Nicholas Carr påpeker at det er vanlig å kamuflere selvmord som ulykker - ikke minst bilulykker, for å skåne pårørende. Men å begå selvmord ved samtidig å utføre 149 mord, er uhyre spesielt. Han tar forbehold om det har skjedd på den måten som er omtalt til nå.

– Dette kan være en som har vært syk lenge, kanskje har han vært kronisk opptatt av døden og blitt psykotisk. Da har man sterke tankeforstyrrelser, men ser ikke de rundt seg på samme måte som før. Man mister virkeligheten og er bare opptatt av eget prosjekt. Ingen frisk person ville gjort noe slikt. Men hvorfor han valgte å gjøre dette i luften, ikke på bakken, er spørsmålet. Og da har jeg ingen svar. Det er uhyre tragisk med unødige tap av menneskeliv. Jeg håper de finner svaret på det spørsmålet, ikke minst av hensyn til de pårørende.

– Må ha vært kjent

Carr mener at noen må ha kjent til at mannen var syk, selv om det ikke er kjent nå.

– Men man vil gjerne benekte det i ettertid, det er slik man beskytter seg selv.

– Skulle kolleger kunne fanget opp dette?

– Trolig. Kjenner man lukten av alkohol, trykker man på rødknappen med en gang. Men er man usikker på en kollegas psykiske helse, er det ikke nødvendigvis slik. Det handler ikke minst om tabuer knyttet til psykiske lidelser. Det er ikke nødvendigvis en kultur for å varsle da.

Planlagt, men..

Carr mener det er fullt mulig å få luftfarten enda tryggere og sikrere ved i større grad bruke psykologer for risiko- og sikkerhetsvurderinger.

– Hvor vanskelig er det å oppdage en slik tilstand?

– For en fagperson er det ikke vanskelig. Å oppdage mentale lidelser - å diagnostisere en psykose er ikke mystisk.

– Psykotisk, men samtidig ekstremt målrettet, virker det som?

– Det høres planlagt ut, men samtidig ikke fullt ut.

– Kan man kalle det selvmord?

– Jeg vet ikke. Det er veldig rart å ta sitt liv på denne måten. Jeg forstår det ikke.

Carr tror flere vil ha problemer med å fly i nærmeste framtid på grunn av det som har skjedd, men at det vil gå over.