Profilerte stillinger

Slår tilbake mot kritikken:

- Vaktene er flinke

Helgebråket i Trondheim sentrum skyldes blant annet provoserende oppførsel fra enkelte dørvakter. Det hevder lederen for Natteravnene som og mener det er for mange skjenkeseteder i byen og at de ligger for tett.

Overbetjent Arve Nordtvedt ved politiet i Trondheim er enig i at enkelte dørvakter kan opptre provoserende.

LES HELE SAKEN HER: –Mitt unntrykk er at dørvaktene holder en høy standard i Trondheim. Men det er ikke til å legge skjul på at noen kanskje ikke fungerer optimalt og provoserer enkelte av sine gjester, sier han.

SI DIN MENING: Hva mener du er årsaken til bråk på byen?

Lederne for de to største vaktselskapene i Trondheim kjenner seg ikke igjen i kritikken fra natteravnene.

Mobil: 900 17 038
Publisert: 14.11.2006 kl. 22:37
Endret: 15.11.2006 kl. 07:32

Debatten har rast på adressa.no sine nettsider etter at TV-Adressa og adressa.no i går snakket med sjefen for natteravnene i Trondheim, Karl Sellgren.

Sellgren hevdet at enkelte av enkelte dørvaktene i Trondheim selv provoserte til bråk, og at bransjen må ta ansvar for å kurse å skolere seg selv for å redusere voldsnivået på byen i helgene.

LES HELE SAKEN HER

TV-ADRESSA: SE SAKEN HER

adressa.no sine lesere er delte i meningene rundt debatten. Enkelte hevder å ha blitt utsatt for provoserende vakter ute på byen, mens andre mener dørvaktene gjør en god jobb, og at politiet bør ta mer ansvar.

Kun unntak

Daglig leder for vaktselskapet Syncron PCM, Per Magne Tronvoll, mener det kan finnes dørvakter som handler overilt i enkelte situasjoner. Men de er blant unntakene.

–Mitt helhetsinntrykk er at vaktene i Trondheim jevnt over er flinke. Ut fra de tilbakemeldingene vi får, og det jeg selv har erfart, tror jeg folk er godt fornøyde, sier han.

Sjekker vandelen

Tronvoll forteller at hans vakter må gjennom et obligatorisk kurs, og at vandelsattest sjekkes før de ansettes.

–Er det folk som utmerker seg negativt, gjør vi noe med det. Men det er uhyre sjeldent.

Heller ikke leder for vaktselskapet Alpha, Thomas Elmgren, er enig i kritikken.

–Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt, sier han.

–Vi har veldig fokus på løsningsorientert konfliktsløsning.

Tøff bransje

Både Sellgren og Tronvoll forteller om en tøff bransje der trusler om vold er en del av hverdagen. Men likevel er det sjelden at det kommer til fysisk håndgemeng. Sist helg hadde Syncron bare én polititilkalling. Det var ikke på en uteplass, og bråkemakerne var dessuten mindreårige.

–Hva kan bransjen bidra med for å redusere voldsnivået ytterligere?

–Vi ønsker å fortsette det holdningskapede arbeidet, men vi kan helt sikkert bli flinkere, sier Tronvoll.

SI DIN MENING: Hva mener du er årsaken til bråk på byen?

Diskuter denne saken

Innsendt av Steinar Storen, 16.11.2006 01:04:00

ting, gjør ikke en rett. herrejemini for ei suppe denna debatten er. Nå er det jul igjen og da skal alle tøffelheltene ut på byen. Gratis drikke nå,julebord med massse ribbeflesk dere kan kaste opp i taxien hjem forbanna svinepelser! Jeg håper dypt og inderlig dere får skambank av ei dørvakt som har 40 i IQ. Det er faktisk tøflene og slitne alenemødre som står for faenskapet i byen,på restaurantene og hasj &kebabsjappene. Kombinasjonen av aquavitt-slurpende neandertaler i heftig quickstep med ei dørvakt på 130 kg, er bad news. Artig med debatt og kunnskap. Nå har jeg fått vite at taximannen sitter og glefser i seg pølse på Tiller,når han egentlig skulle vært i byen og hentet slipsfylliken hjem. Nattravnene er ute på byen for å spionere på dørvaktene som skuler på politiet som igjen holder et øye med ungdomsbandene med kosovoalbansk ledelse og forgreininger til pirattaxisentralen. Den eneste rolige uteplassen er strippebaren. Folk glemmer å banke hverandre når musa dukker opp.

