Med den nye Strindheimtunnelen forventer politiet at antall ulykker kommer til å gå kraftig ned. Ifølge politioverbetjent Knut Sivertsen har strekningen mellom Bakke bru og ut mot Leangen vært svært ulykkesbelastet.

Nå regner man med at over 20 000 kjøretøy i stedet kommer til å passere under jorda. Med to løp ligger alt an til en sikker trafikkavvikling.

Må unngå fotgjengere

- Så lenge det blir slik at det kun er de kjøretøyene som har tillatelse til å være i Strindheimtunnelen som kjører der, så får vi en betydelig trafikksikkerhetsgevinst, sier politioverbetjent Knut Sivertsen ved Sentrum politistasjon.

Skrekken er fotgjenger og syklister i tunnelen. Til tross for et system som automatisk oppdager myke trafikanter og stansede biler så er man langt fra gardert for ulykker. Det har allerede vært flere tilfeller med myke trafikanter.

- To ganger på en helg er overraskende mye. Det må vi få en slutt på, det går direkte på trafikksikkerheten løs, sier Sivertsen.

I videoen til høyre kan du se hvordan Vegtrafikksentralen kan styre tunnelen.

Må vurdere bøtelegging

- Det kommer til å skje en ulykke før eller siden. Dette er en motortrafikkvei med fartsgrense 80 km/t. Da er det svært uheldig om vi får andre grupper inn i tunnelen. Vi frykter at folk vil velge tunnelen hjem fra byen etter hvert som det blir høst og guffent vær. Skjer det så må vi vurdere bøtelegging, sier Sivertsen, som først og fremst håper informasjon vil hjelpe.

Også mopedister må holde seg langt unna den nye veien. Helt fra Leangen-sletta og til tunnelen ender på Nyhavna er det forbudt for mopeder. Disse må i stedet kjøre Ranheimsveien og Innherredsveien.

- Det skumle for mopedistene er om de blir forbikjørt av et stort kjøretøy. Da kan det fort ende opp med en velt, sier Sivertsen.

Han påpeker at den nye veien inn til byen er direkte sammenlignbar med Omkjøringsveien. Der får politiet sjelden meldinger om mopedister.

- Svært få tør å kjøre der, og jeg skjønner ikke hvorfor de da skal tørre å kjøre i tunnelen.

Fordel med overvåkning

Den omfattende video- og alarmovervåkningen av Strindheimtunnelen er ifølge Sivertsen en stor fordel. Alt av opptak tas opp og legges på en server.

- I Strindheimtunnelen blir alt tatt opp, mens vi i andre tunneler kun har hatt opptak 30 sekunder før og etter en alarm eller hendelse, forklarer seksjonsleder Lena Sjøvold ved Vegrafikksentralen.

Muligheten for å få tak i videoopptak er en stor fordel for politiet.

- Fra vårt ståsted er dette en kjempefin veistrekning. Dersom det skjer noe så har vi full videodekning i hele tunnelen, og vil kunne se årsakssammenhenger i ettertid. Det blir et uvurderlig hjelpemiddel.

At det er mulig å lede trafikken forbi hindringer i tunnelen ved hjelp av kjørefeltsignaler er ifølge Sivertsen også en kjempefordel. Å lede trafikken over den gamle veien vil nemlig fort føre til trafikkaos.

Politioverbetjent Knut Sivertsen mener trafikken inn og ut av byen blir langt sikrere med den nye Strindheimtunnelen. Foto: Ivar Mølsknes