– Det er helt utrolig at vi ikke har et eneste øyenvitne. Det var mye folk i området både på land og ute i båter. Det var også klarvær og dagslys, opplyser Axel Rokohl i den tyske flyhavarikommisjonen.

Det var klokken 13.46 onsdag den 5. desember at piloten Torstein Hestnes fra Hitra og den rumenske passasjeren Dragos Gabriel Apostescu (32) tok av fra flyplassen i Lübeck nord i Tyskland på vei til Halmstad i Sverige. Cirka klokken 14.00 forsvant det Helitrans-eide helikopteret fra radarbildet. En stor leteaksjon ble igangsatt, og helikopteret ble lokalisert torsdag forrige uke. Pilot Hestnes og passasjer Apostescu ble fredag funnet på bunnen mellom 50 og 70 meter fra vraket.

- Kom seg ut av helikopteret

Helikopteret ble hevet opp fra Lübeckbukta i helga. Ifølge den tyske flyhavarikommisjonen, Bundestelle für Flugunfalluntersuchung (BFU), ble det lokalisert på 20 meters dyp i Lübeckbukta.

– Helikopteret har forholdsvis små skader, bortsett fra at en del av halen er brukket av. Dette beviser at piloten har foretatt en kontrollert nødlanding. Hadde sammenstøtet med vannet vært ukontrollert, ville skadene på helikopteret vært langt mer betydelige, forklarer Rokohl i flyhavarikommisjonen.

Han er sikker på at pilot Hestnes og passasjer Apostescu kom seg ut fra helikopteret før det sank.

Fly, båter og ubåt i nærheten

– Om de ikke hadde klart det, ville vi ikke funnet dem så langt fra vraket. Temperaturen i vannet var bare fire plussgrader, og man lever ikke lenge i slike forhold. Jeg tar forbehold før obduksjonsrapporten er klar, men de har mest sannsynlig druknet, sier han.

Samtidig som helikopteret tok av fra flyplassen i Lübeck, ble en antiterror-øvelse gjennomført på landsiden vest for Lübeckbukta. Pilot Hestnes skal derfor ha fått beskjed om å fly en annen rute, enten over bukta, eller over land lenger vest for øvelsesområdet. Ifølge internettsiden shipfinder.com var det flere båter i Lübeckbukta på tidspunktet da nødlandingen fant sted. På internettsiden er det mulig å gå tilbake i tid, og følge skipsbevegelsene i området på det aktuelle tidspunktet.

Tre båter endret kurs

Skjermbildet viser at minst tre båter brått endret kurs klokken 14.00, da helikopteret skal ha forsvunnet fra radarbildet. Det ene marinefartøyet ser ut til å ha satt kurs mot stedet vraket ble lokalisert, før det snur på nytt. Rokohl i flyhavarikommisjonen betegner det som et mysterium at ingen øyenvitner har meldt seg.

– Det var flere båter i umiddelbar nærhet, i tillegg til en ubåt og et fly. Helikopteret nødlandet cirka fem kilometer sør for byen Neustadt in Holstein i nordenden av Lübeckbukta. Antiterror-øvelsen foregikk på landsiden ikke langt fra ulykkesstedet. Jeg vet ikke hvorfor ingen meldte fra til politiet, eller kom til unnsetning. Det er utrolig, sier han.

Rokohl i flyhavarikommisjonen sier de har teorier om hvorfor helikopteret måtte nødlande, men ønsker ikke å kommentere disse på nåværende tidspunkt. Tyske medier meldte i går at problemer i halepartiet på helikopteret skal ha vært årsaken til ulykken. Opplysningene er ikke bekreftet fra offentlige kilder.

Håper på forklaring

Familien til piloten Torstein Hestnes ønsker å få svar på om fartøyene i nærheten kunne unngå å se helikopteret nødlande.

– Hvorfor var det ingen som oppdaget det som skjedde? Ifølge den tyske flyhavarikommisjonen var det flere båter i bukta da det skjedde. Hvorfor har ingen hørt eller sett noe? Alle skip skal jo også ha radar. Vi ønsker å få forklart om det var mulig å overse helikopteret, sier pilotens mor, Karen-Sofie Mjelva.

Adresseavisen har tidligere skrevet at Torstein Hestnes sin store drøm var å bli helikopterpilot. Den drømmen hadde han ifølge familien jobbet lenge og målrettet for å oppnå. Den tidligere helikopterpiloten Per Gram mener piloten gjorde en god jobb om han klarte å lande på sjøen.

– Denne typen helikoptre er ikke bygget for det, og det flyter ikke. Da gjelder det å holde motoren i gang til man har fått berget seg ut. Piloten har i dette tilfellet gjort en veldig god jobb.

Adresseavisen forsøkte flere ganger å komme i kontakt med administrerende direktør i Helitrans i går, uten å lykkes.

Fra å starte som lastemann gikk Hestnes gradene i Helitrans før han begynte som pilot tidligere i år. Her er han avbildet på et jobbarrangement. Foto: PRIVAT
Ifølge kolleger og familie var Torstein Hestnes lidenskapelig opptatt av helikopter. Her er han på jobboppdrag i Geiranger sist vår. Foto: PRIVAT