Sosiologiprofessor Aksel Tjora ved NTNU tror den økende konkurransen på kaffebarmarkedet i Trondheim vil føre til at folk i enda større grad velger ut hvilken som er sin favoritt.

- De fleste som kjøper kaffe har en fast kaffebar. Stamkunder utgjør en stor del av kundemassen for kaffebarene, noe som betyr at de nye som kommer må kjempe hardt. De må begynne i motbakke, mener han.

- Plass til flere aktører

Daglig leder Marit Lynes i Norsk kaffeinformasjon mener kaffebarmarkedet er langt fra mettet i Trondheim og Norge generelt. Hun mener det er rom for mange flere aktører.

- Nordmenns kaffevaner har forandret seg, og mye mer av forbruket konsumeres i det offentlige. Vi har fått mer kontinentale vaner, og møtes for å ta en kaffe ute i stedet for hjemme, sier hun.

Tjora har forsket på kaffebarer, og han fant raskt ut at kaffekunder liker å bli gjenkjent på sin faste kaffebar. Folk oppfatter seg selv som stamkunde etter kort tid.

- Baristaen setter i gang med din favoritt idet du kommer inn døra. Kundene føler at de blir gjenkjent og at de hører hjemme på denne kaffebaren, forklarer forskeren.

- Blir mer show med Starbucks

Starbucks vil trolig slå an blant yngre og nye kaffekunder.

- Iskaffevariantene vil trolig tiltrekke seg et yngre publikum, for eksempel elever ved videregående skoler, sier Tjora, og får støtte av Lynes.

- De store kjedene blir mer show, der er du stemplet som merkelig dersom du bestiller kun svart kaffe. På mindre kaffebarer får du anerkjennelse hvis du bestiller vanlig kaffe, sier hun.

Andre vil derimot ta ekstra avstand fra Starbucks fordi de er en stor amerikansk kjede.

- Mange vil trolig mene at dette er kaffens svar på McDonald’s, og vil heller bli mer lojal mot sin vanlige kaffebar. Min 17 år gamle datter derimot liker Starbucks fordi de har frappuccino, sier Tjora.

- Viser personlighet gjennom koppen

Lynes i Norsk kaffeinformasjon mener at det alltid vil være noen som tenker at «kaffe er kaffe», mens andre tar et mer bevisst valg.

- Kaffekoppen er identitetsskapende. Da jeg var på Starbucks på Oslo city var det flere tenåringer som var mest opptatt av at navnet deres ble ropt opp og skrevet på en plastkopp, forteller hun.

Kronprinsparet ble avbildet med et take away-pappbeger fra en kaffebar i 2001, noe som aldri ville skjedd med kong Harald og dronning Sonja.

- Nå flasher folk forbruket gjennom pappkoppen. Fortell meg hvilken kaffebar du går på, og jeg skal fortelle deg hvem du er, sier Lynes som et eksempel.

Frykter de mindre forsvinner

Tjoras største frykt er at det ikke er plass til alle kaffebarene. De store kjedene har økonomiske muskler, mens de små, uavhengige iskaffene har mindre driftsmarginer.

- For innbyggerne er det flott med mange kaffebarer, men hvor mange trenger man egentlig i Trondheim? Jeg frykter at de mest interessante og minst strømlinjeformede kaffebarene går dukken. Det er veldig synd om de forsvinner, sier han.

Avslører deg: Kaffeeksperter mener valg av kaffebar sier noe om personligheten din. Starbucks vil trolig fenge ungdommene, mens de mindre norske kjedene vil være for de som liker å fremstille seg som feinschmeckere. Foto: NTB SCANPIX, Ap
For mange er det merket som er lik så viktig som kvaliteten på kaffen. Dromedar vil trolig få enda mer lojale kunder når Starbucks kommer til byen. Foto: MORTEN SMEDSRUD