– Høyre har vært ihuga trikkemotstandere, men nå ser også vi behovet for å bygge kollektivtrafikk med større kapasitet. Vi ser at Prinsenkrysset er sprengt, og byen vil vokse mye fremover.

Det sier kommunalråd Yngve Brox (H). Med Høyre med på bybane-laget settes det nå ny fart i gamle planer, selv om både bystyre og eksperter tidligere har sagt at bybane ikke lar seg gjennomføre.

Staten må bidra

Om noen år kan det gå moderne sporvogner fra Sluppen/Tempe i sør til Strindheim/Brundalen i øst. En forutsetning er at staten bidrar med halvparten av kostnadene. Regjeringen Solberg har stilt dette i utsikt i forbindelse med større kollektivprosjekter i de store byene. Men det er et helt åpent spørsmål om staten tar halvparten av utgiftene til et kostbart banesystem, hvis det viser seg at å bygge ut et godt busstilbud kan gjennomføres til en langt lavere kostnad.

– Det er uansett helt uaktuelt å finansiere en bybane med bompenger. Andelen bompenger er høy nok i Miljøpakken, slår Aps Geir Waage fast.

Bare Frp er mot

Bybane kan bli et eget prosjekt i Miljøpakken. Bak pakken står nesten hele bystyret. Bare Fremskrittspartiet stemte imot da et forslag fra Høyre om å utrede bybane ble behandlet der nylig.

Venstre og Miljøpartiet De Grønne tok initiativet i mai i fjor. I september gjorde Høyre kuvending og flagget nytt standpunkt til skinnegående kollektivtrafikk i Trondheim. To år tidligere avviste partiet kategorisk å bruke miljøpakkepenger på trikken. Tidligere har det vært superbuss flertallet har gått inn for.

Kollektivbuen

Det er innenfor den såkalte kollektivbuen at politikerne ser for seg en fremtidig baneløsning. I dag bor og jobber 50 000 mennesker innenfor dette området, i fremtiden vil dette tallet doble seg.

– Da vi hadde bybane på bordet for fire år siden så fremtiden annerledes ut. Fortettingen går mye raskere enn før. Nå er det ny fart i spørsmålet om felles campus for NTNU, vi utvikler Tempe/Sluppen-området og ser for oss en helt annen utvikling på Nyhavna i fremtiden enn vi gjorde før. Det vil bli enormt behov for kapasitet på kollektivtrafikk i dette området, som neppe kan løses med dagens bussløsninger. Derfor må bybanen frem fra skuffen igjen, sier Geir Waage (Ap).

Nærmere målet

Miljøpartiet De Grønnes Jan Bojer Vindheim har en drøm om å være med på å klippe snora for en bybane før han gir seg i politikken. Han føler Trondheim er nærmere enn bane nå enn noensinne.

– Åtte partier står bak en ny utredning, det gjør meg optimistisk. Vi må knytte bybanen sammen med byutviklingen og sørge for at den går gjennom boligområder og store studentbyer. Med en tunnel fra Buran til Valentinlyst med forbindelser til Brundalen og Dragvoll vil vi løse mange av utfordringene, sier Vindheim.

Fortsatt superbuss

En ny bybaneutredning betyr ikke at det politiske flertallet oppgir planene om superbuss-traseer. De ønsker å holde muligheten åpen for å kunne omdanne superbussene til skinnegående trafikk på et senere tidspunkt.

– Vi har ikke låst oss til superbuss. Ved å ta fram bybaneplanene kan vi holde begge mulighetene åpne. Men vi har ikke noe valg, utviklingen skjer så fort at vanlig buss ikke kan løse utfordringene, sier SVs Ottar Michelsen.

– Vi har en annen utålmodighet på dette enn før. Og vi vet at skinnegående trafikk har en helt annen lojalitet enn buss. Erna Solberg har sagt at staten stiller opp med penger til bybane, sier Yngve Brox.