Så langt i år er det Thomas Angells gate og Brattørgata det er skrevet ut flest parkeringsgebyr, viser tall fra Trondheim parkering. Frem til slutten av mai ble det skrevet ut 456 parkeringsbøter i Brattørgata.

- Hovedårsaken til at det er mange feilparkeringer i Brattørgata er en knapphet på parkeringsplasser. I tillegg er det etablert en lastesone med stansforbud som også bidrar til at det skrives flere ileggelser, sier direktør Stein Løberg i Trondheim parkering.

Pressområde rundt Fjordgata

Fjordgata er en av gatene i Midtbyen der det også skrives ut mange parkeringsgebyr. I 2012 ble det ilagt 1036 gebyr for feilparkeringer i Fjordgata. Frem til slutten av mai i år hadde 297 bilister fått gebyr i samme gate.

- Fjordgata er den gata i Trondheim der vi har flest parkeringsplasser. Samtidig er dette et pressområde der parkeringstrykket er stort. Det er derfor naturlig at det blir skrevet mange ileggelser her, sier Løberg.

Nytt parkeringshus

Det er for lite parkeringsplasser i den nordøstlige deler av byen. Trondheim parkering ønsker seg derfor et nytt parkeringshus.

- Vi ønsker oss et parkeringshus under Olav Tryggvasons gate som kan lette på trykket her, sier Løberg. Et slikt anlegg vil kunne bidra med rundt 450 parkeringsplasser, forteller direktøren.

- Må gå litt lengre

Trondheim parkering ser at det er for lite parkeringsplasser rundt Prinsen kino. De nærmeste stedene med mange parkeringsplasser er Leütenhaven og området rundt Munkegata.

- Det betyr at besøkende til kinoen må være villig til å gå litt lengre, mener Løberg.

- Færre biler til byen

Antall parkeringsbøter i Trondheim gikk ned i 2012. 15421 bilister fikk en gul lapp på frontruta. I år, frem til slutten av mai, var tallet på 7332.

- Antall ileggelser har gått ned. Det vi snakker om er at det er færre biler som drar inn til byen og det gjør det lettere å finne parkering. Det igjen gjør at vi skriver ut færre gebyr, sier Løberg.

Når de nye sykkelfeltene ble etablert i Midtbyen forsvant parkeringsfelt fra gata.

- Det gjør at det blir større press på parkeringsplassene som er igjen. Løsningen på dette er å benytte parkeringshus hvor det er god kapasitet, sier Løberg.

Nullvisjon

Trondheim parkering har en visjon at det skal skrives ut null parkeringsgebyr i byen.

-Vi ønsker at flest mulig skal parkere mest mulig korrekt. Derfor må vi også ha tekniske løsninger som fungerer, påpeker Løberg.

Trondheim parkering har investert et betydelig beløp i nye parkeringsautomater, og er i ferd med å oppgradere de gamle. Betalingsløsninger på mobil har også blitt innført og per i dag har det vært rundt 2000 betalinger per dag. I tillegg jobber de med å få et system der kunder kan sjekke kapasiteten på gateparkeringene før de drar til byen.

-Det skal gjøre det lettere for kundene å parkere riktig. Vi tror det vil hjelpe med å få ned tallene, sier Løberg.

Foto: Trondheim parkering
Foto: Trondheim parkering