On-rails sjangeren ( også kalt lyspistolsjangeren) har nok sine fans, men særlig mange er de ikke. Det dreier seg altså om en type førstepersonskyter ( FPS) der hovedkarakteren går som «på skinner». Du har med andre ord ingen muligheter til selv å styre hvor du skal gå eller hva du skal se. En sammenligning med den følelsen du har når du sitter fastspent i en berg -og dalbane er ikke helt på jordet i denne sammenhengen.

«Dead Space: Extraction» er en eksklusiv tittel for Nintendo Wii. Noe annet ville heller ikke ha fungert. For spillet er laget med nunchuck og wiimote`n for øye. Og for en gangs skyld så er det absolutt ingenting å si på kontrollene eller presisjonene av disse. Spillet forteller forhistorien til begivenhetene i «Dead Space» ( Xbox 360 / PS3) som kom i fjor. Vi snakker altså survivor / horror -sjangeren her. «Resident Evil» i verdensrommet om du vil.

Også her lykkes «Dead Space: Extraction». Spillet er velskrevet, historien er skremmende på den riktige måten og hjertet sitter akkurat der det skal, nemlig i halsen, bare få minutter etter at du har tatt dine første skritt på denne rombasen.

Det er vanskelig å få rost «Dead Space: Extraction» nok. Spillet er på mange måter bedre enn forgjengeren fra i fjor ( terningkast 5 i KulturAdressa). Hvor mange Wii-spill kan du si det om? Ikke særlig mange.

«Dead Space: Extraction» er først og fremst et spill for de som likte «Dead Space». Men selv om du ikke har spilt gjennom det første spillet så har du ingenting å tape på å starte her. Historien står nemlig på egne ben.

OPPTUR: Genuint skremmende, en velskrevet historie, gode kontroller.

NEDTUR: Fryktelig kort, liten grunn til å gå tilbake etter endt gjennomspilling.