Profilerte stillinger

Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk:

- Status å rane menn

Alle ofrene for personranene i Trondheim er menn. Nå blir også de bedt om å passe seg når de går hjem fra byen.

SÆBA BAJOGHLI
Publisert: 12.04.2008 kl. 10:57
Endret: 12.04.2008 kl. 16:04

Elleve av de til sammen 17 ranene i Trondheim hittil i år har vært personran, og alle ofrene har vært menn. Det er ikke tilfeldig, mener voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk.

- Det å rane jenter og eldre gir lav status i flere miljøer, derfor velger de seg ut menn. Samtidig velger ranere mer sårbare menn, som for eksempel berusede personer på vei hjem fra byen, sier Bjørnebekk.

- Attraktive ransofre

Hun trekker paralleller til voldtektsbølger i store byer, der jenter blir bedt om å ta forholdsregler. Det mener hun også menn i Trondheim bør gjøre.

- Det er viktig å verne ofrene så de ikke blir attraktive ransofre. Generelt er gutter oftere voldsofre enn jenter, sier Bjørnebekk.

Onsdag var hun i Trondheim for å forelese om ran og ranere for trondheimspolitiet. Den siste uka har politiet møtt både forskeren, innvandrerrepresentanter og det kommunale hjelpeapparatet for å mobilisere til forebygging.

Intensivt dialogarbeid

- Vi skal ha flere møter i helga og til neste uke med miljøene, og med moskeen. Deretter vil vi sette ned ressursgrupper, og drøfte flere personorienterte tiltak for enkelte i miljøet, sier stasjonssjef Ove Sem ved Sentrum politistasjon.

Politiet uttalte nylig at de har rundt 25 personer i til sammen tre grupperinger i søkelyset. Til sammen 14 personer er mistenkt, siktet eller tiltalt for en eller flere av de 17 ran og ransforsøkene i Trondheim hittil i år. Ifølge politiet er fire av disse norsketniske. De andre er fra Balkan og afrikanske land.

Fem personer er nå varetektsfengslet, etter at en ung mann er løslatt.

Samarbeid

Sem mener det er for tidlig å si noe om hva slags tiltak politiet, minoritetsrepresentantene og kommunen nå vil iverksette. Først skal de ha flere møter.

- Vi får god hjelp fra innvandrermiljøene. Vi har dannet en ring der alle er avhengige av alle for å kunne hjelpe disse ungdommene, sier Sem.

Også Bjørnebekk er opptatt av at hele lokalmiljøet må mobilisere i slike tilfeller:

- Jeg er imponert over måten trondheimspolitiet har håndtert ranene på når de allerede har pågrepet så mange. Men politiet klarer ikke dette alene. Her må hele apparatet jobbe målrettet sammen for å få bukt med dette, mener forskeren.

Diskuter denne saken

Innsendt av Mhm, 25.04.2008 15:25:51

Hehe, jeg tror ikke det har noe med status og gjøre å rane menn, det har faktisk med at kvinner og barn får livbåter først. medlidenhet.

Innsendt av ivar, 16.04.2008 20:07:56

Se på Sverige; Malmø er en by som blir verre og verre.

Der jages vestlige ut av ikke-vestlige ghettoer. Samme på Nørrebro i København. I tillegg brer vold og opprør om seg. Vil vi ha det sånn her? Nei. Integreringspolitikken i Norge (og Norden) har slått fullstendig feil, og IMHO er det fordi man har oversett problemene, eller sett dem og tenk, "jaja, det går seg vel til". Noen ganger ER det faktisk smart å være føre var. Det betyr ikke at man er fatalistisk, eller hysterisk eller fobisk. Det er å være realistisk. Kikk på våre nærmeste naboer og lær fra dem; Norge trenger IKKE finne opp kruttet hver gang.

Innsendt av Fingal Olsson, 17.04.2008 00:45:58

Ikke fobisk, nei. Men litt overlegen og full av deg selv, kanskje, når du kaller folk for "dårer"?

Kanskje Svenskene og Danskene har noe å lære selv, slik at de klarer bedre integrering heretter?

