Profilerte stillinger

- Dørvakter provoserer til bråk

Enkelte dørvakter i Trondheim provoserer selv til bråk, mener lederen for Natteravnene Karl Sellgren.

KAI KRISTIANSEN/TVADRESSA
Publisert: 13.11.2006 kl. 20:21
Endret: 14.11.2006 kl. 22:30

Voldsepisoder på byen har dessverre blitt et økende problem i Trondheim. Lederen for Natteravnene i Trondheim, Karl Sellgren, mener restaurantbransjen må ta sitt ansvar for å redusere voldsnivået i helgene.

TV-ADRESSA: - Bransjen må ta ansvar

–Restaurantbransjen må bidra til å kurse og skolere seg selv, så de kan opptre på en riktig og respektfull måte ovenfor sine gjester. Det vil redusere voldsnivået, hevder han.

Får støtte fra politiet

Overbetjent Arve Nordtvedt ved politiet i Trondheim er enig i at enkelte dørvakter kan opptre provoserende.

–Mitt unntrykk er at dørvaktene holder en høy standard i Trondheim. Men det er ikke til å legge skjul på at noen kanskje ikke fungerer optimalt og provoserer enkelte av sine gjester, sier han.

Få ødelegger for mange?

Vekter Per Magne Tronvoll er sjef for vaktselskapet Syncron PCM og en veteran i bransjen. Han kjenner seg ikke igjen i kritikken.

–Det kan selvfølgelig skje. Men inntrykket mitt er at det ikke er sånn. Det finnes sikkert eksempler, men jevnt over opplever vi ikke det.

Utfordrer skjenkestedene

Politiet utfordrer nå skjenkestedene, og maner restaurantbransjen til å ta større ansvar.

–Det er ingen tvil om at de har fått gode rammevilkår, med tanke på blant annet skjenketid. Da må de også vise vilje til å gjøre noe med de negative konsekvensene av sin næringsvirksomhet, sier Arve Nordtvedt.

Diskuter denne saken

Innsendt av vakt, 20.12.2007 21:01:34

jeg jobber som vakt på et flott utested i bodø, jeg har ennå ikke brukt noe mer fysisk makt enn å holde folk oppe. jeg har selv opplevd å få fingrene mine vridd ut av ledd uten grunn av en vakt. så at det finnes gærninger som ikke burde vært vakt, er dessverre sant.

men siden arbeidsgivere ikke har noen formell rett til å be om vandel, kan de heller ikke sjekke om de er tidligere dømt eller anmeldt.

heldigvis blir dette innført i januar.

dessuten er det et veldig høyt tempo på jobb, å siden bodø har ekstreme skjenkeregler, er det veldig masse å passe på.

og når noen i tilegg truer deg, er det kanskje ikke så rart at vektere reagerer.

kanskje arbeidsgivere burde gi litt mere klare retningslinjer?

Innsendt av Albert Einheim, 18.11.2006 19:35:18

Dette er (kors på halsen) en opplevelse uten overdrivelser av noe slag: Går alene inn på utested i byen(edru).. vakt kommer bort..-"Skal du ha et spark i trynet?"Jeg tror nesten ikke mine egne ører og svarer -"Nei, jeg kom for å ta meg en øl" Vakta setter et illsint blikk i meg og sier -"Jeg tror du skal gå før det blir bråk" Målløs forvinner jeg derfra, med en komplett skrullete erfaring av en syko vakt som antageligvis hadde blitt lagt i jern hvis han ikke jobbet der. Hadde jeg møtt han på gata hadde jeg antatt at han var ruset på amfetamin, og jeg hadde definitivt forsvart meg.

Innsendt av eide, 17.11.2006 17:11:50

fint, denne artikkel`n kan hjelpe meg i en sak jeg har gående nå som jeg skal i 2 rettsaker for.. da jeg ble lagt i håndjern å fikk rundjuliing av en vakt.. sparka å slått i ansiktet. så dere vakter som sier dere ikke provoserer for å ordne bråk, vel. jeg ble provosert, jeg kom i bråk, endte opp med håndjern etterfulgt slag å spark i ansiktet!! håper han vakta får som fortjent, å ikke får jobbe som vakt mer!

