- Vi fikk bekreftet våre mistanker. Det er fåtallet som blinker til venstre før rundkjøringen, sier Jan Morten Fossum. Han er leder av trafikksikkerhetskomiteen i NAF Sør-Trøndelag.

1. oktober i år stilte fem av komitémedlemmene seg i rundkjøringen på Stavset i Trondheim. I tidsrommet 17.55 til 18.40 kontrollerte komiteen 1002 biler.

Dette ble resultatet:

Blinket ikke : 240 (24 prosent)

Blinket inn: 9 (0,9 prosent)

Blinket ut: 627 (63 prosent)

Blinket inn og ut : 14 (1,4 prosent)

Måtte bråbremse

Fossum synes ikke resultatet er spesielt overraskende, men skulle gjerne sett at flere var ivrige med blinklysene.

- Flere i komiteen har opplevd skumle situasjoner i forbindelse med rundkjøringer i Trondheim, og vi ønsket å undersøke det nærmere. Mens vi sto og kontrollerte så vi flere unødvendige episoder. Det var flere som måtte bråbremse fordi det ikke ble brukt blinklys da de skulle svinge til venstre eller helt rundt. Flere skiftet felt inne i rundkjøringen og overholdt ikke vikeplikten for de i feltet utenfor, forteller Fossum.

BMW og Audi skiller seg ut

Han forteller videre at det var noen bilmerker som skilte seg ut i negativ retning i kontrollen.

- Det var faktisk ganske mange av BMW- og Audi-sjåførene som ikke blinket i rundkjøringen. Det er ikke bare en myte. Dette har jeg også sett på veiene generelt. Det er også flere av disse sjåførene som snakker i mobiltelefonen, og har ikke ledige hender til å blinke. Det er ganske tragisk, understreker Fossum.

Ikke påbudt å blinke inn

Forskrift om kjørende og gående trafikk paragraf 14 sier følgende: «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn».

- Det er dermed påbudt å blinke ut av rundkjøring, men ikke inn. Det er likevel særdeles anbefalt at man gjør det fordi det gjør trafikkavviklingen bedre, sier styreleder Bente-Irene Finseth i NAF Sør-Trøndelag.

Kjøreskolene som de har kontakt med lærer alltid sine elever at de skal blinke inn og ut av rundkjøringer. Det handler om å fortelle hvor man skal til andre medtrafikanter.

- Mange blir stående unødvendig å vente i rundkjøringer, og det bidrar til å skape køer. Dersom folk blir flinkere til å bruke lys, så vil trafikken flyte bedre. Det holder ikke bare med gode veier, men også gode sjåfører, sier Finseth.

- Man er ikke alene på veien

Statens vegvesen har tidligere gjort undersøkelser som viser at de fleste er fornøyde så lenge de kan holde bilen i bevegelse.

- Det kan godt gå sakte, bare bilen går fremover. Det gir en bedre følelse enn at folk må stoppe helt opp og så kjøre, forklarer Finseth.

Hun anbefaler trøndere å vise mer hensyn i trafikken.

- Man må bare innse at man ikke er alene, og prøve å være litt fleksibel, sier hun.