Trondheims nye hurtigbåtterminal har fått mye kritikk etter den ble tatt i bruk i år. Manglende kafétilbud og dårlig sittekomfort er noen av ankepunktene.

Trondheimsfjorden pendlerforening sier at de forutså problemene før terminalen ble ferdigstilt, men mener at de ikke ble hørt av fylkeskommunen.

- I november i fjor sendte vi inn krav til terminalen til fylkeskommunen. I saksdokumenter til samferdselskomiteen i fylket fant vi noen uker senere forslag til ny terminal der det var tegnet inn enkle trebenker. Vi fikk aldri noe svar på forslagene våre, sier talsmann Thomas Engen i Trondheimsfjorden pendlerforening, som ikke er fornøyd med prosessen som ledet til det nye terminalbygget.

Små justeringer

- Vi har fulgt saksbehandlingen fra starten av. Prisen har gått opp i fra 33 til 80 millioner kroner, men det merkes ikke for dem som bruker terminalen. Selv om vi har sendt inn forslag har vi ikke fått tilbakemelding eller på annen måte blitt kontaktet av fylkeskommunen i denne prosessen, sier Engen.

- For å få innsyn har vi måtte ty til offentlige journaler. Det er veldig tungvint og gir heller ikke den fullstendige oversikten over det som har skjedd av endringer underveis, legger Engen til.

For pendlerforeningen er ikke kafétilbudet så viktig, det er andre justeringer de etterlyser i terminalen.

- For oss handler det om komfort. Det vi savner er trådløst nett, stikkontakter og bedre benker, slik at man kan sitte å jobbe mens man venter på båten, sier Engen.

Hurtigbåtterminalen skal forbedres

Ifølge fylkesrådmann Odd Inge Mjøen har Sør-Trøndelag fylkeskommune tatt foreningens innspill til vurdering.

- Vi legger alltid opp til en bred prosess med brukerne, blant annet i forhold til universell utforming. Vi har fått innspill fra eksperter innenfor mange ulike fagområder og jeg er sikker på at innspillene fra pendlerne er tatt i betraktning. Så kan det hende at sluttproduktet ikke ble helt slik som de ønsket, sier Mjøen.

Nå ser det ut til at de hundre aktive medlemmene i Trondheimsfjorden pendlerforening får oppfylt ønskene sine på etterskudd.

- Når det kommer så mange klager på sitteplassene, så må vi ta hensyn til det. Vi har allerede vært i kontakt med leverandørene av trebenkene for å finne en annen løsning, sier Mjøen.

- Jeg har personlig ikke hørt noen forespørsler om trådløst nett, men det høres ikke ut som en stor utfordring. Hvis det er et krav som de reisende har, så skal vi prøve å få det på plass, legger Mjøen til.

- Kunne ha spart tid og penger

Det ser også ut til at det blir mulighet til å kjøpe seg noen forfriskninger mens man venter.

- Kafétilbud i terminalen er fremdeles uaktuelt, vi vil ha en ubemannet hurtigbåtterminal. Men vi ser på mulighetene for å få på plass brusautomater der, legger Mjøen til.

- I tillegg har vi hatt en del klager på at det har vært for dårlig ruteinformasjon på hurtigbåtterminalen.

Engen setter pris på at fylkeskommunen skal forbedre terminalen, men mener det hadde vært unødvendig dersom prosessen var mer åpen fra starten av.

- Det er kjempebra at det blir tatt tak i, men hadde fylkeskommunen kontaktet oss i forkant, så kunne det blitt spart både tid og penger, sier Engen.

- Det er kjempebra at det blir tatt tak i, men hadde fylkeskommunen kontaktet oss i forkant, så kunne det blitt spart både tid og penger, sier talsmann Thomas Engen i Trondheimsfjorden pendlerforening. Foto: Arkivbilde/Alexander Killingberg