Innsendt av Tilstede Edru, 18.11.2006 22:27:35

Hei Eide. Vet faktisk hvilken episode du snakker om. Det sjokkerer meg at du ikke forteller hele historien. Det stemmer noe av det du skriver men, hva med at det hele begynte med at du brakk nesen på vakta? Irriterende å lese det du skriver, taler ikke akkurat for deg. I mine øyne synker du under deres nivå.

Innsendt av Bjarne Politibetjent, 15.11.2006 14:26:36

Var selv ute i helga sammen med noen kamerater, var sjåfør og derfor klinkende edru. På vei hjem kunne jeg se noe jeg ikke helt forstod. Flere personer kommer ramlende ned en trapp og den ene kommer tydligvis borti den ene dørvakten i fallet. Denne personen blir så lagt i håndjern, med beskjed om at vakten skulle anmelde ham for å ha slått......Hva faen er det som egentlig skjer!!!? Denne stakkars "kunden" blir stående med håndjern på seg til politiet kommer og ber ham dra hjem.

Hvordan kan en ordensvakt påberope at han ble slått, da han egentlig bare ble dyttet til av noen som kommer fallende ned trappen. Det mest skremmende her er nok at denne anmeldelsen kommer til å føre til en klekkelig bot for "kunden" ,som etter min mening ikke var skyld i dette i det hele tatt. Hvem kommer politiet til å høre på i denne saken; Vakten så klart. Dette synes jeg er et maktmisbruk på det verste.

Innsendt av Pelle Politibil, 15.11.2006 21:36:19

Denne historien tror jeg egentlig går igjen flere ganger, men det er alt for få som tør si i fra. Hva skjer egentlig med rettssikkerheten til mennesker som er ute på byen og har tatt seg et par øl. Om denne personen er uriktig blitt anklaget for vold mot en vakt tror jeg man har svært lite å stille opp med i forhold til politi og rettsvesen. Hvem tror vel på den "fulle" mannen, eller hans "fulle" kamerater? Hva skjer med rettighetene til disse som blir falskt anklaget for vold mot en vakt på et utested. Finnes det noen der ute som føler seg tråkket på, urettferdig behandlet? Ta kontakt med TV2 eller NRK, få saken belyst med alle fakta, alle vitner og la befolkningen se hva som skjer med disse stakkarslige menneskene som er blitt lagt i jern, kastet ut, anmeldt og ikke minst bøtelagt. Belys saken og legg alle fakta på bordet, for jeg er sikker på at urett er er skjedd.

Innsendt av Vakt ved et større utested i Trondheim, 16.11.2006 14:05:48

Virker som alle har glemt at det er vakta som utsetter seg for en risiko ved å dra på jobb, ikke gjesten. Greit nok at vakta får betalt, gjør det frivillig og vet hva han går til, men det er like fullt vakta som sitter med risikoen.

Utrolig mange her inne som har 'hørt fra en klinke edru kompis for noen år siden, at noe diffust skjedde på et utested, som var veldig urettferdig'. Høres jo stort sett ut som historier fra det glade 80-tall, da bolere og skinnjakker var tingen i døra.

Selv gjør jeg ofte feil i døra, tar feil av signalement, feilbedømmer beruselse, husker feil (dvs tar feks feil av person som bråket sist måned). Jeg har ingen problemer med å reversere min avgjørelse og gi en unnskyldning i de tilfellene jeg tar feil og gjesten gjør meg oppmerksom på forholdet på en saklig måte, uten å slenge dritt eller krangle, det er bare tull å la det gå prestisje i slike filleting. Skal man lage et helvete, bør det være over viktigere ting enn trivialiteter. Men for berusede mennesker som liker å kvervulere fordi de er så mye smartere enn vakta, er det svært ofte latterlige ting de henger seg opp i, som vakta har null interesse av å diskutere i en ellers stresset arbeidssituasjon med hundre andre _meningsfylte_ oppgaver. Generelt kommer det ikke noe ut av å diskutere med agressive, fulle mennesker, dèt er et fullstendig bortkastet prosjekt.

