De fleste studentoppgaver forblir oftest en sak mellom studentene og læreren. Sånn ble det ikke med oppgaven som Erik Frøysaa Hals, Mads Falmår Wilthil, Jacob Prescott og Mats Krüger Svensson laget i faget Eksperter i team.

Onsdag i forrige uke la studentene ut videoen sin på YouTube. Den fant fort veien til det populære amerikanske nettstedet techcrunch, og da akselererte trafikken noe voldsomt.

Helt i toppen

Fagansvarlig for gruppen som laget oppgaven med var professor Egil Tjåland. Han trodde ikke sine egne øyne da trafikktallene strømmet inn. I syv år har han fått studentene til å legge ut sine arbeider på YouTube. Den gamle rekorden var drøyt 8000 treff.

–Nå har vi over 300000! Det er helt utrolig at en video med teknologisk innhold slår an sånn, sier Tjåland, som er tilknyttet institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.

Reklame for NTNU

–Det er tydeligvis mange teknologiinteresserte. Flesteparten som har sett videoen er amerikanere. Dette er fantastisk eksponering og markedsføring for NTNU. Videoen viser at vi driver med spennende og kule saker. Dette må være helt i toppen blant de mest sette av alle teknologiske videoer, sier Tjåland.

Fjernstyrt kamera

Studentgruppens tema var virtual reality. Ideen deres var å bruke droner for å komme til der det er for farlig eller vanskelig for mennesker. At en operatør står på bakken og fjernstyrer en drone med kamera er gammelt nytt. Men NTNU-studentene monterte ett sett med fjernstyrte kameraøyne på dronen, plassert med samme avstand fra hverandre mellom to menneskeøyne. Det spesielle er at kameraøynene på dronen styres av hodebevegelsene til operatøren.

Følelsen av å fly

Mens operatøren kontrollerer dronen med hendene, har han «briller» på hodet som viser akkurat det kameraene på dronen ser. Operatøren får en følelse av å være oppe i dronen. Kameraøynene blir hans egne øyne. På den måten blir kontrollen intuitiv og mer nøyaktig. De to kameraøyne gir også operatøren en viss følelse av dybdesyn på kort hold.

Videoamatører

Én dags videoinnspilling brukte studentene. Ingen av dem hadde særlig erfaring med å lage film.

–Hva nå, starter dere selskap og skal gjøre business?

–Vi her ikke pratet om det. Det er langt frem til et ferdig produkt, sier en nøktern Mats Krüger Svensson fra datateknikk Kollega Mads Falmår Wilthil fra industriell økonomi er mer forretningsorientert, og mener mulighetene må vurderes.

–Vi må se på hvor dette kan brukes, og hvor vi kan selge, sier Wilthil.

–Vi har i alle fall vist at disse teknologiene kan kombineres, påpeker Jacob Prescott fra bioteknologi.

De fire studentene blir i alle fall enige om å diskutere fremtiden etter at Adresseavisens journalist er dratt.

Full kontroll: Erikl Frøysaa Hals styrer dronen med hendene, og med hodet styrer han «kameraøynene» som sitter på dronen. Foto: SVEIN INGE MELAND
Filmstjerner: NTNU-studentene Erik Frøsaa Hals, Jacob Prescott, Mats Kruger Svensson og Mads Falmår Wilthil laget videoen som har slått voldsomt an på YouTube. Foto: SVEIN INGE MELAND