Adresseavisen vet at det ved minst to anledninger har vært et tjuetall ubesvarte nødanrop i løpet av noen hektiske kveldstimer ved operasjonssentralen.

- Jeg kjøper ikke situasjonen slik du beskriver den her. I løpet av en vakt er det god tid til å hente inn ekstra bemanning. Det er operasjonsleders ansvar, sier visepolitimester Marit Fostervold Johansen.

Ikke bekymret

Hun er ikke redd for at mennesker i nød ikke skal få den hjelpen de trenger.

- Nei, jeg har ikke så alvorlig bekymring for det. Vi har et trippelsystem som sørger for at alle nødetatene blir varslet når en av dem får anrop. Det vil si at man like gjerne kan ringe brannvesenet eller AMK, og politiet vil likevel få beskjed, sier hun. Når det er reelle nødanrop ringer alle telefonene våre, flere ringer om det samme, for eksempel når det skjer en alvorlig ulykke på E6.

Ingen klager på 112

- Men det kan vel skje at en person er alene og i nød, og ute av stand til å ringe flere ganger?

- Jeg tror at uansett hvilken bemanning vi har, så kan vi ikke forsikre oss mot at noen telefoner glipper. Dessverre. Men jeg har aldri opplevd at vi får klager fra publikum på at de ikke får svar på 112.

Telefonanrop som ikke besvares i operasjonssentralen blir meldt inn som avvik i politiets HMS-system. Deretter er det opp til seksjonsleder å vurdere avvikene og sette inn eventuelle tiltak til forbedring.

- Vi har hatt økt fokus på HMS og avviksmeldinger de to siste årene, og dette har gitt et økt antall meldinger om kritikkverdige forhold. Dette er jeg glad for, og jeg er også klar på at det skal være trygt å varsle, sier Fostervold Johansen.

11500 nødanrop på fire måneder

I oktober i fjor tok operasjonssentralen i Sør-Trøndelag politidistrikt i bruk et nytt telefoni- og IT-system. Det nye telefonisystemet skal gjøre det lettere for operatøren å prioritere anropene, og bidra til raskere responstid. I perioden fra 23. oktober i fjor til 13. februar i år, har operasjonssentralen registrert nærmere 11500 nødanrop.

- Svarprosenten i samme periode ligger på 85,5 prosent på nødtelefonen, helst skulle vi ha hatt 100 prosent på nødnummeret. Jeg kjenner ikke feilprosenten på nødnummeret i vårt distrikt, men på landsbasis ligger den på 88 prosent. Jeg mener at operasjonssentralen leverer over forventning.

Store omveltninger

Ifølge visepolitimesteren er operasjonssentralen ved Sør-Trøndelag politidistrikt inne i store omveltninger.

- Det har vært et veldig spesielt år, med ombygging, oppbygging og kursing for alle som skal sertifiseres på det nye IT-systemet. Det er ikke gitt at vi har tatt ut effekten av det nye systemet ennå og jobber mer effektivt enn før, men akkurat nå er det mye som må læres. Ting må få gå seg til, og da starter ikke jeg med måling av effektiviteten til de ansatte. Det blir helt feil fokus, sier visepolitimester Marit Fostervold Johansen.