Vaktnr 01181

Innsendt av Albert Einheim, 18.11.2006 19:28:02

Jeg er langt på vei enig med deg, dere har en krevende jobb. Men akkurat som når politiet klager over en situasjon de er skolert i å takle og selv oppsøker for å få lønn, blir det vanskelig å gi dere sympati for dette. Og som i likhet med polititet blir det ikke bedre av at vedkommende "ordensarbeider" muligens har et anstrengt forhold til grupperinger i sitt klientell. Og som hos politi, er det VELDIG langt mellom hvordan disse mennekene behandler andre rundt seg når de er på jobb. Det bunner i erfaringer, akkurat som vi får av folk som forgriper seg på andre, uansett yrke.

Innsendt av Vakt ved et større utested i Trondheim, 16.11.2006 14:04:16

Ja sågar har sikkert menneskerettigheter blitt krenket, og folkemord har blitt begått på utesteder.

Tror nok rettsvesenet avhører alle relevante vitner, ikke bare 'de fulle kompisene' til 'den fulle mannen' som har 'blitt urettferdig behandlet'.

Dessuten har jeg vanskelig for å tro at en vakt gidder å 'falsk anklage' en gjest for vold, da dette kan føre til time på time i en rettssal, noe i alle fall jeg ikke ser hverken nytten av, har tid til eller får betalt for, samt at det kan slå tilbake på meg selv, noe som fører til både bøter og inndragelse av vaktbevis, og følgelig tap av jobb.

Hva med alle gangene vakter har blitt slått, sparket, spyttet på, knivstukket, skutt eller drept, uten at det får konsekvenser for 'gjesten' annet enn at man får kartlagt 'den harde barndommen' og 'utredet behovet for oppfølging'?

Er ikke lenge siden det ble begått drap i et tettsted/by sørpå, to vakter ble knivstukket, selvfølgelig av en mørkhudet person med gjengen sin med seg (savner at noen anklager vakter for rasisme i denne tråden, men det kommer nok), mener å huske at den ene vakta overlevde. Var ikke særlig gøy å dra på jobb den kvelden, med de tankene i bakhodet.

Innsendt av Dørvakt i nordre gt, 15.11.2006 13:16:04

Muligens overmodig med vaktnummeret også,risikerer vel en anmeldeldse for å ha sagt sin mening her.På en helg med fult hus får ma jo hør at man skal bli anmeldt både for diskriminering av klesdrakt m.m.

Mange bør virkelig gå i tenkeboksen før de heller ned den siste drinken før turen går til julebordet, kan jo tenkes at den virker i taxien til byen!

Innsendt av Dørvakt, 15.11.2006 13:06:16

det er store mengder av full folk på samme plass som vil provosere bråk, ikke dørvakter.

Dørvakter blir truet og blir kalt alt mulig rart, hva gjør de med saken???

Ingen ting!!!!

Dørvakters hovedoppgave er å holde orden og ro i utplassen, slik at norske regler blir gjennomført i utplassen, og selvfølgelig sikkerhet til alle gjestene i utplassen.

Det er ikke enkelt, det skal jeg love dere.

Så klagg som "gamlinger", dere er fulle og aner ikke hva dere gjør.

Innsendt av Ska aks, 15.11.2006 12:56:01

1. Enkelte personer er ikke inneforstått med at man er gjest på et utested. Gjester må følge husets regler og må oppføre seg deretter.

2. I liten grad men tilstedeværende tilstander av meget dårlig oppdragelse til enkelte personer.

3. Likegyldige og respektløse holdninger til andres arbeidsplass og tid.

4. Ved å nekte synlig berusede gjester får vi som jobber i utelivsbransjen en mye hyggeligere kveld på jobb.

Utelivsbransjen og vekterbransjen har blitt mye bedre bare de siste 2 årene her i Trondheim. Vi er på rett vei, men holdningene til enkelte gjester har blitt mye verre. Takk til polititet som er tilstede i gatene. Uten de hadde det vært mye verre.

Innsendt av Dørvakt på et større utested i Trondheim, 15.11.2006 12:47:56

Jeg tror vi kan konkludere med at vakter er dumme, uhøflige, voldelige testosteronvrak og må bli flinkere til å sy puter under armene på edru, høflige, pasifistiske og uskyldige gjester, slik at de ikke ramler og slår seg når de snubler i sine egne skolisser, som vaktene burde ha påpekt ikke var knyttet. Eh... vent litt. Hvorfor trenger vi vakter med så snille gjester? Uff. Der ramlet hele konklusjonen min sammen.

