Full gass! Full gass! Full gass!

Pietro Donadelli skriker – nesten så han overdøver den brumlende V8-ren.

Vi sitter godt sugd ned i bøttestolene i en Ferrari 458 Italia. Instruktøren er der ikke bare for å passe på at bilen ikke blir ihjelkjørt, men for å presse deg til å teste hva den er god for. Akselerasjonen er avsindig, stabiliteten er enorm og lyden er brutal. 0-100 går på 2,9 til 3 sekunder. Den samme lyden har overdøvet fuglekvitteret på den italienske landsbygda og skremt oss opp av senga på hotellet – som selvfølgelig har en Ferrari Formel 1-bil i resepsjonen. Tettheten av sportsbiler i Maranello er – om mulig – høyere enn i Monaco.

Ikonisk

Emilia Romagna-distriktet er et slags sportsbilfabrikkenes Silicon Valley: Både Pagani, Maserati, nedlagte DeTomaso, Lamborghini og Ferrari hører hjemme her. I den lille byen Maranello er en av hjørsnesteinsbedriftene intet ringere enn Ferraris hovedkvarter og fabrikk.

Vi befinner oss midt i byen når Donadelli trykker på startknappen i senteret av rattet, og sier «kjør». Rattet har elementer vi kjenner igjen fra Formel 1-biler, men det er ingenting komplisert med å rulle ut og forbi fortet av en Ferrari-fabrikk på den andre siden av veien.

Det er nesten 100 år siden Enzo Ferrari startet sin racingkarriere for Alfa Romeo. Han var allerede en merittert Alfa-sjåfør da faren til første verdenskrig-pilot Francesco Baracca tok kontakt i 1923. Piloten hadde kjennetegnet flyene sine med en steilende hest. Nå ville faren at den unge racerbilsjåføren skulle bruke emblemet. Dette er mer eller mindre samme logo som i dag er et av verdens mest kjente varemerker – Ferrari-hesten, Cavallino Rampante. Siden 1920-tallet har også rosso corsa, racing red, kjennetegnet Ferrari og andre italienske sportsbiler.

Ferrari-turisme

Ingen snur seg, tar bilder, eller ser ut til å bry seg når vi forsiktig ruller ut av det mest befolkede strøket. Røde, og noen gule ferrarier er overalt. Gata Via Dino Ferrari består i all hovedsak av en rekke bilutleiefirmaer – og det er selvfølgelig ikke Opel Corsa, eller «uspesifisert småbil» som står på menyen. Pit Lane Red Passion, hvor Donadelli er instruktør, har ti ferrarier i omløp, og turistene står i kø for å kjøre. Ferrari-turismen er en egen industri.

I motsetning til autobahn er den italienske Auto-stradaen fartsregulert. 120 km/t er høyeste tillatte fart. Ifølge Donadelli er det fotobokser og laserkontroller overalt.

- Det raskeste jeg har kjørt er 350 km/t. Kjører du utenfor motorveien, litt opp i fjellene, går det an å ha høy fart, men ikke på Autostrada. Du kan kjøre raskere på mindre veier, sier Donadelli og legger til at det også er mulig å teste bilen på Monza, den verdenskjente bilbanen utenfor Milano.

Krasj og bli gjeldsslave

Donadelli har kjørt og instruert i sportsbilkjøring i 30 år – 458 Italia og F430 Scuderia er Ferrari-favorittene, men Pagani og Lamborghini står også høyt i kurs.

Han forteller at norske turister er et vanlig syn ved Ferraris hovedkvarter.

- Vi har folk fra Norge her hver dag hele sommeren. Skandinaver er veldig glade i Ferrari, noen av våre første kunder var faktisk norske, sier den tidligere rallysjåføren.

Før de setter seg bak rattet må de skrive under på at de kan bli holdt økonomisk ansvarlige for opp mot 20 prosent av eventuelle skader på bilene. Totalvraker du den, kan det altså koste deg flere hundre tusen kroner, trolig uten at det hjelper stort med reiseforsikring.

Det var en gutt fra Canada som ødela en støtfanger, men ellers har det ikke vært noen uhell siden vi startet opp for fem år siden, sier Donadelli.

Unik kjøreopplevelse

Vi har 526 hestekrefter til rådighet på bakhjulene om vi drar på helt til nåla peker på 9000 omdreininger i minuttet. Om noen skulle være i tvil: Eksempelvis Teslas 700 hesters el-monster byr ikke på noe i nærheten av samme kjøreopplevelse, selv om den på papiret er nesten like rask fra 0-100. Lyden spiller en svært viktig rolle.

458 Italia fås kun med 7-trinns automatgir. Dette er til gjengjeld den raskeste automatkassa vi noen gang har prøvd. Girskiftene er over før man har rukket å slippe F1-hendlene bak rattet. 458 Italia er blant Ferraris modeller med midtplasserte motorer, og etterfulgte F430 i 2009.

De to første tallene i 458 viser til at det er en 4,5 liters motor, mens 8-tallet viser til at det er en V8. I andre Ferrari-modeller viser GTS til at det er snakk om cabriolet eller targa, mens Spider er cabriolet på nyere modeller.

Tidligere i år ble 488 avduket som 458 sin etterfølger. 488 har imidlertid ikke en 4,8-liters motor, slik navnet hinter om. Til tross for at motoren er på «bare» 3,9 liter, yter den likevel vanvittige 661 hestekrefter, takket være sine to turboer. Men selv om kreftene øker for hver modell, er det ingen tvil om at 458 Italia blir glemt i skyggen av 488. Den kommer til å skinne i rekken av legendariske sportsbiler som har rullet ut fra fabrikken i Maranello.