Trøndere markerte krystallnatta:

- Muslimhets mer legitimt

100-200 personer markerte krystallnatta. Foto: MARIANN DYBDAHL

100-200 personer markerte i kveld krystallnatta i snøværet. Kenneth Fuglemsmo fra SOS Rasisme argumenterte i sin appell for å forby nazistiske organisasjoner.

LAJLA ELLINGSEN
Publisert: 09.11.2007 kl. 20:22
Endret: 09.11.2007 kl. 20:26

Krystallnatta regnes som startskuddet for den systematiske utryddingen av jøder før og under andre verdenskrig, og er en av de største markeringsdagene mot rasisme og nazisme i Europa. I år var det femte året natta ble markert i Trondheim og Julius Paltiel holdt hovedappellen.

Økende muslimhets

- Så sent som i fjor var det angrep på synagoger i Norge, noe som viste at antisemittismen dessverre ennå ikke er bekjempet, konstaterer Kenneth Fuglemsmo som også holdt appell. Fuglemsmo mener imidlertid muslimhets er et enda større problem i dag enn antisemittismen - også fordi det er mer legitimt.

- Det hatet som nå bygges opp mot muslimer kan sammenlignes med det hatet som ble bygd opp mot jødene før andre verdenskrig, mener Fuglemsmo og viser til at de såkalte Norgespatriotene, som SOS Rasisme mener er en av de største truslene mot innvandrere, stort sett driver muslimhets.

- Forby organisering

- De snakker om en muslimsk invasjon - ikke med våpen, men med barnevogner, forteller Fuglemsmo.

Fuglemsmo argumenterte også sterkt for å forby nazistisk organisering.

Tips en venn

Diskuter denne saken

Innsendt av Finn tråen, 11.11.2007 13:35:45

De kommer til Norge som levestandardsflyktninger stortsett. Det er helt naturlig ut fra den naive og hodeløse invandringspolitikken som har blitt ført. Vi bør rette vår agresjon mot de politikerne som har stått for den håpløse innvandringspolitikken. De har flertall på stortinget og har dannet regjering. Mange nordmenn har ikke fulgt med i timen og har dårlig politisk hukommelse. Stem på de som har sett problemet i flere 10år og har arbeidet for en mer realistisk innvandrings/integreringspolitikk.

Innsendt av Knut R, 10.11.2007 23:14:02

Det er altfor mange muslimer i Norge nå, og flere vil det bli. Men så lenge det finnes flere lyktestolper og tau, så skal ikke det bli noe problem.

Innsendt av Hans Andersen, 10.11.2007 12:21:01

Ikke så rart at folk blir foorbanna på muslimene. Se hvordan muslimene oppfører seg i samfunnet. Drap, dop, voldtekter, gjengkriminalitet, svindel, ja lista kunne blitt lang den. Og at de mener at vi skal tilpasse oss dem og de ikke skal tilpasse seg oss og vår kultur. Dette blir det hat, rasisme og hets av.

Hvorfor klager og syter ikke vietnamerserne like mye? Det er jo en masse vietnamersere i Norge. Er de dumme? Hvorfor er de ikke hårsår om vi kaller dem gulinger? Den muslimske oppførselen er en måte å kneble samfunnet og ytringsfriheten vår på for senere å komme i posisjoner. Det pussige er jo at media, politikerne og venstresia sitter der passive og nikker anerkjennende til at systemet vårt (i hele vesten) forfaller. Ikke rart at folk er forbannet. Og dette er nok bare begynnelsen.

Det er jo så lett å skylde på ny-nazistene hele tia. Det er jo ikke de som er overrepresentert i fengslene og i krim.statistikkene.

Vi skal ikke glemme de som bygde landet etter siste krig. Hv koster ikke denne naiismen oss? Mange, menge som kommer her er juksemakere med falsk eller ingen ID (98% iflg SS) Hva koster ikke dette trygdesystemet vårt og skattebetalerne.

Vi er verdens rikeste land og det tiltrekker seg lykkejegere og andre elementer som ALDRI skulle vært her.

