Trodde du at bombrikken bestandig skal plasseres under speilet i frontruta? Det kommer veldig an på hvilken bil du har.

Bomselskapene sliter nemlig med at enkelte frontruter blokkerer signalene til bompengebrikken. Det kan gi økte utgifter for bomveiselskapene.

De har laget en liste over bilmerker som kan være problematiske (se lenger ned).

Det finnes en del biler som har frontruter som blokkerer at brikken blir avlest korrekt i bomstasjoner. Dette gjelder også bompasseringer i Trøndelag.

- I slike tilfeller blir det tatt bilde av kjøretøyet, og det kan føre til at vi manuelt må legge inn registreringsnummeret. Vi får en del henvendelser om dette, spesielt når folk har skiftet bil. Her sliter de med å få et lyssignal når de kjører gjennom bomstasjonen. Da spør vi med en gang om hvilken biltype de har, sier driftssjef Grethe Kleppe ved BT Signaal.

Varmetråder og regnsensorer

Bomstasjonene i Trondheim, og de på E6 mellom Stjørdal og Orkdal driftes av BT Signaal på vegne av Trøndelag Bomveiselskap AS og bompengeselskapet E39 Øysand-Thamshamn AS.

Enkelte nye biler er utstyrt med metallfilm i frontruten, varmetråder eller regnsensorer som gjør at brikkens signaler blir forhindret eller forstyrret. Det vil i slike tilfeller ikke hjelpe å bytte brikke. Kleppe opplyser at det ofte har vært franske biler som har gitt trøbbel.

- Bilforhandlerne er klar over dette, og vil kunne gi råd om hvor man bør plassere brikken, sier Kleppe.

Vet ikke antallet feilpasseringer

BT Signaal har ingen statistikk over antallet passeringer som gjelder «problematisk» frontrute, ettersom dette ikke blir registert særskilt i systemet.

- Generelt er det slik at flesteparten av de passeringene der brikken ikke blir lest, blir gjenkjent av det automatiske lesesystemet. Det er altså få av disse passeringer som må gjennom manuell behandling, forklarer Kleppe.

Hun ønsker ikke å gå ut med hvor mye det koster å behandle slike tilfeller manuelt siden BT Signaal opererer i et konkurranseutsatt marked.

- Hvor mange ansatte sitter og registrerer passeringer som ikke går inn automatisk?

- Det varierer gjennom året, avhengig av kvaliteten på bildene. Typisk vil bildene i perioder med mye snø og smuss på skiltene kreve noe større grad av manuell behandling, forklarer driftssjefen.

- Grundig testet utstyr

Det er Vegdirektoratet som er ansvarlig planmyndighet for bomstasjonene. De er også kjent med at enkelte frontruter hindrer avlesing av bompengebrikken. Det finnes som regel et skravert eller markert område i frontrutene, som ikke er metallisert, slik at bompengebrikkene kan kommunisere fritt. I tillegg finnes det utfordringer med rette frontruter i lastebiler.

- Det finnes også noen utfordringer som man ikke har kontroll over, og det er blant annet at folk ikke plasserer brikken riktig i frontruten, plasserer brikken bak vindusviskerne, legger brikken løst i frontruten, legger brikken i hanskerommet eller helt enkelt glemmer å sette brikken i bilen. Det som er gjort med utstyret er at det er grundig testet for at det skal kunne lese brikker best mulig, sier Tord Reistad i Vegdirektoratet

- Handler om adferd, og ikke teknologi

Heller ikke Vegdirektoratet har noen oversikt over antallet bompasseringer som ikke blir registrert på grunn av «problematisk» frontrute.

- Det er ikke mulig å finne ut. I 2013 var det registrert om lag 475 millioner passeringer i bomstasjoner og på ferjer med bompengeinnkreving, sier Reistad.

- Har problemet blitt større etter hvert som folk har kjøpt seg nyere biler?

- Siden nyere biler har lagt til rette for brikker ved å ha et skravert område i frontruten, skal det i utgangspunktet ikke være noe problem. Eventuelle utfordringer har derfor mer å gjøre med brukeradferd enn med tekniske løsninger, mener Reistad.

Dette er listen over bilmerker som har problematiske frontruter:

Audi A8 - Rutens nedre høyre eller venstre hjørne.

Chevrolet Lumina - En «lomme» under panserlokket eller på en «bærebru» over radiatoren.

Citroën Xantia - Brikken skal sitte under det sorte feltet

Citroën C5 - Lysere felt bak speil hvor brukken skal festes.

Ford Focus - Varmetråder. Fest brikken vannrett nederst i høyre hjørne.

MB S Serie - UV filter. Kan feste brikken på en liten kvadrat midt på ruten helt øverst eller feste brikken bak grillen.

Opel Sintra - Har radioantenne øverst i ruten. Her skal brikken sitte ved listen.

Opel Zafira (enkelte modeller) - Brikken må plasseres på det mørke, avlange stiplede feltet like bak speilet.

Pontiac Trans - En «lomme» under panserlokket eller på en «bærebro» over radiatoren.

Renault Clio - Nederst på ruten

Renault Kango - Prikkete felt øverst i ruten. Se mot sollys, da vil man se 2 firkanter i det prikkete feltet. Anbefaler den høyre firkanten.

Renault Laguna - UV-filter. Brikken skal festes på et prikkete felt ved speilområdet.

Renault Scenic - Prikkete felt. Fest brukken over speilfestet på det prikkete feltet.

Peugeot (alle 2000-2001 modellene) - Prikket felt bak speil hvor brikke skal festes.

Toyota Hiace - 7 cm over dashbordet.

VW Sharan - Rutens nedre høyre eller venstre hjørne.

VW Transporter - 7 cm over dashbordet, eventuelt under hvilefestet til stolpen som holder panserlokket oppe.

Kilde: Trøndelag bomveiselskap

Audi A8 er en av bilmerkene som kan skape trøbbel med tanke på bompasseringer. Foto: ntb scanpix
Ford Focus har varmetråder i frontruten som fører til at man bør feste bompengebrikken nederst i høyre hjørne. Foto: ntb scanpix