- Deler av bompengene vi betaler, går videre til busselskapene som subsidier fra staten og fylkeskommunene. De tar fra oss og gir til busselskapene. Og det spesielle er at bussene er vår største konkurrent i kampen om kundene. Vi mener det er en konkurransevridning og en forskjellsbehandling at bussene slipper å betale bompenger.

Det sier Haakon Gussiaas, drosjeeier i TrønderTaxi. Sammen med fem andre drosjeeiere fra TrønderTaxi, Stjørdal Taxi og Taxi 1, har han opprettet «Arbeidsgruppen for drosjenes fritak for bompenger». I ryggen har de 200 drosjeeiere i Nord- og Sør-Trøndelag samt Norges Taxiforbund i de to fylkene.

Felles front

- Vi drosjesjåfører er en yrkesgruppe som alltid har sagt ifra, men det har gjerne skjedd på holdeplassen og i samtaler oss imellom. Vi har aldri tidligere samlet oss og skapt en felles front. Det gjør vi nå – mot bompenger, sier Gussiaas.

I dag sendte derfor arbeidsgruppen et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med invitasjon til et møte 7. april hos TrønderTaxi i Trondheim. Temaet er bompenger – eller mer nøyaktig: Fritak for bompenger. I henvendelsen til ministeren viser drosjeeierne til regjeringens Sundvoldenplattform, hvor det heter at «Drosjepolitikken skal ses på som en del av kollektivpolitikken».

-Kundene skadelidende

Rutegående kollektivtransport er som hovedregel fritatt bompenger, mens drosjer, reiseselskap og turbusser må betale.

- Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) har sagt at taxi er å anse som et kollektivt transportmiddel på lik linje med buss. Vi mener dette må være bindende inn i regjeringen. Hvis vi får en klar definisjon på at taxinæringen er å anse som kollektivtransport, så må vi også være fritatt for å betale bompenger, sier Gussiaas.

Det vil ministeren få formidlet – om han dukker opp.

- Vi har tilgang til kollektivfeltene. Hvorfor vi ikke skal være oppfattet som kollektivtransport når det gjelder bompenger, det er bare uforståelig, sier Gussiaas, og legger til:

- Trondheim har nettopp fått mange flere bompunkter. Det utgjør for de aller fleste drosjer en utgiftsøkning, og den må vi hente en plass. Da er det kundene som blir skadelidende. Det er uheldig og gjør at vi bli mindre attraktiv og dyrere i forhold til bussen. I tillegg så får altså vår største konkurrent, bussene, tilskudd fra de bompengene vi betaler, sier drosjeeieren.

- Vi er en del av kollektivtrafikken

I brevet viser derfor arbeidsgruppen også til EØS-lovgivningen, og antyder at bussenes bomfritak innebærer et brudd at bestemmelsene om konkurranse på like vilkår, samt bestemmelser om subsidier fra det offentlige.

- Politikerne vil ha folk over på alternativ transport fremfor sin egen bil. Vi mener at drosjer sammen med bussen utgjør et helhetlig kollektivnettverk, som gjør at folk kan velge andre løsninger enn sin egen bil. Når det nå bygges nye næringsbygg i de store byene, så reguleres disse uten parkeringsplasser. Dette gjør også drosjer stadig viktigere som kollektivløsning, sier Gussiaas.

Til slutt i brevet til ministeren skriver «Arbeidsgruppen for drosjenes fritak for bompenger»:

«Vi ber om at drosjene får fritak for betaling av bompenger, slik bussene slipper. Vi er en del av kollektivtrafikken vi også».