Innsendt av anti Vista, 15.11.2006 11:08:42

Er veldig skjeldent på byen, men var på Vista i forbindelse med ei feiring for noen uker siden. Etter at jeg hadde tatt meg en røyk, så stilte jeg meg ved gjerdet når jeg skulle inn. Jeg fikk en overhøvling uten like av ei vakt, som også ga tydlig beskjed om at det var han som bestemte der. Hva jeg gjorde galt er jeg neimen ikke sikker på, og hva kritikken gikk ut på er også uvist.

I ettertid har jeg tenkt at han muligens oppfattet situasjonen slik at jeg forsøkte å snike i køa. Men hadde han kunnet snakke til meg på en normal måte så hadde jo situasjonen blitt oppklart. Hadde jeg drukket mer, eller vært en mer amper person er dette et tydlig eksempel på et tilfelle som kunne ha utartet seg. For jeg skjønner om mange hadde reagert sterkt på en slik type behandling.

En ting er sikkert, jeg går aldri mer på Vista

Innsendt av vaktselskap, 15.11.2006 10:21:12

Sikkert noen utaplasser som skiller seg mer ut enn andre her. Viktig å huske på at flere utesteder har husvakter og ikke vaktselskap. Som en del av vaktbransjen vil jeg påstå at problemene er mindre hos de med vaktselskap enn mange av de andre utestedene.

Innsendt av Uteløven, 15.11.2006 01:02:05

Var på Rock City sammen med en rullestolbruker forleden. Ikke særlig HC-vennlig sted, men hyggelige og hjelpsomme vakter og personale ellers sørget for en fin opplevelse. Takk!

Innsendt av utpåturaldrisur, 15.11.2006 00:57:47

Det er galt over hele linja der, de er noen gutter som ikke fikk opmerksomhet i bardommen, bare spør dem selv. Det finnes enkelt utskudd som er "flinke" vakter. Men stort sett får du inntrykk av at de som har lært de opp ikke er mere voksen selv. Kan da ikke være så vanskelig å oppføre seg som folk eller!!!!!!

Innsendt av hans nicholaisen, 15.11.2006 00:41:51

utsagnet til Per Magne Tronvoll bærer preg av at han uttaler seg om hvordan ting skal fungere og at han ikke har oversikt over hvordan det faktisk fungerer. noen vakter er maktsyke psykopater, som skal leke politimann og den utøvende makt. de er alt annet en altruister. det er tydelig at disse ikke blir godt nok filtrert ved jobbintervju. kanskje man skulle ta til etteretning folks beretning om hvordan de opplever vaktene på utesteder. vaktene tror de kan oppføre seg som de vil og at de handler i tråd med klientens ønsker. det er bare bullshit. bareierne burde også holde kvalitetskontroll på vaktene. Det kan ikke fortsette slik. men folkens: hva er vi har mobilkamera og youtube for? det er bare å kjør kamera, si action og distribuere det på youtube; nådagens form for justis ser det ut til. videobevis er særdeles røpende.

samtidig fins det også et godt innslag av juvenilt snørr som hver helg drar inn mot byen og lager kvalm, og det kan tenkes at et par uskyldige statsitisk sett vil bli feilaktig rammet, fordi vakta ikke har tid å kaste bort.

Innsendt av Dørvakt som ønsker å være anonym, 15.11.2006 12:40:48

Helt alvorlig, du burde prøve å jobbe en helg som dørvakt, og prøv å kontrollere oppførselen til 300 drita mennesker. Prøv å ta all den dritten fulle folk lirer av seg med et smil i 8 timer.

Prøv å ha de meningsfulle konversasjonene med gjester som blir nektet adgang fordi de er for beruset. "Beklager, men du er for full for å komme inn i kveld." Vent ca. 5 sek mens gjesten prøve å fokusere på deg, så kommer standard svaret "HVA!!? FULL?! JEG?! Nå må du faen meg gi deg, din frekke faen! Jeg har bare drukket en øl!”

(folkens, for å si det slik; hvis du noen gang får beskjed om at du er for full til å komme inn på et utested, og du ikke klarer å motstå og krangle på hvor full du er, så er du for full. Hadde du vært "edru" og fått beskjed om at du er for full ville du blitt fornærmet og aldri i verden om du ville lagt igjen pengene dine på et utested som behandlet deg slik... Makes sense, right?)

Og at du oppfordrer folk til å begynne å henge ut dørvakter de mener er ufine på nettet er helt uhørt! Det er et så grovt overtramp av retten til privatliv at jeg har ikke ord. Jeg har selv opplevd å bli tatt bilde av samtidig som jeg blir truet med både det ene og det andre, og konsekvensen var at jeg tok mobilen fra personen og deretter tilkalte jeg politiet. Når de ankom stedet fikk de vedkommende til å slette alle opptak av meg, samtidig som han fikk tilbringe resten av kvelden i fyllearresten(det skyldtes riktig nok at vedkommende prøve å springe fra politiet…).

