Videoen av nordlyset over Trondheim har blitt videreformidlet av medier i England, Irland, Nederland, Finland, Canada og mange andre land. Her er noen faksimiler fra utenlandske medier. Foto: SKJERMBILDER / MONTASJE

På lørdag publiserte adressa.no en video med dansende nordlys over Trondheimsfjorden.

Etter det har filmen levd sitt eget liv på internett. Over 30 utenlandske nettaviser har publisert videoen, blant annet den amerikanske nettavisen Huffington Post, som klemmer til med denne overskriften:

«Spektakulær nordlysfilm vil få deg til å ønske at du bor i Norge.»

Kan sørge for en turistboost

Den store mediedekningen er gull verdt for Trondheim, mener Ragnhild Silkoset, professor og instituttleder ved instituttet for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

- Dette er selvfølgelig kjempepositivt for Trondheim. Videoen treffer et stort marked som man vanligvis ikke treffer ved normal markedsføring, sier Silkoset.

- Filmen treffer en enorm lesergruppe i utlandet, og det er nok mange som deler videoen videre med venner og bekjente gjennom sosiale medier. Mange av dem har sikkert drømt om å dra til Norge, og videoen kan gi dem det siste dyttet for å pakke kofferten og reise hit, legger Silkoset til.

- Tror du Trondheim kan få en turistboost som følge av videoen?

- Ja, så absolutt. Videoen er en kjempesuksess, det er akkurat sånn man ønsker å drive markedsføring i dag, sier Silkoset.

- Helt vanvittig

Mannen bak filmen, Øyvind Schei, er i tillegg til å være en dyktig naturfotograf også internasjonal salgssjef i Visit Trondheim, men han bedyrer at han ikke laget filmen på oppdrag for arbeidsgiveren sin.

- Overhodet ikke, det er jeg som privatperson som har skapt filmen. Men jeg er jo en stolt Trondheims-patriot og synes det er utrolig morsomt at filmen slår til i utlandet. Det er en hyggelig kombinasjon, og jeg har fått mye skryt av kollegaene mine, sier Schei.

To dager etter adressa.no publiserte filmen ringte bildebyrået Reuters til Scheie, og med det spredte filmen seg som ild i tørt gress på nettet. Noe Scheie har merket på sosiale medier.

- Det er helt vanvittig! Jeg har fått inn fullt av nye følgere fra både inn- og utland på fotobloggen min, og mange av dem legger meg også til som venn på Facebook, sier Schei.

- Jeg har også fått en del meldinger fra utlendingene som skryter av filmen. Jeg får også høre at jeg er berømt i Polen og Belgia, legger Schei til, som tar kjendistilværelsen med stoisk ro.

- Det varer kanskje en uke før de har glemt meg igjen, sier Schei.