Og husk, det er ikke alt du ser på Fox News som er sant, vet du. Veldig lite, faktisk..:

Innsendt av kb, 20.04.2008 12:45:35

If you only had been a little open minded. People are stange animals, you are one and I an other one. Look to nature and you might learn. What media tell you, is only what they want you too belive. Sorry to say so, but I have been most places around the world, and all over, ordinary people are quite friendly. Emigrants are not the average. That's probaly one of the reasons for that the culture in Australia and USA are maskuline, and ours feminin. Finely, please don't tell others what to do, since you have to see the world from more than one side.

Innsendt av Folk Flest, 15.04.2008 22:12:04

....derfor bør vi som ønsker lov, orden og trygghet sørge for å være i stand til å forsvare oss....les nøye hva voldsforskeren sier....bedre grunn til å sørge for å være istand til å ta vare på egen helse skal en lete lenge etter....går jeg alene i byen og blir truet forsvarer jeg meg....og bedre føre var enn etter snar.....

Innsendt av david, 15.04.2008 18:15:34

Eldre mennesker blir trakassert av minoritetene, som utgjør 70% av beboerne på Romsås:

"En av beboerne har hatt 11 bilinnbrudd på to år. Folk tør knapt gå utenfor døra.

(iOslo.no) Boligbygg, som har ansvaret for de kommunale leilighetene i Oslo, mener blokkene på Romsås er de verste de har. Beboerne tør knapt bevege seg ut.

Boligblokkene i seg selv er ikke spesielt ramponerte eller falleferdige, men miljøet rundt de til sammen fem blokkene har blitt hardere og hardere.

Forsøkt voldtatt

Nabolaget har vært plaget av hærverk og tagging. Innbrudd og skadeverk. Bråk og rusmisbruk. Vold og overfall.

- For en tid siden ble en kvinne forsøkt voldtatt i heisen, sier administrerende direktør i Boligbygg, Amund Alm. "

Innsendt av Led Z, 16.04.2008 09:26:59

Jeg har slektninger på Romsås. Aldri hørt at det skal være i nærheten så problematisk som du beskriver der. Veldig mange av innvandrerne der er godt integrert, selv om det selvfølgelig kan være problemer blant enkelte.

Jeg oppfordrer foplk til å være på vakt mot all svartmalingen som bedrives av enkelte på netter her. Visst er det ting som er vanskelig, men denen ensidige "propagandaen" er med og øker motsetnignene.

Innsendt av Pandris, 15.04.2008 20:14:56

Det virker som at folk ikke forstår alvoret i det. For at trønderne skal forstå hva som skjer i Oslo, så bør de ta en tur med toget til Haugenstua og gå av for så å ta seg en runde rundt Stovner og Romsås. De kan i det heletatt gidde å lese mere faktaopplysninger på nettet før de skal uttale seg og snakke de rød-grønnes sak for enhver pris. Jeg tenker det er ikke lenge før de andre byene følger etter med nattebråk, og kriminalitet i forskjellige slag som er kommet til Oslo som følge av for naiv politisk styring. De får smake det samme selv, om ikke noe radikalt skjer på innvandrer og asylpolitikken. Registrerer at Venstre vil ha enda mere innvandring? Hvem er det som skal betale regninga til slutt, når de fleste av ikke-etnisk vestlige ikke skal jobbe og betale skatt? Vi er etter all sansynlighet på vei inn i en lavkonjunktur snart. På tide å våkne opp!

Innsendt av Fingal Olsson, 15.04.2008 19:53:30

"De rød-grønne prøver og få det slik over hele landet vårt !"

Ja, alt er en konspirasjon for å gjøre livet vanskeligere for akkurat DEG!!!

Dust! Du siterer et enkelt skrekkeksempel fra en tabloid nettavis. Men skjønner visst ikke at dette er et skrekkeksempel FORDI DET ER ET UNNTAK!

