- Brua burde vært stengt under støping, sier førsteamanuensis ved institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU, Anders Rønnquist til adressa.no.

Han stiller seg undrende til at veien ikke ble stengt under arbeidet, og betegner støpeprosessen som et kritisk tidspunkt.

- Kan bli for mye vekt

- Akkurat når betongen pumpes opp og utover brua, blir det stor belastningsendring og bevegelse i konstruksjonen. Det kan bli for mye vekt på enkelte deler av stillaset, og da er det viktig at avstivningen av elementene er riktig utført, sier Rønnquist.

Han ønsker ikke å spekulere i årsaken til ulykken, men sier at uansett hvor god risikovurderingen har vært, er det vanskelig å forutse eventuelle menneskelige feil eller endringer i konstruksjonen, før det går galt.

- Uten trafikk på denne veien, ville det helt klart vært bedre understøttelse, sier Rønnquist.

Her kan du lese alt om det som skjedde i timene etter at brua kollapset

- Burde støpt på natta

Eksperten fra NTNU påpeker at støping på natten ville vært et bedre alternativ.

- Når det først skal støpes samtidig som det passerer trafikk, burde man valgt et tidspunkt med minst mulig trafikk, mener Rønnquist.

Arbeidet med støpingen skulle foregå fra klokken 04.00 onsdag morgen til klokken 19.00 onsdag kveld. Statens vegvesen innrømmer at det mest kritiske tidspunktet i prosessen er selve støpingen, men har foreløpig ingen forklaring på hvorfor arbeidet ble gjort på dagtid, hvor det i perioder er stillestående rushtrafikk.

- Vi valgte å la trafikken gå som vanlig under dette arbeidet etter å ha gjort en totalvurdering. Vi har høy fokus på sikkerheten. Et tyvetall mennesker jobber oppe på brua, og vi ønsker ikke at noe skal skje med verken de eller trafikantene, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen.

- Dette er et sjansespill

Førsteamanuensis Anders Rønnquist får støtte av en annen ekspert på beregninger og belastninger knyttet til betongkonstruksjoner. På grunn av sine forbindelser i byggebransjen, ønsker han å være anonym.

- Dette er et sjansespill. Én liten svikt i et lite ledd kan være nok til total kollaps, ingen har tilstrekkelig oversikt over alle detaljer i et slikt prosjekt. Det hjelper ikke å si at dette ikke skal skje, sier eksperten.

Han mener det ville vært enkelt å få til en omkjøring på det aktuelle stedet, og det ville heller ikke vært knyttet noen betydelig kostnad til dette.

- Noen må ha ryggrad til å si nei, mener han.

- Ingen kommentar

Prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, sier at det aldri var aktuelt å stenge veien under støpingen.

- Dette var noe som aldri skulle skjedd, det var lagt opp til et bæresystem som skulle tåle belastningen, sier Johnsen.

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Eva Solvi, ønsker ikkeå kommentere ekspertenes uttalelser direkte.

- Men vi tar med oss uttalelsene videre i prosessen, vi fårta de utspillene som kommer, sier Solvi.

Førsteamanuensis ved institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU, Anders Rønnquist, mener at støpingen burde ha foregått på nattes tid.