Reinertsen har hele denne uken kjent til hva som skjedde, men har ikke villet dele dette med offentligheten før nå.

I går ble flere hundre ansatte i Reinertsen-selskapet orientert om konklusjonene. Dette var en ren intern orientering. I går kveld mottok politiets etterforskere, Statens vegvesen og Arbeidstilsynet rapporten som er unntatt offentlighet.

Kristian Reinertsen vil ikke si noe om konklusjonene til Adresseavisen.

– Det blir en pressekonferanse fredag. Det er mest ryddig at vi følger løpet som vi har planlagt hele tiden, sa Reinertsen. Etter møtet på Brattøra der han møtte ansatte i et stort auditorium i Pir-senteret, ga han bare en kort kommentar om det som hadde skjedd, før han forsvant.

Følg pressekonferansen direkte på adressa.no fra klokken ni.

Gjennom kontakt med en rekke kilder, har Adresseavisen kunnet danne seg et bilde av mulig årsak til ulykken:

Midtstillaset årsaken

Årsaken er trolig stabiliteten til midtstillaset. Ulykken kan ha skjedd fordi dette enten har vært underdimensjonert eller feil oppsatt.

Når det ble tilført tyngde, har stillaset på midten (den som stod mellom de to kjørefeltene) sviktet.

Stillaset bestod av tynne aluminiumsprofiler. Ved bruk av denne type stillas er en avhengig av skråstag som stabiliserer. I dette tilfellet var sannsynligvis ikke disse skråstagene godt nok festet. Ifølge opplysninger Adresseavisen har fått, skal heller ikke disse skråstagene ha gått helt ned til bakken, sannsynligvis fordi de har vært for korte. I minuttene før brua raste sammen, slo stillaset bue på seg, og ble bøyd som en stav. Stillaset kan ha sklidd av når det ble tilført tyngde fra betongen.

Det antydes at underentreprenør Master Solutions kan ha hatt mangelfull kunnskap om hvordan stillaset skulle settes opp.

Ikke god nok kontroll

Ett av ankepunktene mot Reinertsens entrepenørvirksomhet, har vært at selskapet bruker et stort antall underentreprenører, og ikke engasjerer seg nok i det oppfølgende arbeidet. Det som kan ha skjedd, er at Reinertsen ikke har hatt god nok kontroll på det arbeidet som var gjort før støpingen av Rotvollhaugen bru skulle skje. Det skal foreligge en plan som dokumenterer både dimensjon på stillasen og avstivning, men etter det Adresseavisen erfarer er det uklart om en slik dokumentasjon forelå.

Som byggherre skal Statens vegvesen godkjenne det som er gjort, og har plikt på seg til å kunne fremlegge full dokumentasjon på at hele stillassystemet holder mål. Når det endte i en tragisk ulykke og hele brua raste sammen, vil det trolig ende med et sterkt søkelys på om det har vært en grundig kontroll av stillasene på prosjektet fra Vegvesenets side før det skulle støpes.

Mange spørsmål

Spørsmål som etterforskningen til politiet og tilsynet fra Arbeidstilsynet må besvare, er blant annet:

  • Ble stillasene kontrollert?

  • Hvem gjorde det?

  • Finnes det tegninger som dokumenterer dimensjonering og avstivning av stillasene?

  • Hvorfor ble ikke støpingen stoppet når det ble registrert lekkasje på biler som kjørte under?

  • Hvem tok beslutningen om at trafikken fortsatt skulle etter at det ble oppdaget at noe var i ferd med å gå galt?