Også har du samme skriveleif som "Supergutten"... ;-)

Innsendt av kb, 20.04.2008 13:02:34

Du lar deg provosere, ser jeg. At andre bruker ordet "dårer" om de som er uenige med deg tåler du ikke, men ordet "dust" finner du helt OK. Snakk om å bite seg selv i halen. Sannheten er kanskje et snev av Naivitet og hjernevasking på begge sider. Naivitet er noe vi har måtte leve med gjennom alle tider. Noen av høydepunktene i så måte var i unge dager: "Det brukne gevær" videre til "68 erne" og nå umuligheten "det flerkulturelle". Kast ikke sten når du sitter i glasshus. Ordets makt og vett går ikke alltid hand-i-hand.

Innsendt av GAUSEN, 13.04.2008 22:15:30

De er de eneste som kan gjøre noe seriøst ut av denne feilslåtte sosialistpolitikken som er i ferd med å endre folks trygghet tilbake på steinalderstadiet.

Innsendt av VIKING, 13.04.2008 22:00:53

Vi må sperre grensene til vårt rike med en gang, og rydde opp i faenskapet vi har påført norges borgere. Det finnes kùn Demokratene og Fremskrittspartiet som tørs stå rakrygget oppreist å legge fram fakta over hvor feilslått integreringspolitikken til venstresiden har vært!

Innsendt av VIKING, 15.04.2008 17:29:39

Iløpet av 2006, økte innv.bef. i Norge med 28600 personer i rangert rekkeflg. Polen, Tyskl. Somalia, Sverige osv.

3 av 4 av den totale innvandrerbefolkningen i Norge har bakgrunn fra ikke-vestlige land, og utgjør i dag hele 6,6prosent mot sine 1,1 i 1986.

-Flest ikke-vestlige innvandrere teller i Oslo nå med 19.6 prosent av befolkningen.

Antall asylsøkere totalt til Norge for 2007:

Europa 1629, Afrika 1826, Asia 2540 og fra Amerika 17.

KRIPOS regner med at 80-90 prosent av alle asylsøkere får hjelp av menneskesmuglere. En helt vanlig pris for dette er å bli stuet inn i lasterommet på en trailer til en sum av 120.000,-. Sverige har nå strammet inn, og fått til en returavtale med eksempelvis Irak. Dette taler ikke til norges fordel, for da man vil få doblet antall søknader hit.

Januar 2007 teller 462 mot januar 2008 sine 822. Februar 2007 teller 371 mot februar 2008 sine 730.

Største ankomstgrupper hittil i 2008 er fra Irak, Eritrea, Tsjetsenia, statsløse palestinere.

Nå tok jeg ikke med de 20- 25000 menneskene som lever her skjult, uten gyldig Pass eller andre papirer på hvem de egentlig er, eller hvor de kommer fra!

Kilder: Aftenposten, SSB, UDI og NOAS

Innsendt av kb, 20.04.2008 13:16:51

Her ser det ut til at selv statistikk ikke vil bli forstått. Synd du ikke fikk med deg statistikken for innsatte. Men dessverre er det noen som ikke vil forstå. Kanskje ikke så rart med den kunnskapen skolen ikke har klart å gitt oss som ballast, for regne, det kan vi ikke. Og problemet er ikke reverserbart. Du verden så glad jeg er for at jeg har levd i den perioden jeg har. Fra bunnen er det bare en vei, og den var oppløftende. I 1945 lå mye av Norge i grus. Landet klarte gjenreise seg. MEN. Har vi passert toppen? Stå på med mer fakta.

Innsendt av Knut_, 16.04.2008 00:38:43

Mange tall her...

Men hva ville du egentlig bevise?...

Innsendt av Led Z, 15.04.2008 14:45:42

Du svartmaler, og innlegget ditt gir et inntrykk av at du ikke "tåler" folk fra andre kulturer. Er det riktig? (I såfall er det stakkarslig). Eller er du bare uenig i politikken? Mener du i såfall at kulturblandinger er feil i utgangspunktet?