Muligens off-topic: Hva har forresten 15-åringer å gjøre på gata i midtbyen, midt på natta i helgene? Hvis de bor i midtbyen, javel til nød, men dersom de hører hjemme på Heimdal eller Klæbu, hvilken GRUNN har de til å tråkke rundt midt på natta? Alle under 18 burde vært puttet på karusellen hjem dersom påtruffet i midtbyen i helgene, midt på natta.

Forresten all ære til dere dørvakter som undertegner med fullt navn, det er kanskje overmodig? Jeg tar i alle fall ikke sjansen, det finnes alt for mange rare livsformer der ute i de tusen hjem, som helt sikkert vil troppe opp i flokk hjemme hos meg, for å fortelle meg et eller annet visdomsord.

Vakt nr 01181

Innsendt av Bjørn-Arve Skorstad, 15.11.2006 11:43:09

Mye av årsaken er at det er endel unge som er ute på den tiden som faktisk provoserer en hel del av det "voksne" publikum.

Dette gjør at en del av oss som jobber som vakter tar ansvar også utenfor vårt utested, og prøver å bidra til at slikt unngåes.

Men det er klart at det finns enkelte vakter som har kort lunte igjennom en lang og hektisk kveld med masse og gjøre, de som oftest klager på oss er de som faktisk ikke skjønner og forstår at vi har en JOBB og gjøre, da er det nok noen som føler seg "urettferdig" behandlet" og overreagerer, noe som igjen kan føre til en håndgemeng med gjesten. Hvis folk som er ute på byen klarer og forstå det at vi faktisk er der for at de skal ha en trygg og flott "opplevelse" på byen en kveld så hadde det lettet jobben vår og sannsynligvis unngått en hel del "håndgemeng" med gjesten hvis de hadde fulgt vår henstilling når vi kontakter dem og oppfordrer enten til og "oppføre" seg eller forlate utestedet.

Dette kan nok være vanskelig for noen og svelge, som igjen KAN føre til håndgemeng med gjesten.

Så hadde gjestene kunne respektert oss som arbeids gruppe så hadde nok dette ikke vært noe "problem!!!!!

Innsendt av slim, 15.11.2006 11:22:19

Hvis folk ikke oppfører seg som idioter på byen slipper dere å få en sint dørvakt på nakken. Alle her snakker om dørvaktene, hva med idiot trøndere på snørrfylla som ikke kan oppføre seg, det er veldig mange flere av de enn av hissige dørvakter. Har jobbet som vakt i 3 år i trondheim og at så mange idioter som er på grisefylla hver helg er det rart at det ikke er mere bråk for når folk gjør alt de kan for å provosere legger de opp til det selv. Jeg sier ikke at det er ok at uskyldig folk blir utsatt for vold men det er mange situasjoner hvor folk hadde ungått bråk hvis de ikke slenger så mye med leppa. Folk blir plutselig litt tøffere med alkohol. Trondheim har faktisk veldig lite med hissige vakter hvis du sammenligner med Oslo og Bergen. At det er maktmisbruk blandt dørvakter er det dummeste jeg har hørt, de har faktisk mye ansvar overfor gjester og arbeidsgiver så at noen som ikke kan oppføre seg blirn lagt i bakken. Det er faktisk bare sånn det må være. Det er som regel ordentlige folk som jobber i døra så hvis man oppfører seg normalt blir du behandlet deretter, men tåler du ikke alkohol å blir helt apekatt av alkohol så har du kanskje ikke noe å gjør på byen.

Innsendt av Ballack, 15.11.2006 08:44:03

Det er ikke tvil om at dørvakter har enormt mye makt, som svært ofte blir misbrukt. En dørvakt kan gjøre akkurat som han vil, og dersom en dørvakt melder fra om noe til politiet blir de alltid trodd. Mange dørvakter er helt uten utdanning (i noe som helst), de er bare store. Skremmende at en masse med såvidt mange uintelligente mennesker har så mye makt. Dette gir seg dessverre utslag i mye unødvendig bråk, selv om de fleste dørvakter selvfølgelig gjør en glimrende jobb, i en svært krevende stilling

Innsendt av marve, 16.11.2006 09:50:10

her var det mange bombastiske meninger gitt. en flott konklusjon på debatten etter en sannsynligvis lang og slitsom research.

