Klokken 17.20 måtte hastigheten reduseres på grunn av en syklist i tunnelen. Foto: Statens vegvesen

Både Vegtrafikksentralen og politiet ser svært alvorlig på at myke trafikanter lørdag kveld har tatt seg inn i den nye Strindheimtunnelen i Trondheim. To ganger har Vegtrafikksentralen vært nødt til å senke hastigheten og stenge ett kjørefelt på grunn av myke trafikanter.

Det opplyser trafikkoperatør Aslak Heggland til adressa.no.

Den første hendelsen skjedde klokken 17.20.

- Da hadde vi en syklist gjennom tunnelen. En time senere oppdaget vi en fotgjenger, sier Heggland.

Svært alvorlig

Begge befant seg i østgående løp. Hastigheten blir umiddelbart satt ned til 50 km/t, høyre kjørefelt stenges, og politiet blir varslet. Vegtrafikksentralen ser svært alvorlig på hendelsene i den 2,5 kilometer lange tunnelen.

- Dette er en motortrafikkveg med 80 km/t hvor bilister ikke forventer å møte på en syklist eller fotgjenger. Vi ser derfor svært alvorlig på slike hendelser siden det kan få dramatiske konsekvenser, både av at noen kjører på syklisten eller svinger unna og treffer et annet kjøretøy, sier Heggland.

Fikk en advarsel

Også politiet ser alvorlig på at myke trafikanter tar seg inn i tunnelen. Syklisten fikk de ikke tak i, men ifølge operasjonsleder Bjørn Handegard fikk de tatt en prat med fotgjengeren.

- Det var en polsk dame. Hun visste ikke at det var lov til å gå i tunnelen, og mente på at det var et fortau der, sier Handegard.

Politiet har notert seg navn og fødselsdato på kvinnen. I første omgang slipper hun unna med en advarsel, men hun får neppe flere sjanser.

- Dersom det gjentar seg kan det bli aktuelt å bøtelegge henne. Fotgjengere og syklister har ingenting i tunnelen å gjøre, den er kun for kjøretøy som kan oppnå den hastigheten som er tillatt i tunnelen, sier Handegard.

Handegard håper slike meldinger ikke blir gjentakende, men utelukker ikke bøtelegging dersom det skjer flere ganger.

Moderne trafikkstyring

Klokken 19.25 er det nok en gang nedsatt hastighet i tunnelen. Denne gangen som følge av en motorsyklist med stans.

For Vegtrafikksentralen er det svært lett å oppdage slike hendelser. Tunnelen er dekket av kamera gjennom hele, og automatiske alarmer aktiveres dersom man oppdager fotgjengere eller kjøretøyer som står i ro. Hvert enkelt kjørefelt kan også behandles hver for seg.

- Vi kan stenge ett felt på en kort strekning i tunnelen. Det er en stor fordel at vi slipper å stenge hele løpet hver gang det skjer noe. Strindheimtunnelen er den eneste med slik styring i Midt-Norge, sier trafikkoperatør Heggland.

Klokken 18.30 måtte hastigheten reduseres på grunn av en fotgjenger gjennom Strindheimtunnelen. Foto: Statens vegvesen