Hva skjedde like før flyet styrtet?

De franske etterforskerne holdt torsdag pressekonferanse i Marseille. Der kom det fram at flyets andrepilot bevisst endret flyets høyde, og at han ikke åpnet døren inn til cockpiten for flyets kaptein. Han skal ha styrtet flyet med vilje.

Hvorfor kom ikke piloten seg inn?

En etterforsker i den franske havarikommisjonen har fortalt til The New York Times at kapteinen ble stående utenfor den låste døren. Han banker, men får ikke noe svar. Han banker hardere, men får aldri noe svar. Opptakene fra taleregistratoren avslører at piloten som står på utsiden forsøker å smadre døren til cockpit.

Hvorfor forlot han cockpit?

Det er fortsatt ikke kjent hva som er årsaken. Det er ingen ting som tyder på at styrten av Germanwings-maskinen i de franske Alper var en terrorhandling, sier den franske etterforskningslederen på pressekonferansen i Marseille.

Hvilke dørrutiner gjaldt for Airbus-flyet fra Germanwings?

Petter Førde, leder i Norsk flygerforbund, sier til NTB at det er vanskelig å si hvilke rutiner som gjaldt om bord på flyet. - Det er ulike rutiner for å komme seg inn i cockpit fra selskap til selskap og fra fly til fly, så hva som er skjedd her kan jeg ikke svare på, sier han.

Det kom nye rutiner etter terrorangrepet 11. september 2011. Hva ble innført?

Flymyndighetene i USA innførte nye regler i januar 2002. Da måtte over 6000 flyoperatører installere forsterkede dører. De nye reglene krevde også at dørene til cockpit alltid skal være låst.

Det ble også strengere regler for hvem som kunne ha nøkler til cockpit blant crew-medlemmene.

Enn i nødstilfeller? Kan noen åpne dørene inn til cockpit?

I utgangspunktet er det slik at døren inn til cockpit kun skal åpnes fra innsiden. Men flere flyselskap har en kode som begge pilotene og deler av besetningen skal kjenne til. Denne koden skal brukes i nødstilfeller. I USA kom det strengere regler etter 11. september, og det ble begrenset adgang til cocpit blant crew-medlemmene. Det skal også finnes en ekstra låsemekanisme som gjør at døren kan låses fra innsiden, og ikke åpnes med koden, skriver VG Nett.

Hva med norske flyselskap?

Norwegian melder at de vil forandre reglene sine umiddelbart som følge av flystyrten.

– Nå skal det være slik at det til enhver tid må være to besetningsmedlemmer inne i cockpit. Dersom en av flygerne går ut, må en fra kabinbesetningen være i cockpit den tiden den ene flygeren er ute. Vi legger oss dermed på linje med det amerikanske regelverket, sier Taraldsen til NRK.

Norwegian fikk kritikk fra Luftfartstilsynet for manglende sikkerhetsrutiner. Ved flere anledninger hadde ikke selskapet fulgt sikkerhetsrutinene mellom de som sitter i cockpit og kabinbesetningen. Det skriver Aftenposten.no.

Hos SAS ønsker man ikke å si noe om de spesifikke rutinene.

- Vi kommenterer aldri hva som er våre sikkerhetsrutiner når det gjelder cockpit, sier presseansvarlig Henrik Edström ved SAS til adressa.no.

Hva skjer om en pilot må på do?

Luftfarttilsynet sier til Aftenposten at internasjonalt regelverk slår fast at alle fly med mer enn 60 passasjerseter skal være utstyrt med en låsbar dør til cockpiten og minst to piloter. Dersom en må på do, så skal det komme inn en flyvert som tar over vedkommendes plass. Slik fungerer regelverket i USA. I Europa er det opp til flyselskapet selv å bestemme rutinene.

Det er tidligere blitt sagt at på en gjennomsnittlig flytur så åpnes dørene til cockpit hele åtte ganger. Hvis et crewmedlem skal gi noe til pilotene (mat og drikke) så skal det være en ekstra flyvert som står vakt mens dette pågår.

Er det noen som har andre cockpit-rutiner?

Det israelse flyselskapet El Al bruker et dobbelt dør-system på sine fly. Bare den ene døren skal være åpen. En kode er nødvendig for å åpne dørene, og den innerste døren til cockpit vil kun åpnes etter at den første er lukket. Dette flyselskapet er kjent for å ha svært god sikkerhet på sine fly ifølge The Week.

Har piloter lov til å bære våpen?

Amerikanske piloter har lov til å ha våpen i cockpit. Dette var også en regel som ble innført i kjølvannet av 11. september.

Hvem var førstepiloten om bord i ulykkesflyet?

Førstepiloten på flyet blir beskrevet som svært erfaren, hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.

Hva med annenpiloten som styrte flyet da det styrtet?

Annenpiloten på Germanwings-flyet som styrtet i Frankrike, hadde 630 timers flyerfaring etter å ha startet i jobben høsten 2013, ifølge Lufthansa. Han hadde betydelig mindre erfaring enn kollegaen som sto på utsiden av døren.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Twitter

Slik ser en cockpit i en Airbus A320 ut. Foto: ntb scanpix
Dette bildet er tatt like etter at USA innførte regler om forsterkede dører inn til cockpit. Foto: ntb scanpix