Jakten etter ny hybel er i gang for de mange tusen studentene som nettopp har kommet inn på ulike høyskoler og universiteter.

Forbrukerrådet får veldig mange henvendelser fra studenter som har spørsmål om husleie.

- Derfor har laget en liste med råd. Vi opplever at det en del studenter får negative opplevelser på leieforhold ved studieårets slutt. Det er et stort problemområde, rett og slett, sier Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til adressa.no.

Skogly forstår at studenter kan bli fristet til å slå til raskt på nytt bosted, spesielt på steder der boligmarkedet er presset.

- Men vi anbefaler å holde hodet kaldt, for det kan få store økonomiske konsekvenser senere, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Her er Forbrukerrådets ti råd til høstens studenter som leter etter bosted:

1 Se boligen

Det finnes personer som kan utnytte ditt ønske om å få et sted å bo. Enkelte har opplevd å betale for en leilighet som ikke eksisterer andre steder enn i en annonse. Det hender også at den som utgir seg for å være utleier slett ikke disponerer boligen.

2 Bruk kontrakt

Ikke betal før du har signert kontrakt.

3 Gå gjennom boligen

Ikke sjelden blir det uenighet om skader på boligen i etterkant, eller utleier kan hevde at noe er blitt flyttet. Bruk derfor også overtakelses- og tilbakeleveringsskjema for å sikre deg mot krav etter at du har flyttet. Her bør det komme frem hvilke skader som allerede finnes i leiligheten når du overtar den, så du ikke får skylden for herjingene til tidligere leietagere.

4 Unngå å påta deg ansvar for et bofelleskap

Skal du leie sammen med andre, er det smart å ha hver sin individuelle kontrakt med utleier, eller en felles kontrakt hvor alle navnene står. Står bare ditt navn på kontrakten, er du for eksempel ansvarlig hvis noen ikke betaler leien. Det bør du unngå.

5 Sjekk hva husleien dekker

Husleien skal dekke alle utgifter. Strøm er som regel unntatt. Har du vannmåler, kan utleier også kreve at du skal betale for vann og avløp, men det skal være avtalt i kontrakten. Du kan heller ikke forvente at internett og kabel-TV er inkludert. Det er et pluss om du også får med det i leien.

6 Pass på vedlikeholdet

Ved siden av husleien har du også visse plikter for å holde boligen i stand. I tillegg til vanlig rengjøring har du ansvar for dørlås, dørhåndtak, kraner, vannklosett og varmtvannsbereder. Du må også bytte batteri i røykvarslerne, og skifte sikringer om de går. Loven åpner for å avtale mer, så det er viktig å sjekke hva som ligger i kontraktsvilkårene.

7 Vær obs på oppsigelsestiden

Mye kan skje i løpet av ett år, og da er det greit å vite når du kan si opp. Det vanlige er å ha tre måneders oppsigelsesfrist. Det er mulig å avtale at du bor i leiligheten fra en bestemt dato til en annen, men da må utleier ha en god grunn til det. Hvis ikke, skal kontrakten være på minimum tre år. Det er unntak for hybler og sokkelleiligheter når utleier bor i huset, da sier regelen ett år. Loven er streng på dette punktet. Hvis du inngår dårligere vilkår enn loven, gjelder de ikke og kontrakten går over til å bli en løpende avtale.

8 Krev depositumskonto

Sett aldri depositum inn på utleiers personlige konto. Da har du har ingen kontroll, og det kan bli vanskelig å få igjen pengene. Utleiere kan ikke kreve at depositum skal dekke mer enn seks måneders husleie. Depositum skal settes på egen depositumskonto, og den skal stå i ditt navn. Utleier skal betale kostnaden for kontoen. Som student er det viktig å vite at det er unntak fra denne regelen for Studentsamskipnadene. De kan sette pengene dine på en felles depositumkonto som tilhører foreningen.

9 Ikke kjøp garanti

Unngå «garantier» som tilbys på markedet. De er lite gunstige for deg som forbruker. Forsikringsselskap vil dekke eventuelle krav fra en utleier, men etterpå gå på deg, selv om det er du som betaler for garantien.

10 Bruk Konfliktrådet

Blir du og utleier uenige, kan du enten gå til Konfliktrådet, Forliksrådet, eller til husleietvistutvalgene i Oslo, Trondheim eller Bergen.