Heidi og Brynjar Bremset fra Trondheim er frustrerte og slitne etter å ha vært på Los Angeles internasjonale lufthavn i 28 timer idet adressa.no snakker med dem på mobiltelefon fredag formiddag i 10-tida. Dreamliner-flyet til Norwegian til London hadde avgang 20.30 lokal tid onsdag kveld.

- Det er ikke pent å banne, men håndteringen av denne situasjonen er så klanderverdig, og det gjelder flere ledd. Vi har forsøkt å snakke med både handlingagenten her og kundeservice til Norwegian, forteller Brynjar Bremset.

Måtte gå ut av flyet

Den siste beskjeden er at flyet skal ha avgang klokka 10.00 lokal tid (klokka 19.00 norsk tid).

- På et tidspunkt boardet vi flyet, men vi ble sittende inne i flyet i 2,5 time. Da fikk vi vite at det skulle repareres og det var noe teknisk feil. Vi fikk beskjed om å gå ut i avgangshallen igjen, og da var klokka nærmere midnatt. De klarte ikke å skaffe oss hotell, så vi sov på flyplassen, forteller han misfornøyd.

Midt på natten ble de kastet ut av avgangshallen til fordel for hallen for bagasjeutlevering. Her foregår bygningsarbeider med boring og meisling i betong.

- De mindre barna gråt, og det var ikke noe mat og drikke å få. Alt var stengt. Etter hvert ble det delt ut appelsiner og kjeks. Det var sikkert 300 personer som skulle vært med den avgangen, sier Bremset.

Bevæpnet politi

Ekteparet fra Trondheim skulle mellomlande i London, før turen skulle ende hjemme på Trondheim lufthavn Værnes.

- Nå er vi her på 28. timen, og folk er rasende. Representanten for handlingagenten til Norwegian her på flyplassen måtte tilkalle bevæpnet politi.

- Han virket helt handlingslammet, og klarte ikke å svare på folks spørsmål, eller å fikse hotell. Han måtte til slutt ha politibeskyttelse. Vi har også ringt og snakket med kundeservice, men det virker som de knapt vet hvor LA er.

Kjøpte billetter med annet selskap

Til slutt valgte Bremset å kjøpe ny billett med et annet selskap, Icelandair.

- Det ble rådyrt. Det koster oss 24 000 kroner, men vi håper å få noe av dette dekket av Norwegian i etterkant, forteller han.

Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian sier til adressa.no at årsaken til forsinkelsen er flere tekniske problemer med Dreamlineren, og at crewet har gått ut på tid.

- De må ha pålagt hviletid før de kan fly igjen, sier hun.

- Forstår frustrasjonen

Hun sier videre at de beklager forsinkelsen, og forstår at mange kunder er misfornøyde.

- Vi forstår at dette er utrolig frustrerende for alle som venter på et fly hjem, sier hun.

Norwegian vil refundere hotellovernatting og flybillett.

- Vi forsøkte å finne hotell til passasjerene, men det klarte vi ikke. President Barack Obama er på besøk, og hotellproblemene kan ha sammenheng med det, sier hun.

Legger seg flate

Det har vært mange forsinkelser i forbindelse med Dreamliner-flyene til Norwegian, og Holmbergh Jacobsson understreker at de forventer betydelig høyere driftsstabilitet på helt nye fly.

- Boeing har ansvar for alt vedlikehold, men vi beklager at folk føler at de ikke har fått god nok informasjon. Vi har sendt ut info via sms, sier hun.

Passasjerene kan også booke om gratis til andre Norwegian-avganger til andre datoer dersom de ønsker det.

- Det er bare å beklage den lange forsinkelsen, det er ikke slik det skal være, sier hun.

Heidi og Brynjar Bremset fra Trondheim gadd ikke vente på Norwegian, og bestilte seg billett fra Icelandair etter hvert. Foto: privat
Norwegian-kundene hadde mange spørsmål til handlingagenten, men det var ikke så mange svar å få. Foto: Brynjar Bremset
Her måtte store deler av flykundene til Norwegian oppholde seg i mange timer. Foto: Brynjar Bremset
Arnfinn Sola fra Stavanger er også en av passasjerene som er fly forbanna på Norwegian. Han tok bilde da bevæpnet politi kom for å sikre at ingen gikk for langt overfor flyplass-ansatte i skranken ved gaten. Foto: arnfionn sola
Norwegian slet med å finne hotellovernatting, og folk måtte derfor overnatte på flyplassen. Foto: brynjar bremset