Innsendt av Fuck rasistene, 10.11.2007 13:53:35

Sitat Hans Andersen:

"Ikke så rart at folk blir foorbanna på muslimene. Se hvordan muslimene oppfører seg i samfunnet. Drap, dop, voldtekter, gjengkriminalitet, svindel, ja lista kunne blitt lang den."

TROR du virkelig på dette?? Det er akkurat slike holdninger vi IKKE trenger! Hvor mange slike muslimer har du møtt i det siste, og hvor mange "snille" muslimer har du møtt? Man er ikke automatisk en kriminell om man er muslim, men slik grunnløs og tøvete rasisme som du kommer med hjelper ikke akkurat!

Innsendt av fjuff, 10.11.2007 11:02:37

Hver gang en kristen amerikaner dreper en abortlege, må alle norske kirkegjengere gå ut på gata i demonstrasjonstog og ta avstand, slik at vi andre skal forstå at de tar ansvar for ugjerningen. Eller, nei, nå blanda jeg sammen med noe annet. Sorry, folkens.

Innsendt av Cezanne, 10.11.2007 05:48:13

Min umiddelbare reaksjon på at Fuglemsmo argumenter for forbud mot nynazistisk organisering er full enighet! Men så kommer noen flere reaksjoner tanker i sakens andledning.... Hva får vi om vi forbyr denne type organisering? En begrenset (heldigvis) gruppe mennesker, som "lusker rundt i mørke kroker med ondt i sinnet! Det stiller jeg meg tvilende til er løsningen over tid...Det vil bli enda vanskeligere å holde oversikt over disse nynazistene (jeg for min del har ikke lagt merke til noe "nytt" med dem...de er akkurat like forkvaklet i sitt menneskesyn og holdninger som de alltid har vært,etter min oppfattning!) Mitt forslag er: Hold dem ansvarlig for sine handliger og uttaleser,la dem oppleve at de kommer til kort i forhold til sine egne mål. Hold dem fram og opp mot lyset,så sprekker de som trollet i sola!!

Innsendt av Cezanne, 10.11.2007 05:30:15

Hets av alle typer,uansett hvem den er rettet mot,-er forkastelig! Den type adferd er ikke gangbar i noen sammenheng. Når det er sagt,vil jeg fremholde at jeg forbeholder meg retten til å imøtegå argumenter jeg oppfatter ikke holder vann,eller har en logisk brist.-Dette,uavhengig om meningsytringene kommer fra kristent,muslimsk,katolsk eller annet hold. En gang har noen uttalt at (fritt gjengitt:)"jeg er ikke nødvendigvis enig i det du sier,men jeg vil kjempe for din rett til å si det". Dette dekker vel den grunnleggende kjernen i ytringsfriheten. At ulike religioner og folkegrupper får stor og til tider en unyansert opppmerksomhet,bidrar i stor grad å skape fiendtlighet,angst,-og ja,hets! Uansett hvilken del av verden man "velger" vil det finnes mennesker som har en uakseptable fremferd og svært kritikkverdige holdninger,det gir et bilde av disse menneskenes personlige karakter,og er ikke symptomatisk for den religion eller folkeslag de tilhørerer. At det finnes mennesker i et forholdsvis stor antall som praktiserer dødsstraff,kvinneundertrykking av verste sort,tortur,voldtekt,steining og dets llike er en praksis jeg finner avskyelig,og uavhengig om dette kalles "tradisjon" eller "kultur" er det en fremferd og praksis jeg sier "nei,takk" til.Ytringsfriheten gir meg rett til å si dette,en rett som mange ikke rent faktisk har,eller er blitt fratatt. Noe å tenke på! At det innimellom kan være vanskelig å ikke "gå i fella" og generalisere har vel de fleste opplevd på en tidspunkt,men fratar oss ikke plikten vi har til å skille sak og person,uansett hvor mange som er en del av en meningsutvekslling. Plikter og rettigheter går begge (alle) veier i et demokratisk samfunn,bruk ytringsfriheten din enten du er enig/uenig i en sak,-på den måten er vi aller med på å verne den!

