Natre vinduer AS skaffet selv en ny transportør for å få sendt varene til fabrikken i Meråker da lasten ble stående på Sandmoen forrige mandag.

Statens vegvesen måtte rykke ut for å stoppe den utenlandske semitraileren med varer til Meråker, da den unnlot å stoppe i kontroll langs E6 på Sandmoen i Trondheim. Vegvesenet fant graverende feil da de undersøkte semitraileren, etter å ha fått den stoppet på Heimdalsmyra. På det ene hjulet var bremsene fjernet, mens bremseskiven var meget slitt på det andre hjulet på samme akslingen.

- Glad for avsløringen

- I dette tilfellet ønsket vi å få lasten videre til Meråker. Derfor fikk jeg ordnet en bil for å hente varene på Sandmoen, sier innkjøpssjef Merethe Øye Johnsen i Natre vinduer AS til adressa.no.

Hun synes lite om at vogntoget som skulle til Meråker hadde så graverende tekniske feil.

- Jeg synes det er særdeles alvorlig. Det er bra vegvesenet tar tak i det og stopper vogntoget, sier innkjøpssjefen.

- Leverandørens ansvar

Leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H) mener regjeringen må vurdere å innføre en sertifisering av transportnæringen i Norge.

Etter avsløringen om hvor enkelt man kan skaffe seg falske papirer for å kjøre vogntog uttalte hun følgende:

- Jeg er bekymret for at dette utgjør en veldig stor fare på norske veier. Det er også ødeleggende for en hel næring. Problemet må ikke vokse seg for stort. Vi må ta det med rota og få alle ledd i transportkjeden til å bidra, sier Hofstad Helleland som mener at også de som kjøper tjenestene må ta ansvar for å sikre trafikksikkerheten.

Innkjøpssjefen i Natre mener ansvaret for at transporten foregår på en lovlig og sikker måte ligger hos dem som selger varen.

- Det er vår leverandør i Tyskland sitt ansvar. Vi kjøper varene fritt levert på vår fabrikk i Meråker. Men vi informerer leverandøren dersom vi oppdager avvik, sier Øye Johnsen.

Hun legger til følgende:

- Vi varsler også Statens vegvesen eller politiet dersom vi ser at vogntog åpenbart ikke er i forskriftsmessig stand, for eksempel slitte dekk, når det ankommer våre fabrikker.

Vil ikke svare

Natre Vinduer AS sørget selv for å ordne en ny bil som tok med lasten fra Sandmoen til Meråker.

- Får dere refundert utgiftene dere hadde på denne transporten?

- Vi ønsker ikke å kommentere det overfor deg. Vi ordner opp dette med leverandøren. Jeg har ikke ansvar for transporten, svarer innkjøpssjefen.

Øye Johnsen sier Natre vinduer AS aldri før har opplevd at deres varer har blitt forsinket fordi transportøren har blitt avslørt i å være i for dårlig teknisk stand.

- Nei, dette er eneste tilfellet hvor vogntog har hatt teknisk feil. Vi har mange biler, både utenlandske og norske, til alle våre fabrikker hver dag, sier hun til adressa.no.

Den polske sjåføren i bakgrunnen forklarte at han ikke visste om bremsemangelen på semitraileren da han ble innhentet av trafikkontrollørene på Sandmoen forrige mandag. Inspektør Sverre Borstad (t.v) i Statens vegvesen mener det er umulig å ikke merke feilen fordi semitraileren vil vri seg under oppbremsing. Foto: Birger Ringseth