Det var i går ettermiddag at en Nav-bruker ved kontoret på Lerkendal ringte inn en trussel om å skyte Nav-ansatte.

Han ble pågrepet av politiet inne på kontoret på Lerkendal, men er nå løslatt.

Øker vakthold

For å sikre at mannen som fremsatte truslene ikke kommer tilbake, har Nav plassert en vakt utenfor kontoret på Lerkendal.

- Vi har en vakt som åpner døren for de besøkende, den åpner seg ikke automatisk som i går, forklarer leder ved Nav Lerkendal, Harald Solbu.

- Er dette et permanent tiltak?

- Vil vurdere den kontakten vi etter hvert får med personen, så avklarer vi sikkerhetsnivået og trusselnivået, sier Solbu.

Har kontaktet mannen

På tross av gårsdagens hendelse er det fortsatt Nav Lerkendal som skal følge opp mannen.

- Vi har allerede forsøkt å komme i kontakt med ham over telefon. Vi er tydelige på at vi ønsker å ha kontakt med ham, men han kan ikke møte opp her fysisk, det er en vanlig reaksjonsform, forteller Solbu.

- Har det vært vurdert å gi mannen oppfølging av psykisk helsepersonell?

- Etter det vi er kjent med hadde mannen en legekonsultasjon i arresten i går. Det kan være snakk om at vi også trekker inn tjenester fra helse- og velferdskontoret på Lerkendal i den videre oppfølgingen av mannen, svarer Solbu.

Følger opp de ansatte

Det var ingen konkrete navn som ble nevnt da mannen ringte til Navs servicekontor i går, ut over at han ønsket å skyte Nav-ansatte. Da han ble pågrepet av politiet hadde han ikke med seg våpen.

Solbu har hatt en grundig gjennomgang av situasjonen og fulgt opp de ansatte.

- Vi har et tilbud for dem som har behov for det slik at de får snakke med både lederne sine og bedriftshelsetjenesten. Ledergruppen satt i går til langt ut på ettermiddagen for å konkretisere hendelsesforløpet. Så inviterer vi de ansatte om et oppfølgingsmøte i løpet av et par uker for å evaluere situasjonen, og komme med eventuelle forslag til forberedelser, forteller Solbu.

Går ikke alene

Kontoret har også tidligere opplevd situasjoner med vold og trusler. I fjor ble en av de ansatte ved kontoret slått med en stein. Solbu forteller at det er iverksatt flere rene sikkerhetstiltak etter den hendelsen.

- Vi har blant annet større skranker med mer glass rundt. I tillegg har vi sørget for å ha bord i samtalerommet som går over hele rommet, slik at folk ikke kan gå forbi. Vi har også et tonivå alarmsystem, hvor de ansatte kan varsle ledelsen og de nærmeste ansatte om det oppstår en truende situasjon, forteller Solbu.

- Vi har også blitt veldig bevisste på at ansatte aldri skal gå alene i en samtale med brukere i tilfeller hvor det kan oppstå en truende situasjon. Dette kan for eksempel gjelde samtaler med et budskap hvor brukeren ikke får det han mener han har rett til, legger Solbu til.

Det konkrete som kommer ut av tirsdagens hendelse, er at kontoret skal bli bedre på å koordinere oppgaver mellom ledere og etater når akuttsituasjoner oppstår.

- Så jobber vi veldig mye med forebygging for å hindre at slike situasjoner oppstår. Det kan handle om måter vi formulerer oss i når vi skriver brev, hvordan vi snakker med brukere, at folk kommer frem til riktig saksbehandler og får en fast saksbehandler, sier Solbu.

- Folk vil jobbe her

- Med bakgrunn i det som har skjedd både her og på andre Nav-kontor i landet, opplever du at dine ansatte vegrer seg for å ta stillinger hvor man må ha direkte kontakt med brukere?

- Nei, det oppfatter jeg ikke. Når vi lyser ut en stilling og får 200 søkere, får jeg inntrykk av at dette er en etat folk ønsker å komme inn i, sier Solbu.

Leder ved Nav Lerkendal, Harald Solbu, forteller at Nav har bedret sikkerheten for sine ansatte etter tidligere volds- og trusselepisoder og at de jobber videre med dette etter tirsdagens hendelse. Foto: Rune Petter Ness
Væpnede politistyrker aksjonerte mot Nav-kontoret på Lerkendal i går, etter at Nav mottok drapstrusler fra en bruker. Bildet er tatt i forbindelse med aksjonen i går. Foto: Adressa.no-tipser