Nye Trondheim S, som er det foreløpige navnet på prosjektet, vil ruve godt i bybildet med bygg på mellom fem og sju etasjer.

Hva synes du om bygget? Si din mening i kommentarfeltet under saken

Byggeprosjektet, som er på totalt 60–80.000 kvadratmeter,  og som også kan romme leiligheter, blir et av de største noensinne i Trondheim. Til sammenligning er realfagsbygget på Gløshaugen på 60.000 kvadratmeter.

Buss, båt og tog

Den ny sentralstasjonen skal knytte sammen trafikk fra tog, buss og båt.  Terminalen skal bygges på en slik måte at det skal være kortest mulig distanse fra der bussen stanser og til togperrongen. Fra terminalen er det bare et par minutter til hurtigbåtene til Fosen og Kristiansund.

Mens den overbygde bussterminalen blir knutepunkt for langdistansebusser samt Flybussen, skal bybussene ha holdeplass på utsiden av terminalbygget.

Fem millioner passasjerer

Terminalbygget skal også inneholde lokaler for billettkontor, informasjon, kiosk og servering. Nye adkomster til plattformen og sykkelramper til Sjøgangen skal legge forholdene ekstra godt til rette for de reisende.

Beregninger viser at det vil passere mellom tre og fem millioner passasjerer i året gjennom det nye knutepunktet, mot dagens to millioner passasjerer ved sentralstasjonen.

Det planlagte nybygget på Brattøra vil ruve godt i bybildet. - Det er ingen del av byggeprosjektet som sperrer for utsikt som ikke allerede er stengt for utsyn mot fjorden, sier eierskapssjef Tor Espnes i Trondheim kommune. Foto: Pka Arkitekter