AtB seg nødt til å kjøpe 20 nye leddbusser for å dekke behovet.

- Med en såpass stor vekst måtte vi gjøre noe med kapasiteten. Vi vurderer kapasiteten kontinuerlig i samarbeid med operatørene for å tilpasse tilbudet, sier hun.

Hun sier videre at passasjerpågangen har økt jevnlig de siste årene, og at de er optimistiske med tanke på fremtiden.

- Forventet befolkningsvekst krever at flere reiser kollektivt, sykler eller går i stedet for å kjøre bil. Det er mange som må reise kollektivt, spesielt voksne arbeidsreisende og studenter, sier Opsal.

Mobillett

I november 2011 lanserte AtB muligheten for å kjøpe billett via mobiltelefon. Kommunikasjonssjefen forteller at de har solgt rundt to millioner billetter igjennom tjenesten siden lansering. Dette betyr at de mobile billettene står for hele 54,8 prosent av alle solgte enkeltbilletter i 2012.

- AtB er selvfølgelig meget fornøyd med utviklingen både i forhold til at flere reiser kollektivt, og at kundene velger å kjøpe billett enten via t-kort eller Mobillett, sier hun.

Kontantbetaling

Langt færre enn tidligere betalte bussbilletten kontant i fjor.

I januar i fjor sto kontantbetaling for hele 49,3 av driftens inntekter. I fjorårets siste måned var tallet helt nede på 16,8 prosent. Opsal tror ikke det vil føre til avvikling av kontantbetaling med det første.

- På nasjonalt nivå jobber alle med å fjerne kontanter på bussen. Men å ta det skrittet for å avvikle det helt, krever at alle kundegrupper har mulighet til å kjøpe billett før de går om bord. Det har de ikke per i dag.