Kystverket opplyste torsdag morgen at de vurderer behovet for å heve det maritime sikringsnivået i samråd med politiet. Torsdag ettermiddag ble det hevet til nivå to for alle norske havneanlegg som omfattes av den internasjonale ISPS-koden.

Når havnen eller havneanlegget får varsel om endring av sikringsnivået, skal de umiddelbart iverksette sikringstiltakene i sikringsplanene for det gjeldende sikringsnivået, skriver Kystverket på sine hjemmesider.

Strengere ID-kontroll

Sikringsnivå to innebærer strengere adgangskontroll til havneanlegget, altså strengere kontroll av både last og personer som skal inn i anlegget. Dette kan bety hyppigere gjennomsøking av personer og gods, strengere identitetskontroll og økt overvåkning på havneanlegget.

Når sikringsnivået heves i et havneanlegg, må sikringsnivået heves tilsvarende på skip som skal anløpe havneanlegget.

Havnekaptein Svein Kåre Aune ved Trondheim havn sier at de ble varslet av Kystverket torsdag morgen.

Sender ut varsel

- Vi har beredskapsplaner med tanke på cruiseanløp, men jeg vil ikke beskrive hva vi gjør, sier havnekaptein Svein Kåre Aune ved Trondheim havn.

Når Kystverket hever sikringsnivået, vil det sendes ut melding til de havner og havneanlegg dette gjelder. Når dette er iverksatt skal det gis melding tilbake til Kystverket.

- Sjekker ikke bagasje

Hurtigruten øker ikke beredskapen, men styrker gangveikontrollen.

- Men vi kommer ikke til å gå gjennom passasjerenes bagasje, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

Han ønsker ikke å gå nærmere inn på hva den styrkede kontrollen går ut på.

Kystverket sier at de vurderer behovet for å heve det maritime sikringsnivået. Bildet er av cruiseskipet Ruby Princess som lå til havn i Trondheim i juni. Foto: JOAKIM SLETTEBAK WANGEN