Innsendt av VIKING, 15.04.2008 21:43:04

Føler ikke jeg svartmaler som du sier. Det er vel heller det at jeg er våken og følger med på hva som skjer rundt meg. Jeg er ofte på reise, og har derfor sett mye av Europa som sådan. Jeg tåler folk av alle kulturer og er på ingen måte rasist. Det jeg har sett og lært av mitt 40 årige liv er at mange ting er i endring i verden. Det jeg kan si at det er blitt mere og hardere typer kriminalitet nå enn før. Vi skal ikke stikke under noen stol at mye av dette kunne ha vært unngått hvis masseinnvandring fra muslimske stater ikke hadde vært så overdominerende. Vi er fra forskjellige kulturer, så dette må vi bare skjønne. Det vil ikke la seg gjennomføre å få noen fra en så fjern kultur fra vår egen, til å adoptere eller respektere vår egen. Kulturblanding får bli opp til det hvert enkelt menneske å bestemme seg for hvor delaktig den måtte ønske å være det. Det hele bygger på respekt, og det synes jeg har vært et fraværende grunnpilar for at vi skal komme godt overens med den muslimske kultur.

Innsendt av Knut_, 15.04.2008 08:59:06

FrP har støttet to Bondevikregjeringer (les: Høyreregjeringer) nå, og ikke klart å få gjort noe med "innvandringsproblemet". De var i en meget mektig posisjon, men de kunne ikke gjøre noe. Mye snakk, og lite handling, som vanlig. I de periodene økte også flyktningestrømmen betraktelig... For det er vel flyktninger vi snakker om her, og ikke innvandring... For det har jo vært en generell innvandringsstopp til Norge siden 1975. Da synes jeg virkelig at du skal forklare hva dette "faenskapet" som er påført norges borgere er. Hadde du i det minste forstått hva en flyktning er, og hvorfor de er flyktninger, tror jeg du kanskje vil moderere ordbruken din litt. Tror du kanskje folk er flyktninger fordi de synes dette er gøy?...

PS De største gruppene som "innvandrer" til Norge kommer fra Sverige, Danmark, Tyskland og England. Hva skal vi gjøre med de da? For FrP er vel ute etter det de kaller "likebehandling"?... Eller ikke?...

Innsendt av Kari_, 15.04.2008 22:06:09

Det meste du kommer med er jo utdatert?...

At du gidder å skrive så lange innlegg med så mange feil gjentatte ganger får meg til å le:)

-Er du en gammel Raddis eller hur???

Innsendt av Knut_, 16.04.2008 00:32:20

Er du også en som liker å stemple alle som har meninger som ikke stemmer med dine egne som "raddis", "sossialist" eller "venstrevridd"?... Har du ikke mer å fare med, kunne du ha spart deg å bruke tid på å skrive dette innlegget ditt. Og hva i heiteste er problemet med dette "raddis"-stempelet som enkelte av der ser ut til å slenge rundt dere? Vet dere hva det står for, eller er det noe dere har hørt av andre som heller ikke vet...

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Boligbrann i Malvik

Familie på fem til legevakta etter at enebolig på Vikhammer brant. Les mer

 

Twisted Sister må spille innendørs

Verken plan A eller B gikk i boks for Trondheim Rock og Diesel Dahl. Les mer

Solskjær har sagt nei til Aston Villa

Skal ha gitt beskjed etter middagen med Røkke og Gjelsten. Les mer

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk mener det gir status i ransmiljøer å rane menn. Samtidig er hun imponert over det arbeidet politiet i Trondheim har lagt ned i forbindelse med ransbølgen byen opplever. Foto: SCANPIX

Her lander jumbojetflyet

Se det enorme flyet med spanske turister gå inn for landing på Værnes. Foto: Olav Wold Se mer

 
 

- Etterlengtet!

Mange satte pris på sommervarmen tirsdag kveld. Se video

 

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

På bytur med barna

Andemor tok like godt med hele barneflokken på sightseeing. Se video

 

Savner du noe rosa?

Folk legger igjen de utroligste ting etter å ha tatt drosje hjem fra byturen. Se hva folk glemmer igjen i drosjen

Mistet hjul i Moholtlia

Lange køer på Omkjøringsveien i rushet. Les mer