- Boksene kan i mange tilfeller gi svar på hva som har skjedd. De er med på å legge de siste brikkene i puslespillet. Resultatet kan man bruke til å komme med anbefalinger som kan øyne flysikkerheten videre, sier Jo Bjørn Skatval, leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk flyforbund til adressa.no.

I går styrtet et passasjerfly i de Franske alpene. 150 mennesker omkom.

Denne infoen henter boksene

De svarte boksene som er i flyet er faktisk oransje.

- De er oransje for at de skal være lettere å finne etter en flyulykke, sier Skatval.

Den ene boksen kalles CVR, Cockpit Voice Recorder. Denne tar opp all lyd i cockpit via en mikrofon som er plassert i instrumentpanelet mellom flygerne. Boksen kan ta opptil to timer med lyd.

Den andre boksen lagrer tekniske opplysninger om blant annet fart, kurs og flyhøyde. Denne heter FDR, Flight Data Recorder og lagrer opplysningene i elektroniske brikker. Noen av opplysningene er det lovbestemt å lagre, men boksen tar opp langt flere, det kan være opptil 300.

- Informasjonen blir hentet ut på et verksted eller laboratorium. Der passer man på at infoen ikke blir skadet. Etter at infoen er hentet ut, blir den sendt videre til eksperter for analyse, sier Skatval.

SE OGSÅ: Nedringt etter flyulykken

Store restriksjoner

Informasjonen fra de «sorte boksene» kan ikke hentes ut fra bakken mens flyet er i luften. Den blir hentet ut når flyet står på bakken. Nyere fly og flymotorer kan utstyres med system som sender vital informasjon direkte fra fly og flymotorer mens de er i lufta.

- Bruk av lydopptak fra boksen som lagrer lyden fra cockpit har store restriksjoner. Denne informasjonen blir ikke hentet ut med mindre det har vært en ulykke eller lignende. Det er veldig strengt når det gjelder bruk av lydopptak, sier Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for Transport til adressa.no.

Den andre boksen som lagrer teknisk informasjon brukes av flyoperatører i den daglige driften. Denne informasjonen lastes også ned når flyet står på bakken.

- Etter en ulykke eller hendelse avleses gjerne recorderne ved oppkobling i et eget laboratorieoppsett. Den tekniske opptakeren kan også lastes ned uten et slikt opplegg, og det er denne metoden mange operatører benytter for å bruke data i den kontinuerlige forbedring og oppfølgingen av sin drift. Dette er operatørene av større fly pålagt å gjøre, sier Halvorsen.

SE OGSÅ: – Må ha skjedd plutselig, sier tidligere flyger om ulykken

Skal tåle ekstremt mye

Boksene er laget slik at de skal tåle å treffe bakken med stor fart, de må tåle å ligge 6000 meter under vann og tåle brann. Boksene er laget av rustfritt stål, og har et varmeisolerende belegg på innsiden.  Innholdet er også beskyttet av et varmebestandig materiale. Dersom boksen havner under vann, blir en ultralydsender automatisk satt i gang.

- De skal være så godt beskyttet at det skal være mulig å hente ut informasjon selv om de er skadet, sier Jo Bjørn Skatval.

SE OGSÅ: 16 elever og to lærere fra samme skole på ulykkesflyet

Jo Bjørn Skatval Foto: Privat