Innsendt av Hans Andersen, 10.11.2007 02:41:59

Pisspreik. Her var det jo en muslimsk 'norsk'pakkistaner som stod bak. Hvorfor prøve å unnskylde disse farlige kreftene? Og, her er mediene i sitt ess, intervju både med gjerningsmannen og ex?kjæresten fra TV2. Kvalmt hvordan media forherliger denne personen. Skulle tro at vår venstrevridde media og alle SVere lengta til sharihalovene. Hadde vært noe det, en SVer i burka? Korr sku de ha klart å drukke vin fra da da? Gjennom nettingen i burkaen? :-D

Innsendt av Magnus Aa, 10.11.2007 00:24:17

med muslimer

Innsendt av Loppelotta, 09.11.2007 23:35:16

Sitter akurat og leser om en muslimsk AP politiker i Oslo som ikke vil ta avstand fra dødstraff mot homofile.

Samtidig står SoS rasisme og prater om rasisme mot muslimene. Hvem driver med rasisme?

Innsendt av LarsP, 09.11.2007 22:56:20

"Fuglemsmo argumenterte også sterkt for å forby nazistisk organisering."

Her benytter han seg altså av ytringsfriheten til å forsøke å kneble andres ytringsfrihet. :-)

Det folk må huske er at det ikke eksisterer noe som heter "selektiv ytringsfrihet". Alle har rett til å si og mene det de mener, uansett hvor politisk ukorrekte meningene deres måtte være.

Lurer forresten på om fakkeltoget har betalt klimakvote eller om de tar den på krita?

Innsendt av Jon Inge O, 09.11.2007 22:23:20

Jeg har jobbet sammen med tyrkere og iranere. Jeg har ikke et vondt ord å si om noen av dem. Skikkelige folk. Men dersom man leser aviser og i tillegg lytter til FrP, så blir verden helt anderledes. Jeg oppfordrer alle til å tenke på de muslimer dere møter hver dag, er de kjeltringer ?

Innsendt av RA, 10.11.2007 05:37:50

Ja, de er kjeltringer! Jeg har og kjent muslimer i ca 20 år. Så snart de ser en mulighet til det prøver de å lure deg. I tillegg kommer det oppfordringer til svart arbeid, unnaluring av skatter og avgifter. Og om ikke det var nok så lurer de hverandre og. De har null forståelse for fellesskap utenfor familien/klanen. Det er og blir deres kultur, dessverre!!

Innsendt av J.Thorvald d. 2. , 10.11.2007 05:09:44

Ja

Innsendt av flott.tore.godkjenner, 09.11.2007 22:18:57

Husk nå det at det er ZOG USA som har gitt muslimene en god del dårligere rykte enn hva de engetlig skal ha. Men, de oppfører seg helt på trynet her uansett! Hjelp heller de som trenger hjelp i sitt eget land, det hjelper ikke å ta inn kun en mikrobrøkdel av de som er i trøbbel (uansett er det kun de med penger nok som klarer å komme hit aka de som ikke trenger det mest) Ikke ta de hit, og for all del hold oss unna midt-østen, unna USA og ISRAEL sin utenrikspolitikk!!!

Innsendt av Camomilla, 10.11.2007 10:35:16

Så enig, så enig! Har selv hørt en iransk innvandrer fortelle hvordan han løy om bakgrunnen sin for å få oppholdstillatelse da han ankom Tyskland.. Han påstod også at de fleste andre løy om hvordan de hadde det i hjemlandet, for å få oppholdstillatelse her.

..og det med "barnevogninvasjon" ligger det noe i. Jeg er IKKE interessert i å bli en undertrykt minoritet eller oppleve borgerkrig i mitt eget hjemland bare fordi muslimene har vært så "flinke" til å reprodusere seg at det er blitt for trangt om plassen der de kommer fra.

STANS strømmen av kjeltringer som lyver seg inn i dette landet! ..det gjelder polakkene også! Rimelig skummelt med "fagmenn" som egentlig ikke har særlig peiling i det faget de kommer hit med falske papirer på at de kan. Ble fortalt dette av en polakk som jobber i byggebransjen, under falske papirer. Tre av hans like sleipe bekjentskaper bodde hjemme hos meg i en kort periode da de kom til Norge for å søke "lykken", eller rettere sagt; pengene.

Innsendt av Knut Labeit, 09.11.2007 22:02:54

Det er jo de selv som med sin oppførsel verden rundt som bestemmer inn inntrykket omgivelsene har.