Det er helt tydelig at du ikke vet hva du snakker om når du sier at det å henge ut noen på youtube er justis. Hvis en dørvakt bryter loven, da anmelder du vedkommende. Og hvis du tar opptak av meg uten mitt samtykke, anmelder jeg deg. Det er justis.

Når det gjelder det du kaller ” juvenilt snørr” så er det på ingen måte slik at det kun er unge mennesker som oppfører seg som idioter på byen. Dette gjelder så å si alle aldersgrupper, og de har alle til felles at de har drukket litt mer enn de burde.

Innsendt av Bargjest Somønskeråværeanonym, 15.11.2006 16:22:54

Det er ingen som helst tvil om at mange dør-vakter søker til yrket for å søke action, dørvakter flest må være utrolig dumme som ikke klarer unngå mer bråk enn det de gjør! Jeg har mange ganger opplevd personer som etter en par øl har blitt nektet inngang pga vakters sneversynthet! Det er utrolig kjipt å bli nektet inngang når venner som gjerne har drukket mer og som er mer utagerende får slippe inn! Dørvakter skal være profesjonelle i sitt møte med publikum noe de veldig ofte ikke er! Jeg har sett drita fulle "wannabebabes" løpe ut og inn døra uten at vaktene reagerer, jeg har også sett mindre fulle jenter bli nektet adgang av samme vakter! Angående å samle bevis via recording eller foto syns jeg det er helt greit sålenge det beviser at noe ulovlig blir gjort, det å bruke unødig mye makt i døra er ulovlig og vakter skal være opplært til å agere så ryddig og stillferdig som overhodet mulig! Det blir opp til advokatene i ettertid å avgjøre graden av lovlighet! Jeg oppfordrer publikum å beviselig-gjøre situasjonen slik at rettferdigheten kommer fram. Ingen tvil om at Dørvakter er flinke til å hjelpe sine egne når det trengs.

Innsendt av anonym, 14.11.2006 22:59:46

for å si det slik. ta en tur på samfundet, der provserer vaktene stadig vekk til bråk! det er ofte de kaster folk i bakken, og legger de i hjern, helt uten grunn. Noen vil hevde at folk var rappkjeftet eller yppet ( noe som er mulig ), eller oppfordret til det. For det første tillater det ikke å kaste en i bakken for å være rappkjeftet, samt strider dette mot alt av det norsk lov står for...

Om folk er usikker, bare dra til samfundet. dårligere vakter skal du lete lenge etter, der oppfordrer de til bråk og leker politi. når skal vaktene fatte de er VAKTER, ikke politi!!! dessuten er det tåpelig av adressa å rette seg til selskapene, spør heller noen som er på samfundet., kan garantere at dere vil få en meget spennende artikkel dersom dette taes til etteretning.

Innsendt av truls dæli, 14.11.2006 23:28:10

en kompis av meg tørket opp søl og knust ølglass som en annen kis hadde gått fra. vaktene så dette og kastet han ut uten noe ønske om forklaring, latterlig!

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

- Dere får tidsnok vite hva som skjer videre

Ole Gunnar Solskjær etter middagen med Røkke og Gjelsten. Les mer

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

Northug dropper landslagssamling

Drar heller alene på tre ukers høydeopphold i Italia. Les mer

Relaterte artikler

Her lander jumbojetflyet

Se det enorme flyet med spanske turister gå inn for landing på Værnes. Foto: Olav Wold Se mer

 
 

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

På bytur med barna

Andemor tok like godt med hele barneflokken på sightseeing. Se video

 

Savner du noe rosa?

Folk legger igjen de utroligste ting etter å ha tatt drosje hjem fra byturen. Se hva folk glemmer igjen i drosjen

Mistet hjul i Moholtlia

Lange køer på Omkjøringsveien i rushet. Les mer

 

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

München (NTB-DPA-AFP): En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

 

Solvik-Olsen vurderer å gi seg på Stortinget

Oslo (NTB): Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen har foreløpig takket nei til renominasjon, men har fått ekstra betenkningstid. Les mer

45-åring alvorlig skadd i paragliderulykke

Trysil (NTB): En 45 år gammel mann er brakt til Ullevål sykehus i Oslo med alvorlige skader etter en paragliderulykke i Trysilfjellet tirsdag ettermiddag. Les mer