Klokka 00.00 natt til mandag 17. mars settes de 14 nye bomstasjonene i drift i Trondheim og Klæbu.

Det er mange som er illsinte, mens andre synes det er positivt.

Kristin Gjærevoll fra Statens vegvesen og Hans Kringstad i Trondheim kommune stilte til nettmøte for å svare på spørsmål fra adressa.nos lesere.

De er begge involvert i Miljøpakken.

Adressa.no ba Miljøpakken svare på noen av de mest vanlige spørsmålene i forkant av nettmøtet.

Hvem er det som har bestemt at det skal komme flere bomstasjoner?

Det endelige vedtaket er fattet i Stortinget. Initiativ og forslag til løsninger kommer fra politisk hold lokalt gjennom vedtak i Trondheim bystyre og Sør-Trøndelag fylkesting. Alle partier stemte for utvidelsen av bomsystemet unntatt Frp og Pensjonistpartiet (bystyret) og Frp (fylkestinget).

Må man betale for hver eneste passering?

Nei, det finnes flere unntak. De tre viktigste unntakene er:

Månedstak: Du betaler aldri for mer enn 110 passeringer totalt i løpet av en måned. Taket omfatter også de to Klæbu-bommene, som ikke er en del av Miljøpakken.Timeregel: I løpet av én time betaler du bare for én passering i hvert enkelt snitt uansett hvor mange ganger du kjører forbi bommer i dette snittet. Miljøpakken er delt inn i sju hvis vi regner med de to Klæbu-bommene. Snittene omfatter fra ett enkelt bompunkt (Være og Tonstad) til ni bompunkt (innsiden av Omkjøringsveien). Spesielt unntak: Ved kjøring Tonstad-Sluppen og Bøckmans vei-Sluppen (begge retninger) betaler du bare i første bompunkt selv om bompunktene tilhører forskjellige snitt.Hva skal bompengene brukes til?

Halvparten skal brukes til store veiprosjekt som ny E6 Sør med fire felt fra Tonstad til Jaktøyen i Melhus, ny Sluppen bru og tunnel fra Sluppen til Byåsen. Den andre halvparten går til bedre kollektivtilbud, nye sykkelveger, trafikksikkerhet (særlig skoleveier), støydemping og miljøgater. Bompengene vil dekke om lag 60 prosent av det tiltakene i Miljøpakken koster.Hvor mye vil hver bompassering koste?

En passering koster 8 kroner i de 12 nye bompunktene i Miljøpakken, og 6,40 kroner utenfor rushtid hvis du har bombrikke. De to Klæbu-bommene vil koste henholdsvis 20/10 kroner i/utenfor rush uten brikke og 18/9 kroner med brikke. Hvor mye koster det å sette dem opp og hva koster vedlikeholdet?

Det koster om lag 90 millioner kroner å sette opp hele bomsystemet, inkludert alt fra fysiske portaler og teknisk utstyr til veistenging og egne arbeidstimer.Vedlikehold og service er del av et større anbud og derfor ikke mulig å spesifisere nøyaktig. Men samlet beløp per år vil ligge under 2 millioner kroner. Avtalen omfatter overvåking av utstyret og retting av feil 24/7 med strenge krav til nedetid.Hvorfor bør jeg gå til anskaffelse av brikke?

Du må ha brikke for å få gratispasseringer og rabatter.  Timeregel i hvert snitt og månedstak på 110 passeringer gir rett til å kjøre gratis. Brikke gir i tillegg inntil 20 prosent rabatt per passering.

Hvorfor er det noen av bompunktene som er dyrere?

Takster, plassering og antall bompunkter er et resultat av flere kryssende hensyn. Takstene er lave der det er flere korte kjøreturer, altså mindre bilbruk per passering. Takstene er høyere i områder der det er mer langkjøring og der det samtidig skal investeres store beløp, slik som E6 Sør og Sluppen bru/Byåsen tunnel. Være-bommen skal i tillegg hindre at trafikken på E6 Trondheim-Stjørdal lekker inn på fylkesveien. Bommen på E6 ved Ranheim er dyrere enn Miljøpakkens bom på Være.

Hva skjer etter at man har passert 110 passeringer i løpet av én måned?

Etter 110 passeringer kjører du gratis i alle Miljøpakke-bommene og de to Klæbu-bommene resten av måneden – forutsatt at du har brikke.

Hvor mange færre bilister håper dere at bomstasjonene kan bidra med?

Hvis vi skal håpe at prognosene slår til betyr det omtrent 16 000 færre passeringer per dag i de gamle og nye bommene. Det er ikke det samme som 16 000 færre bilturer, fordi noen fortsatt vil kjøre, men andre steder enn de gjorde før.

Kristin Gjærevoll fra Statens vegvesen og Hans Kringstad i Trondheim kommune stiller til nettmøte for å svare på spørsmål fra adressa.nos lesere. Foto: espen bakken
Byåsen er en av stedene som får flere bommer i denne omgangen. Foto: VEGARD EGGEN