Siden mandag 23. september har det florert med plakater rundt omkring i Trondheim hvor det står «Slik lager du falske billetter». På plakaten har det vært en henvisning til nettsiden falskbillett.net. Det samme budskapet har også møtt publikum på forskjellige sosiale medier. Nettsiden er en del av den nye antisnike-kampanjen som HK reklamebyrå har laget for AtB.

Fikk vite det i Midt-Østen

I løpet av kampanjen ble det lagt ut et manipulert bilde av trondheimsordfører Rita Ottervik på nettsiden. Ansiktet til Ottervik var byttet ut med et ansikt tilhørende en hund med solbriller.

- Jeg har ikke blitt kontaktet i forkant av kampanjen, og jeg var ikke klar over dette bildet eksisterte, sier ordfører Ottervik på telefon til Adresseavisen.

For øyeblikket er ordfører Rita Ottervik på vennskapsbesøk i Petah Tikwa og Ramallah i Midt-Østen. Hun ble gjort oppmerksom på montasjen av Adresseavisen.

- Det er det groveste overtrampet jeg har blitt utsatt for, og jeg er svært opprørt. Ikke bare på vegne av meg selv, men også på vegne av mødre og kvinner som velger å sitte i topposisjoner i samfunnet til tross for at man kan bli trakassert, sier hun.

Skaper et rekrutteringsproblem

AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag, og eies 100 prosent av fylkeskommunen. Tidligere i vår ble det kjent at AtB slet med flere bussnikere etter at mobillett ble innført som betalingsmiddel. Kampanjen skal få ned andelen som forfalsker billetter.

Selv om ordføreren forstår at det skal være en humoristisk kampanje, synes hun likevel at bildebruken er uakseptabel.

- For meg er det ikke så viktig om folk forstår at dette er spøk. Slike bilder skaper et problem med å rekruttere kvinner til lederstillinger og politiske verv. Det går jo utover familie og barn til vedkommende. Det er en uheldig samfunnsutvikling, mener Ottervik.

AtB legger seg flate

Adresseavisen tok mandag kontakt med AtB for å høre om de hadde godkjent bildemontasjen.

- Vi har alltid god kontakt med reklamebyrået i forbindelse med kampanjer, og vi er nøye med detaljene på hva som går ut. Akkurat dette bildet hadde dessverre ikke vi sett før jeg ble oppringt av Adresseavisen, sier kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal i AtB.

Ottervik-bildet ble raskt fjernet fra både nettsiden og Instagram-kontoen, og Opsal forteller at det var hun som ba HK reklamebyrå om å slette det.

- Jeg skjønner godt at det blir reaksjoner, og vi kan ikke annet enn å beklage. Dette er ikke noe AtB står for, og vi har tatt det opp med reklamebyrået, sier Opsal.

Krever penger til «Sorgenfri»

Ordfører Ottervik reagerer på at AtB kjører kampanjer hvor alt innholdet ikke er godkjent.

- Det er lite troverdig, sier hun.

AtB har godkjent utformingen av kampanjen, men de har ikke fått alle bilde-detaljer oversendt i løpet av kampanjeplanleggingen.

- Her er det en glipp som har skjedd, og hadde vi sett dette på forhånd, så ville det ikke blitt godkjent, sier Opsal.

Ordføreren forlanger nå en beklagelse fra AtB og HK reklamebyrå.

- Det var svært uheldig med en slik montasje, og for å vise at de beklager dette vil jeg at de skal sette inn 50 000 kroner på kontoen til gatemagasinet «Sorgenfri», sier Ottervik bestemt.

Sliter med snikere

Opsal i AtB sier at det er noe de må komme tilbake til, men legger seg flat når det gjelder bildebruken.

- Det er uheldig at det ble brukt et slikt bilde av ordføreren. Det er HK reklamebyrå som må stå for hvilke bilder de har brukt i montasjene, og hvordan de har gått frem for å få tillatelse til å bruke dem, sier hun.

Det gjennomføres daglige kontroller på bussene, og det er rundt 05, prosent av kundene som sniker eller forfalsker billetter.

- Målet var å bruke en utradisjonell metode for å nå ut til målgruppene. Nå har det kommet en del detaljer som vi gjerne skulle vært foruten, men vi håper og tror at budskapet har kommet frem. Vi har også fått positive tilbakemeldinger på kampanjen, understreker Opsal.

Ønsker å være «sjæf»

Konsulent Børre Gundersen i HK reklamebyrå forklarer at bildet er tatt helt ut av sin sammenheng, og representerer på ingen måte ordfører Rita Ottervik.

- Det er kampanjens fiktive hovedpersons ønske om å bli «sjæf» i byen, som er poenget, sier han.

- Ordføreren mener det var et grovt overtramp? Hva er deres kommentar til det?

- Vi tror ikke ordføreren fra sin utenlandstur har blitt gitt anledning til å sette seg inn i den utradisjonelle holdningskampanjen mot ungdom, som handler om noe så viktig som at falske billetter kan få alvorlige konsekvenser senere i livet, forklarer Gundersen.

HK reklamebyrå tar ansvaret

Ottervik har bedt om en beklagelse, og HK reklamebyrå forteller at de er i direkte dialog med ordførerens kontor om et møte i etterkant av reisen til Midt-Østen.

- Som oppdragsgivers reklamebyrå tar vi det hele og fulle ansvaret for kampanjen, sier han.

- Hvordan har dere gått frem for å få tillatelse til å manipulere bilder?

- Dette vil vi ta i en direkte dialog med de som føler seg berørt, sier Gundersen.

Stor kampanje: Midtbyen i Trondheim har florert av slike plakater de siste dagene. Det er en del av antisnike-kampanjen til AtB. Foto: STIAN WALLUM
Reagerte sterkt: Dette er originalbildet som er utgangspunktet for bildemontasjen av ordfører Rita Ottervik. Det ligger på Trondheim kommunes nettsider. Foto: © Carl-Erik Eriksson / Trondheim kommune
Manipulert bilde: Dette bildet ble lagt ut på ei nettside og en Instagram-konto i forbindelse med kampanjen «Falsk billett - ekte trøbbel» i regi AtB. Foto: SKJERMDUMP FALSKBILLETT.NET