– Før vi vet årsaken til ulykken, er det uaktuelt å la trafikken gå under mens det støpes brudekker, sier Lars Erik Hauer, direktør  for veg og transport i Statens vegvesen. Dette ble først meldt i Dagsrevyen torsdag.

I hvert tilfelle vil Vegvesenet vurdere mulighetene for omkjøring, og hvordan stengningen kan foregå.

Vanlig metode

Ifølge Hauer er måten man bygger Rotvollhaugen bru på, en meget vanlig byggemetode der det er vanskelig eller umulig å stenge veien. På landbasis har Vegvesenet ti lignende bruprosjekter i 2013-2014. Prosjektene, som stoppes til ulykkessårsaken i Trondheim kan fastslås, er:

REGION VEST

  • Fylkesveg 555 Sotra (deler av Sotrasambandet)

  • E16 ved Arna

  • E39 Eigestad (v. Egersund)

  • E39 Soma (gang- og sykkelveg)

  • Fylkesv. 509 Sønnevågen (Sola)

  • Løwenstrasse, Sandnes sentrum

REGION ØST

  • E18 Østfold ved Knapstad

  • Fv 204 Heggedal

I Midt-Norge skal det etter planen støpes dekke i juni på to nye bruer på E6, på Grilstad og ved City Syd.

Vurdere risiko

Direktør Hauer understreker at det må vurderes hva som må gjøres av risikoanalyse før det er aktuelt å gjennomføre støpearbeidene, selv om det stenges for trafikk. En av de to som omkom på Leangen var i jobb oppe på brua da den kollapset.

– Hvem har ansvaret for sikkerheten på Rotvollhaugen bru?

– Statens vegvesen er byggherre og har det overordnede ansvaret for helse- miljø og sikkerhet. Hvordan ansvarsforholdet er ellers, er regulert i kontrakt mellom byggherre og entreprenør. Så vil hendelsesforløpet og ansvarsforløpet stå sentralt i den videre etterforskningen, sier han.

Vegvesenet gransker ikke

Lars Erik Hauer sier at Vegvesenet ikke vil sette ned noen ekspertgruppe for å granske ulykken.

– Dette er en politisak. Vi vil bistå politiet og Arbeidstilsynet for å få avklart årsaksforholdet. Vegvesenet ønsker så fort som overhodet mulig å få svar på hva som gikk galt. Var det feil dimensjonering, ble forskalingsarbeidet feil utført - eller hva var det? Når politiets og Arbeidstilsynets konklusjoner er klare, vil vi vurdere om vi skal gå dypere inn i saken, sier Laes Erik Hauer. Han opplyser også at Statens vegvesen sentralt vil stille ressurser til rådighet hvis veiprosjektet i Sør-Trøndelag ønsker det.