- Jeg synes det er bekymringsfullt at det ikke stilles krav til de som kjøper seg droner, sier stabssjef Torgeir Moholt i Sør-Trøndelag politidistrikt.

Som adressa.no skrev tirsdag er det nå fritt frem for private folk å fly og filme med droner. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet har en prøveordning ut 2014 med atman slipper å søke for å filme og fotografere med droner, multikopter ogmodellfly. Eneste krav er at dronene må være innen synsrekkevidde og at området ikke er regulert av fotoforbud.

NB: Skal du filme eller fotografere fra luften i kommersiellsammenheng må du følge Luftfartstilsynets regelverk. De har nylig forenklet søknadsprosessenfor å fotografere og filme fra fartøy som ikke veier mer enn to kilo.

Mer om Luftfartstilsynets regler finner du her.

Uten kontroll

Stabssjef Moholt trekker spesielt frem storbrannen i Lærdal før jul som eksempel på hvorfor droneflyving bør regulerers.

I Lærdal ble det meldt at droner skapte problemer for helikoptre som deltok i redningsarbeidet. Luftforsvaret anmeldte føreren av en dronefører. De begrunnet anmeldelsen med at de ville ivareta sikkerheten til sine flygere.

Hos Norsk Luftambulanse har nyheten blitt et bekymringstema etter at adressa.no skrev om prøveordningen.

- Dette er definitivt en bekymring vi snakker om innad i flygruppa, sier flyger Jens Fjelmset i Luftambulansen.

Han poengterer at alle steder i utgangspunktet er landingsområder for dem.

- Vi skal kunne lande hvor som helst. Vi har allerede hindre i dag, men de står i ro. Nå kan vi få et ekstra element med flygende objekter vi ikke har kontroll på, sier Fjelmset.

Dramatisk ved sammenstøt

Han forteller at et sammenstøt med en drone kan få fatale konsekvenser.

- Får vi en sånn stor drone i rotorsystemet vårt kan det bli høydramatisk. Det er ingen tvil om at dette utgjør en potensiell fare for våre operasjoner.

Han trekker frem ulykkesområder, med en parallell til Lærdalsbrannen.

Det frykter det juridiske, om man flyr kommersielt eller ikke, kommer i andre rekke når man har mulighet til å fotografere eller filme et ulykkessted fra lufta.

- Nettopp på grunn av muligheten til å filme og fotografere har droner og multihelikopter blitt allemannseie. Det er mye enklere å fly enn modellfly. Det har blitt en greie man kjøper til barna sine, eller seg selv. Droneflygerne har ingen radioforbindelse, ingen vet hvor der er. Det er veldig rart at dette frislippet kan skje, tilsynelatende uten noen som helst form for konsekvensutredning. Dette blir brukt som et leketøy, folk har ikke et forhold til faren det kan medføre, mener luftambulanseflygeren.

Stabssjefen i politiet forstår bekymringen til Luftambulansen.

- Hvis lufta er fylt av droner kan det påvirke redningsarbeidet. Et effektivt redningsarbeid på et skadested er avhengig av at luftrommet er fritt, sier Moholt.