Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på. Det er også forskjell på hvor i landet du bor når det kommer til piggdekk.

Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

Offisiell dato for å kunne skifte til piggdekk i Midt-Norge er 31. oktober, men dersom føreforholdene krever det kan du legge om tidligere.

For Sør– og Midt Norge må ikke piggdekk eller kjettinger brukes i perioden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark er perioden utvidet, og gjelder fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Hvis du er utenfor disse datoene og føret tilsier at du må bruke piggdekk/vinterdekk kan og skal du gjøre det.

Mønsterdybde

Det har liten hensikt å skifte til vinterdekk, dersom du henter fram et gammelt og slitt dekk. Varigheten på et dekk er avhengig av hvor langt du kjører og hvordan du kjører. Dersom man går ut fra cirka 15 000 kilometer kjøring i året, bør dekkene holde i cirka tre sesonger.

  • På vinterdekk er minimumskravet til mønsterdybde 3 mm, NAF anbefaler minimum 4 mm.

  • Det skal være minimum mønsterdybde over ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

  • På sommerdekk er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm. (NAF anbefaler imidlertid minimum 3 mm)

  • Husk at gummi er ferskvare. Mønsterdybden kan være grei, men likevel kan gummien være hard og slitt og ha dårlig veggrep.

  • Dotkoden på siden av dekket forteller hvor gammelt dekket er. De 3 eller 4 siste sifrene fortellere når dekket er produsert (uke og år).

Piggfrie vinterdekk kan strengt tatt benyttes året rundt, men NAF advarer mot å være altfor tidlig ute.

Vinterdekkets verste fiende

- Varmegrader er vinterdekkenes verste fiende. Er det våt veibane og mildt er bremselengden og veigrepet vesentlig dårligere med vinterdekk enn med sommerdekk, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til NTB.

Han understreker at det er bilførerens ansvar å til enhver tid sørge for at bilen er godt nok sikret mot å miste veigrepet.

– Det innebærer selvsagt at man lar bilen stå hvis snøen kommer før man har fått skiftet til vinterdekk.