For 94 år siden foretok Wesley May  historiens første lufttanking ved å gå ut på vingen til en Linconl Standard med en bensinkanne festet til ryggen.  Alt dette mens begge flyene var 1000 fot over bakken, skriver sploid.gizmodo.com i dag.

Et dristig stunt

Wesley May, Frank Hawks og Earl Daugherty hadde en plan. Først så skulle May feste en femliters bensinkanne til ryggen.

Deretter skulle han sette seg i passasjersetet til Frank Hawks'  Lincoln Standard og ta av. Samtidig så skulle Earl Daugherty ta av i sitt

Curtiss JN-4.  Vel oppe i en høyde av 1000 fot skulle Daugherty i sin Curtiss nærme seg det

andre flyet slik t vingene til begge flyene nesten rørte ved hverandre.

Les også: Fugler kolliderer med norske fly

Les også: Laserlys traff fly på vei til Trondheim

Klatret ut på vingen

Dette var Mays signal til å begi seg ut på det øverste vingeparet på Lincoln-maskinen. Ytterst på vingen skulle May ta tak i det nederste vingeparet på Curtis-maskinen og heise seg selv opp på disse. Med litt flaks så skulle da May være i stand til å nå cockpit' en til Daugherty hvor han ville ha tilgang til bensintanken.

For å forsikre seg om at alt ble dokumentert hadde de tre hyret et tredje fly som skulle fly bak de to første og fotografere alt som skjedde.

Planen ble utført nøyaktig slik de tre hadde håpet på og May sa etter en vellykket landing at det vanskeligste var at den ekstra vekten han hadde på ryggen gjorde det uventet vanskelig å få heist seg opp på vingen til Curtiss-maskinen.

Stiv bom og sonde

I dag foregår lufttanking selvsagt på helt andre måter. De to mest brukte metodene er nå

stiv bom og sonde. Helikoptre kan fylle ved å heise opp en slange fra skip.

Kilde: fly.historicwings.com