Tidligere denne uka annonserte Telenor et nettbrett av typen Samsung Galaxy til én krone, uten abonnement og bindingstid. Tilbudet skulle selvfølgelig ha vært annonsert med bindingstid og abonnement. Da Telenor oppdaget tabben hadde mange allerede bestilt og betalt nettbrettet via internett, og også fått ordrebekreftelse. Ole Tommy Sæbø var en av kjøperne. Han ble kraftig provosert da Telenor begynte å kansellere ordrene.

Engasjerte seg

På nettsamfunnet Facebook ble gruppen «Vi som ble lurt av Telenor!» startet  som direkte konsekvens av Telenors kanselleringer. Ole Tommy Sæbø er bosatt i Overhalla ved Namsos. Han har engasjert seg i gruppen for å få Telenor til å sende ut produktene.

- Jeg har virkelig engasjert meg i denne saken, for dette grumset skal jeg til bunns i, sier han til adressa.no.

En venninne fortalte ham om tilbudet Telenor annonserte for. Ifølge Sæbø kontaktet venninnen kundeservice hos Telenor, som bekreftet at tilbudet var korrekt.

- Jeg bestilte, betalte og fikk ordrebekreftelse. Dagen etterpå mottok jeg en e-post fra dem, der det sto at bestillingen var kansellert. Når du bestiller noe og får betalingsbekreftelse er det jo ikke feilskriving på deres nettside, som de skriver i salgsbetingelsene at det kan være. Da ligger jo produktet inne på deres prisliste til én krone, sier han.

Urettferdig

Sæbø har snakket med en advokat som mener at Telenor har forpliktet seg til salget når de sender ut en betalingsbekreftelse. Han mener selv at de ikke kan kansellere bestillingen, ettersom han kjøpte det i god tro.

- I dag er det slik at bedriftene selger seg til kunden, derfor trodde vi det var et supertilbud. Bedriftene gir jo ut massevis av supertilbud for at kundene skal kjøpe produkter hos dem neste gang.

Han synes det er urettferdig at flere skal ha mottatt produktet.

- Telenor kan jo ikke ta tilbake de nettbrettene som noen av kundene har mottatt, derfor synes jeg alle skal bli behandlet likt.

Stor pågang

Kanselleringen førte til stor pågang hos Forbrukerombudet Midt-Norge. Regionsjef Roger Helde, forteller til adressa.no at de har mottatt åtte skriftlige klager på Telenors annonsering, bare i morgentimene i dag.

Helde sier at Telenor i prinsippet må holde sin del av avtalen med kundene som kjøpte nettbrett til 1 krone.

- For at handelen ikke skal gjelde, må kunden ha trodd at dette var for godt til å være sant. Men dette er det vanskelig å bevise, sier han.

Helomvending i Telenor

Sæbø kan smile fornøyd i dag. Etter at adressa.no tok opp saken, har Telenor for kort tid siden bekreftet at alle som bestilte nettbrett, får kjøpe det til én krone.

Tilbudet fra selskapet gikk som en farsott på sosiale medier. Og i løpet av noen få timer, før feilen ble oppdaget,  rakk 700 personer å bestille. Etter først å ha nektet å sende ut nettbrettene, gjør Telenor nå helomvending.

- Vi synes dette er en svært lei sak, både for kundene og oss. Vi har derfor bestemt oss for at hver kunde som bestilte nettbrett for én krone, får et nettbrett hver, til nettopp en krone, sier Stein-Erik Vellan, leder for Mobile i Telenor i en pressemelding.

-  Ellers oppfordrer vi både disse og andre der ute til å følge med på våre nettsider. Her kommer det stadig gode tilbud, men nettbrett til kun krone én uten abonnent har vi ikke planer om å tilby igjen, sier Vellan.

Telenor gjennomgår nå sine rutiner, og ifølge Vellan vil selskapet ta forbehold om feil i fortsettelsen. Denne gang kommer feilen kundene til gode, og de får beholde nettbrett som er bestilt.

Ole Tommy Sæbø har engasjert seg for at kundene som kjøpte nettbrettene skal motta dem.