Regjeringen banket i formiddag på plass Miljøpakke Trondheim trinn 2. Regjeringsvedtaket innebærer at det gis klarsignal for en serie små og store samferdselstiltak i Trondheim - og en ny periode med storstilet bompengeinnkreving i og rundt byen.

– Innholdet i pakken er blitt som Trondheim har vedtatt. Kollektivløsninger, flaskehalser, sykkelveier og veiprosjekt. Jeg føler meg veldig trygg på at Trondheim har laget en veldig bra samferdselspakke for sine innbyggere, sier samferdselsminister Marit Arnstad til adressa.no.

Feil bilister

Men regjeringen er kritisk til flere sider av bompengeinnkrevingen Trondheim har lagt opp til.

Til tross for at man underveis har innfridd krav om å endre bomløsningene rundt Trondheim, er regjeringen fortsatt bekymret for at feil bilister betaler for mye av Miljøpakke 2.

– Det er et meget komplisert bompengesystem i Trondheim, det må vi bare erkjenne. Selv om det er gjort endringer underveis, er vi ikke sikre på om Trondheim har truffet med rettferdig innkreving, sier Arnstad.

Regjeringen er opptatt av at bilistene fra randkommunene til Trondheim, Skaun, Melhus, Klæbu og Malvik, ikke i for stor grad ender som melkekuer for de by-interne tiltakene.

– Hele troverdigheten til bompengeinnkreving er avhengig av at de som betaler har nytte av prosjektet. Det er dette nytteprinsippet vi vil evaluere etter ett års tid, fastslår Arnstad.

Nei til vinterbrøyting

Regjeringen setter også foten ned for Trondheims ønske om å bruke av bompengemidlene til å finansiere drift og vedlikehold av hovedsykkelveinettet og kollektivfelt.

– Trondheim har ønsket en utvidelse av hva man kan bompengefinansiere. Vi sier at man fortsatt skal kunne bygge og investere, men ikke bruke bompenger til å brøyte sykkelveier om vinteren. For eksempel, skisserer Arnstad.

Regjeringen har heller ikke tillatt Trondheim en automatisk regulering av bompengene mot konsumprisindeksen med et minimum på 2,5 prosent økning i året.

– Jeg tror ikke våre innstramminger vil gjøre dramatiske utslag på Miljøpakke 2. Tvert imot, tror jeg våre innstramminger bidrar til å øke kredibiliteten til bompengeinnkrevingen, sier Arnstad.