SAS-flyet, som tok av fra Las Palmas klokken 15.22 lørdag, måtte snu etter det hadde tatt av. Om bord var 171 passasjerer som skulle til Trondheim etter å ha vært på reise i ferieparadiset.

Blant de var Ståle Engdal fra Trondheim.

- De fleste om bord hørte et smell før flyet kjørte inn på rullebanen, sier han.

Også Bente K. Moholt Risan fra Frosta hørte smellen.

- Det var forferdelig at flyet tok av, ettersom vi hørte punkteringen på tur ut til rullebanen. Jeg er sjokkert over at flyet tok av, sier hun.

- Dramatisk

Etter at flyet hadde kommet i lufta, skal kapteinen på flyet ha fått informasjon fra tårnet på flyplassen om at det var funnet rester av det ene dekket på bakken. Passasjerene om bord ble informert om at det ene dekket på flyet var punktert, ifølge Engdal.

- Derfor fløy vi i lav høyde over flytårnet, slik at de kunne se på hjulet på flyet, sier Trondheims-mannen.

Han forteller at de etter kort tid fikk beskjed om at flyet skulle returnere til flyplassen, men at de ikke kunne lande umiddelbart fordi flyet måtte forbrenne drivstoff før landing.

- I flyet fikk vi informasjon om hvordan vi skulle oppføre oss under landingen. Hvilke forholdsregler vi måtte ta, hvordan vi skulle oppføre oss og hva vi skulle foreta oss om noe uventet ville skje, opplyser han.

Ifølge Engdal var det mange familier, deriblant barn, om bord.

- Vi følte det var dramatisk, sier han.

Da flyet skulle lande, sto brannvesen og andre nødetater ved flystripa, forteller Engdal.

- Tvunget til å snu

Pressekontakt i SAS, Cathrine Sandegren, bekrefter at flyet måtte snu.

- Flyet ble tvunget til å snu. Det var en helt normal landing. Grunnen til at de snudde var at de fikk indikasjoner på at det var problem med ett av hjulene, sier pressekontakt Cathrine Sandegren i SAS.

Hun forteller at indikasjonene viste at det var noe gummi som var skadet på det ene hjulet.

- Derfor valgte de å lande av sikkerhetsmessige årsaker, sier Sandegren.

Passasjerene om bord har fått tilbud om å sove på hotell i natt.

- Planen er at de skal få nytt fly så fort som mulig søndag, sier hun.

Flyet var i lufta i lengre tid etter det tok av.

- Flyet måtte sirkulere i lufta, for å forbrenne drivstoff, slik at det ikke var så tungt da det skulle lande, opplyser Sandegren.

Flyet ble undersøkt like etter landing. Foto: Bente K. Moholt Risan
Brannvesenet sto ved flystripa da flyet landet. Foto: Ståle Engdal