Fredag ble det klart hvilke prosjekter NTNU-rektor Gunnar Bovim skal drysse 12 millioner kroner over de neste tre årene. Prosjektene skal gjøre NTNU mer innovativt, blant annet ved å gjøre smarttelefonen til et viktig studieredskap.

- Det er bedre å mislykkes enn ikke å eksperimentere i det hele tatt, sa rektor Gunnar Bovim da vinnerne ble feiret fredag kveld, skriver Universitetsavisa.

12 søkte støtte

Og når vi sier vinnere, så er det fordi støtten gis etter en intern søknadsprosess. De med innovative ideer måtte søke om støtte.

Totalt var det 12 prosjekter som søkte, og det var fire prosjektledere som kunne juble høyest. De får altså nå godt med penger til å modernisere utdanningen.

Blant de fire prosjektene er «Prosjektil» som skal sikre en innovativ lektorutdanning. Prosjektet skal bidra til å gi de vitenskapelig ansatte mer erfaring med innovative læringsmetoder.

- Også ved NTNU begynner vi å skjønne at hvis vi skal få studentene til å lære noe, må de jobbe med stoffet, og de må aktiviseres. Vi har manglet kompetanse på hvordan dette skal gjøres, derfor er det nå så viktig at det nå kommer insentiver til å utvikle undervisningsbiten, sier Heidi Brøseth til Universitetsavisa.

Mentometerknapper

Et annet prosjekt er «Virtuelle kjemiske rom». I det prosjektet ønsker prosjektleder Hilde Lea Lein å sette i gang en rekke digitale oppgaver. Blant annet beskriver hun en videobank med demonstrasjonsforsøk, digitale selvtestingsoppgaver, virtuelle ekskursjoner.

Et av tiltakene som beskrives er å la studentene få mentometerknapper, slik at de kan gi beskjed om at de skjønner forelesningen. Dette skal føre til at de blir mer involvert og øke aktiviteten deres.

- Det er ikke så lett å rekke opp hånden og si «kan du ta det en gang til?» med 2-300 stykker i salen. Med disse systemene får vi med en gang vite hvor skoen trykker, forteller Lein til Dagens Næringsliv fredag.

Studenter stiller krav

De to siste prosjektene er «Kvalitet, tilgjengelighet og differensiering i grunnutdanningen i Matematikk, KTDiM.» og «Smart læring». Førstnevnte skal gi økt læringsubytte gjennom at studene får en større forståelse for begreper og prosesser. «Smart læring» skal blant annet utvikle en MOOC (se faktaboks) for etter- og videreutdanning av lærere.

Rektor Gunnar Bovim mener nytenking er avgjørende for å forbli et attraktivt studiested.

- Dette er en utfordring for oss. Hvis ikke vi fornyer oss, lærer oss og tar i bruk nye undervisningsmetoder, taper vi. Det handler om å posisjonere oss i framtidig utdanningsmarked som blir mer og mer online, skriver han på sin blogg.