Da Stian Grasli fra Ranheim kom hjem fra bærtur søndag ettermiddag så han at noen hadde hengt opp reklame for treningsstudioet Tren her på dørhåndtaket hans.

- Døren min er blitt markert. De burde ha tenkt seg litt mer om, fordi reklamen på døra gjør det enkelt for innbruddstyver å finne ut om beboere er bortreist, sier Grasli.

- Skaff bedre rådgivere

Grasli forteller at han tar inn post for flere av naboene sine i disse dager.

- Det er mange som er på ferie, så jeg har tatt ned reklamen for dem. Blir ikke lappene fjernet kan hvem som helst se om et hus eller en leilighet står tomt.

Han er provosert over at bedriften bruker så lite sunn fornuft.

- De bør skaffe seg bedre markedsføringsrådgivere. De har gjort det på en søndag, og på en tid hvor mange fortsatt er på ferie. De kunne jo brukt postkassene i stedet.

- Gode poeng

- Vi lytter til og lærer av tilbakemeldinger, sier Knut Løkke, gründer og daglig leder av Myworkout, som eier TrenHer.

- En av våre kjerneverdier er å være respektfull, så det skal bare mangle.

Løkke forteller at de svært sjeldent åpner et helt nytt treningssenter, så det er ikke sikkert det blir flere slike kampanjer.

- De få lappene vi har igjen skal vi vente med å dele ut til folk er kommet hjem og er helt ferdig med fellesferien.

Bryter ikke loven

Selv om reklame på døra kan opprøre mange, er det ikke nødvendigvis et brudd på markedsføringsloven.

- Hvis man vil unngå reklame på døra må den også merkes, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

- Særlig i leilighetskomplekser er postkassene ofte plassert andre steder enn ved dørene. Dem som leverer post og reklame kan derfor ikke vite om beboere har motsatt seg uadressert reklame kun ved å se på dørene.