Innsendt av oppgitt, 15.11.2006 16:18:08

utdanning har vell ingenting med om du er en god dørvakt eller ikke. en del dørvakter tar faktisk høyere utdanning mens de jobber som dørvakt får og få litt bedre økonomi under studietiden. men kan ikke si at de er noe bedre eller dårligere i denne jobben, enn de med lavere utdanning. idioter møter du i alle yrkesgrupper, også i yrker der mann har en høyere utdanning bak seg. det jeg synes er skremmende er å se og høre på alle de såkalte oppegående personene som kommer med drapstrusler og lignene for at de ikke er helt enig med dørvakta. lurer på hvilken reaksjon jeg hadde fått om jeg hadde tatt noen øl og gått feks. i en bank og drapstruet en bak skranken der bare for de vi hadde vært uenig. siste drapstruselen jeg fikk var fra en person jeg tilfeldigvis møtte i arbeidstiden hans som rådgiver i en bank her i byen.

Innsendt av Que?, 15.11.2006 13:08:11

Er man uintelligent fordi man ikke har utdannelse......? Du er kanskje en smule fordomsfull? Jeg har ikke utdannelse, jeg har stabil inntekt over 360 000, jeg har samboer og en sønn,stasjonsvogn,hund. Jeg gjør det faktisk ganske bra på jobb, men er jeg uintelligent?

Innsendt av dørvakt, 15.11.2006 11:57:10

Dette sier så jævla mye om hvilken respekt som dere gir til de som er og gjør en utrolig viktig jobb.

Enkelte av dere som er gjester oppfører seg nettopp på en slik måte som dette og kun er ute etter og provosere dørvakten for å prøve å få de til å tråkke over streken.

få slutt på denne måten å behandle dørvaktene på så blir ALT meget bedre på alle måter.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Overfallet i Vuddudalen

- Vi har tatt alle som var involvert

Politiet tror de har pågrepet samtlige som slo mann (42) helseløs. Les mer

 

Har du sett Ole Morten?

Savnet siden forrige uke. Les mer

Ineffektive Norge

Norge skjøt og skjøt, men bare med løskrutt. Les mer

Lederen for Natteravnene, Karl Sellgren, mener enkelte dørvakter i Trondheim selv provoserer til bråk. Kursing og skolering av personalet vil redusere voldsnivået, hevder han. Foto: Birger Løfaldli

Relaterte artikler

Lager laksedokumentar

Brødrene Henrik og Benjamin Fredriksen fra Trondheim er i full gang med å lage sin egen dokumentarfilm. Se klipp fra filmen her. Se mer

 
 

- På utkikk etter kjekke studenter

Fant tonen på næringslivsdagen på NTNU. Les mer

 

Har du sett Ole Morten?

Forsvant fra hjemmet sitt tirsdag i forrige uke. Les mer

Fant gift i bokskap på NTNU

Det ekstremt giftige stoffet Valinomycin ble i høst funnet i et bokskap i Realfagbygget på Gløshaugen. Les mer

 

Fuktig gråværshelg i vente

Glem skiturer i strålende sol! Det går mot en fuktig og grå helg i Trøndelag med en god del snø, sludd og regn. Les mer

Vogntog-velt på Leangen

Det oppsto trafikale problemer ved Ikea på Leangen i Trondheim etter at et vogntog veltet torsdag formiddag. Les mer

 

Norsk Tipping klar for gigantgevinster

Oslo (NTB): Norsk Tipping slutter seg til høsten til Euro Jackpot, et lottospill som vil kunne gi nordmenn muligheten til å innkassere 700 millioner kroner i toppremie. Les mer

 

USA godkjenner nye atomreaktorer

Rockville (NTB-Reuters): USA godkjente torsdag planer om å bygge det første nye atomkraftverket i landet på 34 år. Les mer

EU utsetter Hellas-avgjørelse til neste uke

Brussel (NTB-DPA-AFP): EUs finansministre utsetter beslutningen om en ny krisepakke til Hellas til onsdag i neste uke. Flere krav må oppfylles først. Les mer

 

Skei Grande kritisk til festing med mindreårige

Stavanger/Oslo (NTB): Nyvalgt leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde (24), erkjenner at både voksne og mindreårige drakk på nachspielet under fylkesårsmøtet sist helg. Ikke akseptabelt, sier partileder Trine Skei Grande. Les mer