Neste mandag starter rehabiliteringen av Elgeseter bru. Da blir fremkommeligheten også redusert, både for syklister, fotgjengere, bilister og kollektivtrafikk.

Ifølge Statens vegvesen vil arbeidet føre til store trafikkutfordringer.

Slik berøres trafikken

2. juni - 23. juni: Ett fortau på hver side av Elgeseter bru vil til en hver tid være stengt. Sykkelfelt i begge retninger er åpent. Vi oppfordrer sterkt fotgjengere til å følge skilting om å bruke fortauet på andre siden av brua og ikke sykkelfeltet.

23. juni-11. august: Redusert framkommelighet over Elgeseter bru. To felt samt fortau og sykkelfelt på én side vil til en hver tid være stengt. Strindheimtunnelen åpner 24. juni og er en alternativ rute til sentrum.

23. juni - 18. august: Klostergata er stengt mellom Vollabakken og Studentersamfundet. Det blir ikke mulig å svinge til venstre opp forbi Studentersamfundet når man kommer fra sentrum. Tilsvarende må all trafikk som kommer fra Singsaker/Gløshaugen-området velge andre veger inn mot sentrum.

Hva er den største utfordringen med arbeidet?

- Fra mandag og til og med 23. juni er det utfordringen og bekymringen for at folk ikke følger skiltingen, og begynner å gå i sykkelfeltet. Det er veldig viktig at fotgjengerne følger skilitet «omkjøring», sier byggeleder Mattis Myhre for rehabiliteringen av Elgeseter bru.

Vegvesenet er bekymret for trafikkavviklingen fra og med 23. juni. Da stenges to kjørefelt.

- Da er vi bekymret for fremkommeligheten for privatbiler og busser. Det er ferie og mindre trafikk i denne perioden, men det kommer til å bli kø, sier Myhre.

Brua trenger fuktsperrer

Elgeseter bru mellom Studentersamfundet og Nidarosdomen ble åpnet i 1951. Den 63 år gamle brua bærer preg av sin alder. Statens vegvesen skal derfor sette i gang rehabiliteringsarbeider både oppe på og under brua.

Vegvesenet opplyser at følgende skal skje i sommer:

  • Asfalt fjernes i kjørebanene for å legge ny fuktisolering på betongkonstruksjonen.

  • Asfaltere kjørebanene på nytt.

  • Karbonforsterkning av åtte søyler og bjelker under brua.

  • Rengjøring og impregnering av bruas kantbjelker.

  • Overflatebehandling av rekkverk.

  • Fuging av kantsteiner.

- Det kan sammenlignes med å legge ny membran på et gammelt bad. Problemet i dag er at fuktighet trenger ned i betongkonstruksjonen og fører til såkalte alkalireaksjoner, sier Myhre.