Både Statens vegvesen og Reinertsen AS ble ilagt en bot på syv millioner kroner hver etter brukollapsen på Lade i Trondheim i fjor, men nå har førstestatsadvokaten endret botens størrelse for Reinertsens del til fem millioner kroner.

- Dette har Reinertsen vedtatt, sier Soknes til adressa.no.

- Hvorfor er foreleggets størrelse endret?

- Foreleggets ordlyd har blitt endret på ett punkt, og det gjelder påstanden om at stillasets konstruksjonsfeil kunne ha vært avdekket ved visuell kontroll. Dette er nå moderert. Det Reinertsen nå bebreides for, er at de ikke gjennomførte tilfredsstillende kontroll av oppføringen av stillaset, herunder blant annet ved gjennomgang av dokumentasjon av stillasets bæreevne, sier Soknes.

- Hva er årsaken til det?

- Vi har i for stor grad vektlagt at det i byggeperioden var mangler som var visuelt sett åpenbare. Etter å ha gjennomgått avhørene fra folk på stedet, er det grunn til å tro at det ikke var så åpenbart å se konstruksjonsfeilene som vi opprinnelig trodde. Det medfører at bebreidelsen mot Reinertsen blir lavere, og det må reflekteres i botas størrelse, sier Soknes.

Førstestatsadvokaten opplyser at han har hatt et møte med firmaet før de vedtok forelegget.

- Momenter som de fremførte har til en viss grad vært vektlagt, sier Soknes, og legger til:

- Vi konstaterer også at firmaet har bedret sine rutiner med adskillig mer bruk av tredjepartskontroll. Det har også fått en viss betydning for utmålingen av boten, sier Soknes.

Statens vegvesen har ikke svart

8. mai i fjor kollapset plutselig det midlertidige bæresystemet for Rotvollhaugen bru, og store mengder betong, armering, forskaling og reismateriell falt ned over den sterkt trafikkerte Haakon VII’s gate. Vekten som raste ned var 800 tonn. To mennesker ble begravd i massene og omkom. Det var fagarbeider i Master Solutions Kjell Magnar Olsen fra Verdal og Ingeborg Gundersen fra Brekken som var tilfeldig bilfører som befant seg under konstruksjonen da den raste sammen.

Statens vegvesen var byggherre og oppdragsgiver, og har fått et forelegg på 7 millioner kroner – et forelegg som Statens vegvesen ennå ikke har bestemt seg for om man vil vedta eller ikke. Vegvesenet har fått svarfrist til 1. september.

Reinertsen var totalentreprenør og hadde engasjert Master Solutions som underentreprenør til å bygge stillaset og bæresystemet før støping. Det var dette som raste sammen under støping. Politiet tok ut siktelse mot dette firmaet umiddelbart etter ulykken, men firmaet gikk senere konkurs og eksisterer ikke lenger.

Ulykken ble gjenstand for en bred etterforskning, og det er dette som er bakgrunn for foreleggene statsadvokaten har kommet med.

Henlegger Brattøra-ulykken

Entrepenørselskapet Reinertsen var også involvert i en dødsulykke på Brattøra i Trondheim 14. måneder tidligere. Reinertsen var hovedentreprenør på en byggeplass på Brattørkaia 16. mars 2012 der den 52 år gamle polske bygningsarbeideren Leszek Krzysztof Goral mistet livet. Dette bidro til ytterligere fokus på entreprenørselskapet Reinertsen.

Denne saken har førstestatsadvokaten i dag besluttet å henlegge etter bevisets stilling.

- Konklusjonen min samsvarer med innstillingen fra politiet, sier Soknes.

Det var flere involverte enn hovedentreprenøren Reinertsen, både byggherre Entra, Trøndersveis, bemanningsselskapet Svane samt firmaet Contiga, som produserte betongelementene.

- Vi mener ulykken skyldtes flere feil i kombinasjon med hverandre, og kan ikke se at noen av feilene isolert sett ville ha medført uhellet. Det var et sammenfall av en rekke uheldige omstendigheter der ingen av aktørene kan dras til strafferettslig ansvar, sier Soknes.