Innsendt av ricki, 09.11.2007 20:57:46

Det ække så rart egentlig.At vi blir mer og mer fiendtlig til muslimer.

Vi hører jo og leser nesten daglig om episoder hvor dette folkeslaget står bak. både drap, ran og vold.

Innsendt av Hans Andersen, 10.11.2007 02:35:12

ENIG

Innsendt av Wilmann, 09.11.2007 22:29:21

Unnskyld, men når du tydeligvis vet lite, så må du også være forsiktig med å mene ting høyt. La meg hjelpe deg: Vet du hvor utbredt og nyansert Islam er? -Religionen er representert i nesten alle verdens land og teller omlag 1.5 milliarder mennesker. (mot 2.1 milliarder kristne) Blandt dem finner du alt fra ikke-praktiserende (slik som de fleste kristne er i Norge), til Islamister som Bin Laden (den norske, kristne versjonen av disse driver nå og aksjonere mot Schau..). For det første, som du sikkert nå har skjønt, er ikke muslimer "et folkeslag", for det andre så er det ingen aviser som sier "ung muslim voldtok..."osv, -det er DINE FORDOMMER som tolker det slik hver gang du f.eks leser "mørkhudet" eller "22-årig Norsk-Pakistaner" (eller, for ordens skyld, en annen nasjonalitet forbundet med Islam). Dette er ikke din skyld, men snarere et produkt av media og ymse høylytte politikere. Vær mere kritisk enn som så, for det er nettop dette som avler fordommer.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

VANNKAOS I TRØNDELAG

SERIESTART SØNDAG

Trønderne svikter RBKs seriestart

Prestisjeoppgjøret mellom fjorårets gull- og sølvvinner risikerer å ikke bli utsolgt. Les mer

 

Vogntog i brann

- Det eksploderte, sier vitner til adressa.no. Les mer og se video

Pellegrini ut - Mourinho inn?

Real Madrids president Florentino Perez skal ha bestemt seg for å bytte trener. Les mer

Lager ost av menneskemelk

Daniel lager ost av konas brystmelk og serverer dem i restauranten sin. - Det smaker søtt. Se video

Hva skal «barnet» hete?

Snøhettas hytte på Tverrfjellet mangler et navn. Har du noen gode forslag? Les mer

Dette er landets beste arbeidsplasser

Reitangruppen på femteplass i stor kåring. Les mer

Max Manus på halen

Max Manus er på halen til Norwegians aller nyeste egeneide fly. - Fantastisk hyggelig, sier Tikken Manus (95). Les mer

Nidarosdammen

Her bader gravstøttene ved Nidarosdomen i smeltevann. Les mer

 

Brann i vogntog på Tunga

Vogntoget som sto i brann i rundkjøringen ved Ikea på Tunga er nå skumlagt. Les mer og se video

Vinteren slår tilbake

Etter en ørliten smak av vår de siste dagene, slår vinteren kraftig tilbake med tette snøbyger og kuldegrader. Les mer

 

Årets mildeste dag i Trondheim

Med 5,6 grader i formiddag registrerte Trondheim årets mildeste dag. Les mer

Drosjesjåfør drapstruet

En drosjesjåfør ble i natt utsatt for drapstrusler fra en passasjer i Trondheim. Les mer

 

Nidarosdammen

Her bader gravstøttene ved Nidarosdomen i smeltevann. Les mer

 

Amerikansk handelsunderskudd krymper

Washington (NTB-Reuters-AFP): Underskuddet på USAs handelsbalanse med utlandet krymper. Samtidig viser tallet på amerikanere som søker om ledighetstrygd at arbeidsmarkedet bedrer seg langsommere enn ventet. Les mer

Kraftig etterskjelv i Chile

Santiago (NTB-AFP-Reuters): Et kraftig etterskjelv rystet hovedstaden Santiago og sentrale deler av Chile torsdag. Les mer

 

Ammoniakk-utslipp fra Yara i Porsgrunn

Porsgrunn (NTB): Politiet etterforsker et ukontrollert utslipp av ammoniakk fra Yaras fabrikk på Herøya i Porsgrunn torsdag. Det er ikke farlig å bevege seg ute i området. Les mer